A puding próbája az evés, mondják erre a fanyalgók.
Bejelentették azt is, hogy tegnap késo délután sikerült négyéves együttmuködési megállapodást aláírni a négy nagy vasúti szakszervezettel. Az új szervezet azt jelenti, hogy négy önálló üzletág alakul saját vezetovel, a személyszállítási, árufuvarozási, a gépészeti és a pályavasúti üzletág, vezetoiket pályázat alapján válsztották ki. Udvari László elnök kifejtette, hogy a hazai és a nemzetközi szállítási igényekhez képest túlméretezett a vasúthálózat, hiszen a forgalom kétharmada bonyolódik le a kisebbik felén, a nagyobbikon csak egyharmad.Egyébként 7700 kilométer a vasúthálózat.
Nem akarják megszüntetni a szárnyvonalakat, de megpróbálják majd régiós vasúti társaságoknak átadni, ha lesznek vállalkozó regionális önkormányzatok. A MÁV erejének nagy részét a forgalmas központi hálózat fejlesztésére összpontosítják. A kormány a MÁV adósságából 60 milliárd forintot átvállalt, de nem tudja a költségvetés teljesen magára vállalni a személyszállítás veszteségének megtéritését, a fejlesztéshez is kedvezo bankhiteleket kell majd felvenni hosszú távra, állami garanciával. E mellett bérelnek majd modern kocsikat is.
A regionális vasutaknál számítanak majd az Európai Unió regionális fejlesztési kereteire, valószínuleg kevesebb, jobban képzett vasutasra lesz szükség, de támogatják a tovább- és átképzést. A reform sikeréhez kapcsolódóan öt százalékos reformprémiummal toldhatják meg az Érdekegyezteto Tanácsban kialakuló béremelést. A jegyárak emelésére hét százalékos javaslatot tettek, de ezt eddig még nem hagyta jóvá a Pénzügyminisztérium.
Szélmalomharc vagy valóság?
Számtalanszor volt már arról szó, hogy a MÁV piaci körülmények között fog működni, majd minden év végén 100 milliárdos számlát enged el az állam. Most újra jön az ígéret, miszerint januártól az uniós követelményekhez igazítják, közelítik a MÁV szervezeti felépitését, igyekeznek gyorsítani a fejlesztést.