4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár a MÁV tájékoztatása szerint a kora délelőtti órákban a vonatoknak több mint fele jár, a nagy fővárosi pályaudvarok, valamint a szerelvények konganak az ürességtől. A vasúttársaság úgy véli, napközben egyre nagyobb az esélye annak, hogy javul a helyzet. Mint ismert, a VDSZSZ reggel hat órakor határozatlan idejű sztrájkba kezdett, csatlakozva a Liga és a Munkástanácsok nyomásgyakorló akciójához.

Transzparens a Keleti pályaudvaron

A vonatok több mint ötven százaléka közlekedik, közölte a MÁV lapunkkal délelőtt tíz órakor. A Déli pályaudvarra továbbra is érkeznek és indulnak vonatok. A Keleti pályaudvar zsúfoltsága miatt a pécsi IC-k erre a pályaudvarra érkeznek és onnan is indulnak. A Keletiben is van vonatközlekedés, csakúgy mint a szombathelyi és a pécsi térségben, továbbá a dél-balatoni vonalon.

Az elővárosi vonatok egy részén is lehet utazni, például Kőbánya-Kispest és Cegléd, Budapest és Pusztaszabolcs, Rákospalota-Újpest és Vác között, valamint a lajosmizsei vonalon. A távolsági forgalomban Hatvan–Miskolc–Sátoraljaújhely között is üzemel a vasút. 

Üres vonatok, panaszkodó turisták

A forgalom részleges fennmaradása ellenére úgy tűnik, az utasok a mai napon szinte teljes egészében lemondtak arról, hogy vonatra szálljanak. Az mfor.hu helyszíni tudósítójának tapasztalatai szerint a nagy budapesti pályaudvarok szinte teljes egészében kiürültek, csak elvétve látni egy-egy "eltévedt" utast és tanácstalanul ácsorgó, a MÁV-alkalmazottaknak panaszkodó turistát. Bár a jegypénztárak a Keleti, a Déli és a Nyugati pályaudvaron is nyitva tartanak, a vonatok gyakorlatilag üresen közlekednek. Hasonló tapasztalatokról számoltak be az ország többi részéről az MTI tudósítói is. 

A MÁV szerint a meghatározatlan idejű sztrájk alatt járatkimaradásokra, útvonal-rövidülésekre és késésekre kell számítani. A nemzetközi vonatok többsége kimarad a menetrendből, így például Bécs és Hegyeshalom között egy vonat sem jár. A vasúttársaság operatív módon irányítja a közlekedést: ahol a személyi és vasútbiztonsági feltételek adottak, ott biztosított a vonatforgalom.

Javuló helyzetre számít a MÁV

Kavalecz Imre sajtófőnök kiemelte: a cég  a sztrájktörvény alapján biztosítja a munkabeszüntetésben részt vevők jogait, de azon munkavállalók számára - s állítása szerint ők vannak jelentős többségben -, akik dolgozni szeretnének, garantálja a zavartalan munkavégzést. "A vasutasok javarésze azt akarja, hogy karácsony előtt is közlekedjenek a vonatok. Erre már napközben egyre jobb esélyek vannak, így a MÁV pontosabb információt tud adni" -  tette hozzá.       

A reggel hat órától általános vasutassztrájkot hirdető Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) viszont a MÁV-val ellentétben azt állítja: a vonatok többsége áll, a közlekedők üresen járnak, és bizonytalan, megérkeznek-e a célállomásra. Közlésük szerint 3500 dolgozó nem vette fel a munkát a vasúttársaságnál reggel.

A Körös Volán leállt, a Balaton Volán nem

A vasút részleges leállása miatt - az MTI híradása szerint - a buszpályaudvarokon a szokásosnál lényegesen nagyobb volt a forgalom: a buszok utasokkal zsúfoltan érkeznek és indulnak. Kivételt képez ez alól Békés megye, ahol a vasutasok mellett a Körös Volán dolgozóinak mintegy negyven százaléka is sztrájkba kezdett hajnalban, így a buszjáratok egy része nem indult el.

A veszprémi székhelyű Balaton Volán Zrt.-nél viszont - a korábbi hírekkel ellentétben - minden járat közlekedik, ugyanis a Liga Szakszervezethez tartozó és a munkát fel nem vevő mintegy 25 buszvezetőt helyettesíteni tudták.

Mint ismert, a VDSZSZ a Liga és a Munkástanácsok határozatlan időre meghirdetett nyomásgyakorló akciójához csatlakozott.

A szakszervezetek azt követelik, hogy a kormány vonja vissza az egészségbiztosítás privatizációját lehetővé tevő törvényjavaslatot, amelyről hétfőn szavaz az országgyűlés. Emellett tiltakoznak az új nyugdíjszámítás szabálya ellen, amely szerintük 8-10 százalékos nyugdíjcsökkenést jelent a januártól nyugdíjba vonulóknak. A vasutasok ezen felül a szárnyvonalak bezárása ellen is demonstrálnak.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!