3p

Az utolsó akadály is elhárult a MÁV Trakció Zrt. 21,5 milliárd forintos mozdonybeszerzése elől. A 25 új masinának köszönhetően a cég egymilliárd forintot takarít meg évente, ami az ígéretek szerint fedezi a beruházás költségeit. Mfor.hu háttér.

Jönnek a Traxxok

Csütörtökön ünnepélyes keretek között aláírták a MÁV Trakció Zrt. mozdonyvásárlását lehetővé tévő finanszírozási szerződést, így hatályba lépett a gyártó Bombardier Transportationnel 2008 novemberében megkötött szállítási megállapodás. Ennek értelmében a Trakció 25 darab (plusz opcionálisan további 25 darab) kétáram-rendszerű, Traxx típusú mozdonyt vásárol a kanadai cégtől, egyenként több mint 3,1 millió euróért.

Hitelre vették 

Az üzlet összértéke 79,6 millió euró, azaz – 270 forint/euró árfolyammal számolva – 21,5 milliárd forint. A Trakció a beszerzést teljes egészében hitelből finanszírozza, 48 százalékban az Európai Beruházási Bank, 52 százalékban a KfW Bank segítségével. A hitel futamideje 15 év, az első tőketörlesztés 2013 júniusában esedékes. Fedezetül a mozdonyok szolgálnak, azaz állami, tulajdonosi készfizető kezességvállalásra nem kerül sor.

Andrási Miklós, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a csütörtöki eseményen kiemelte: a MÁV-csoport képes lesz állami közreműködés nélkül visszafizetni a beruházást finanszírozó hiteleket. Az új mozdonyokkal ugyanis évente egymilliárd forintot spórolnak meg, ez pedig több a beruházási ráfordításnál és a finanszírozási költségeknél.

Kevesebbet esznek

Az egymilliárdos megtakarítás több okra vezethető vissza. Egyrészt a Traxxok a velük kiváltandó V43-asoknál nagyobb teljesítményre képesek, ami jobb kihasználtságot eredményez. Másrészt kevesebb villamosenergiát használnak fel, mivel fékezéskor a generátorként dolgozó vontatómotorok által termelt energiát a mozdony képes visszatáplálni a villamoshálózatba. Emellett lényegesen csökkennek a karbantartási költségek is, mivel az új mozdonyok futásteljesítménye két nagyjavítás között nagyobb, mint a V43-asoké. A Traxxokból egyébként jelenleg több mint 1450 darab fut Európa 14 országában.   

Leselejtezik a V43-asokat

A szállítási szerződés értelmében az első mozdonyt a finanszírozási szerződés aláírásától számított 16 hónapon belül szállítja le a Bombardier, tehát 2011 januárjában kerül be a Trakció flottájába. (A finanszírozási tender elhúzódása miatt ez csúszás a korábbi tervekhez képest - a szerk.) Az új mozdonyok elsősorban a személyszállításban hasznosulnak majd, és alkalmasak lesznek határokon átmenő vonatok továbbítására is. Jelenleg egyébként naponta több mint 330 mozdony vontat személyvonatokat.

Az opciót is lehívnák

Andrási Miklós emlékeztetett rá, hogy 2013-ban 62 darab V43-ast véglegesen le kell állítani, ezt követően pedig folyamatosan vonják ki a forgalomból ezeket a járműveket. Emiatt a 25 darabos opció lehívására is szükség lesz ahhoz, hogy hosszú távon is biztosítani tudják a megfelelő vontató-kapacitást, figyelmeztetett a MÁV vezére.

Emellett a vasúttársaság szeretné elkezdeni korszerű dízelmozdonyok beszerzését is, ami további megtakarítást tenne lehetővé – első ütemben egy ötven darabos flottát alakítanának ki.     

A Trakció pillanatnyilag mintegy négyezer mozdonyvezetőt foglalkoztat, a mozdonyok átlagéletkora 35 év. A cég birtokában jelenleg ezer jármű van, ebből mintegy nyolcszáz működőképes.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!