Az utasok nem sokat vettek észre a vasárnapi ferihegyi sztrájkból, a reptér üzemeltetője szerint azért, mert megbukott a munkabeszüntetési kezdeményezés, a szakszervezet szerint azonban a munkáltató törvénytelenül és szabálytalanul sztrájktörőkkel helyettesítette a sztrájkolókat.
A Légiközlekedési Egyesült szakszervezet (LESZ) hirdetett négyórás munkabeszüntetést a Malév földi kiszolgáló cégénél, a Malév GH-nál vasárnap délután. Csorba Attila, a LESZ elnöke elégedett volt a sztrájk támogatottságával, amely egyes területeken szerinte megközelítette a 100 százalékot. Kifogásolta azonban a munkáltató "arrogáns" viselkedését, és úgy vélte: a Malév jogszabályt sértett a sztrájktörők alkalmazásával. Csorba Attila nem zárt ki egy újabb, hosszabb idejű és a meghirdetése előtt csak pár órával bejelentett sztrájkot sem, ha továbbra sem tudnak megegyezni a munkáltatóval.
A LESZ közleményében azt hangsúlyozta, hogy a sztrájk a több éve romló helyzet, és a hónapok óta eredménytelen tárgyalások következménye. A dolgozók az utoljára 2006-ban emelt bérek értékvesztéséért szeretnének kompenzációt, és megoldást várnak a hiányzó biztonsági felszerelések és munkaruhák, a használhatatlanná amortizálódott pihenő, öltöző és tisztálkodó helyiségek problémájára. A sztrájkkal azt is üzenik: a jövő januártól tervezett, újabb 20-30 százalékos megvonások lehetetlen helyzetbe hozzák a dolgozókat és családjaikat. A cégvezetés lépései azt jelentenék, hogy a bérek 2010 januárjában reálértéken számolva a 2005-ös szint 60 százalékára csökkennének.
A Malév GH vezetése idén szeptemberben mondta fel a feldarabolt anyacég Malév (jogelőd), a létrehozott leányvállalat Malév GH (jogutód) és a szakszervezetek között született jogutódlási megállapodást, egy évvel annak rendes lejárta előtt. Eközben elmulasztotta a privatizációs szerződésben előírt kötelező egyeztetést is. Ez tovább növelte a bizonytalanságot és az elkeseredést, közölték az érdekképviseletnél.
A munkabeszüntetés első három órája alatt egyetlen járatot sem kellett törölni, vagy amiatt késve indítani. A repülőteret üzemeltető Budapest Airport pedig úgy vélte: kudarcba fulladt a szakszervezet sztrájkkezdeményezése.
Az egyeztetést a felek hétfőn folytatják. A szakszervezet egyebek között 14 százalékos idei, majd jövőre további 20 százalékos béremelési követel, amit Limburger Lóránt, a Malév GH vezérigazgatója teljesíthetetlennek nevezett.