2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Meghatározatlan ideig tartó általános sztrájkba lépett hétfőn a Dacia Renault Pitesti több ezer dolgozója, miután zsákutcába jutottak a szakszervezetek és a munkáltatók közötti bértárgyalások.

A Pitesti melletti Mioveni-ben működő gyár alkalmazottai összesen 550 lejes (mintegy 150 eurós) fix összegű - két részletben végrehajtandó - béremelést kértek, és el akarták érni a húsvétra és karácsonyra járó juttatások 50 százalékos növelését is. Részesedést is követelnek a társaság profitjából, ami a Dacia adózott eredményének 5–10 százalék közötti hányadát tenné ki.

A francia Renault-csoporthoz tartozó Dacia-gyár vezetése  ugyanakkor ennek csupán egynegyedére, azaz 118 lejre (körülbelül 34-35 euróra) lett volna hajlandó.

A Dacia-gyár az elmúlt napokban értetlenségét fejezte ki a már előre jelzett munkabeszüntetés miatt. Azzal érvelt, hogy alkalmazottainak három év alatt 691 lejről (nem egészen 200 euróról) 1663 lejre (mintegy 470 euróra) nőtt az átlagbérük. Míg az elmúlt három évben az infláció teljes szintje 32,66 százalék volt, addig a Dacia alkalmazottainak átlagfizetése 140,67 százalékkal nőtt – szögezte le közleményében a cég.

A gyár illetékesei szerint a vásárlóerő emelkedést szintén jól mutatja, hogy míg 2004-ben egy alkalmazottnak egy Dacia Logan megvásárlásához 38,6 havi fizetésre volt szüksége, addig ma folyóáron számítva 19,2 havi bér is elegendő.

Nicolae Pavelescu, a Dacia-üzem szakszervezeti szövetségének vezetője a médiának kijelentette: nem fogadják el a vezetés ajánlatát, meghatározatlan időre sztrájkba lépnek, és ha kell, húsz napon át, sőt, akár tovább is folytatják tiltakozó akciójukat. A szakszervezeti vezető szerint mintegy 7500 dolgozó részvételére számítanak a hétfőn reggel kezdődött sztrájkban.

A becslések szerint a sztrájk minden egyes napja 1300 gépkocsi "kiesését" jelenti, amely több 8,5 millió eurós veszteséget okoz a cégnek. A román hírügynökségek szerint január második felében Mioveni-ben már percenként egy gépkocsi gurult le a gyártószalagról. Tavaly 222 914 járművet állítottak elő a gyárban, az idén ez a mennyiség 310 ezerre növekszik.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!