Csütörtökön ünnepélyes keretek között aláírták a MÁV Trakció Zrt. mozdonyvásárlását lehetővé tévő finanszírozási szerződést, így hatályba lépett a gyártó Bombardier Transportationnel 2008 novemberében megkötött szállítási megállapodás. Ennek értelmében a Trakció 25 darab (plusz opcionálisan további 25 darab) kétáram-rendszerű, Traxx típusú mozdonyt vásárol a kanadai cégtől, egyenként több mint 3,1 millió euróért.
Hitelre vették
Az üzlet összértéke 79,6 millió euró, azaz – 270 forint/euró árfolyammal számolva – 21,5 milliárd forint. A Trakció a beszerzést teljes egészében hitelből finanszírozza, 48 százalékban az Európai Beruházási Bank, 52 százalékban a KfW Bank segítségével. A hitel futamideje 15 év, az első tőketörlesztés 2013 júniusában esedékes. Fedezetül a mozdonyok szolgálnak, azaz állami, tulajdonosi készfizető kezességvállalásra nem kerül sor.
Andrási Miklós, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a csütörtöki eseményen kiemelte: a MÁV-csoport képes lesz állami közreműködés nélkül visszafizetni a beruházást finanszírozó hiteleket. Az új mozdonyokkal ugyanis évente egymilliárd forintot spórolnak meg, ez pedig több a beruházási ráfordításnál és a finanszírozási költségeknél.
Kevesebbet esznek
Az egymilliárdos megtakarítás több okra vezethető vissza. Egyrészt a Traxxok a velük kiváltandó V43-asoknál nagyobb teljesítményre képesek, ami jobb kihasználtságot eredményez. Másrészt kevesebb villamosenergiát használnak fel, mivel fékezéskor a generátorként dolgozó vontatómotorok által termelt energiát a mozdony képes visszatáplálni a villamoshálózatba. Emellett lényegesen csökkennek a karbantartási költségek is, mivel az új mozdonyok futásteljesítménye két nagyjavítás között nagyobb, mint a V43-asoké. A Traxxokból egyébként jelenleg több mint 1450 darab fut Európa 14 országában.
A szállítási szerződés értelmében az első mozdonyt a finanszírozási szerződés aláírásától számított 16 hónapon belül szállítja le a Bombardier, tehát 2011 januárjában kerül be a Trakció flottájába. (A finanszírozási tender elhúzódása miatt ez csúszás a korábbi tervekhez képest - a szerk.) Az új mozdonyok elsősorban a személyszállításban hasznosulnak majd, és alkalmasak lesznek határokon átmenő vonatok továbbítására is. Jelenleg egyébként naponta több mint 330 mozdony vontat személyvonatokat.
Az opciót is lehívnák
Andrási Miklós emlékeztetett rá, hogy 2013-ban 62 darab V43-ast véglegesen le kell állítani, ezt követően pedig folyamatosan vonják ki a forgalomból ezeket a járműveket. Emiatt a 25 darabos opció lehívására is szükség lesz ahhoz, hogy hosszú távon is biztosítani tudják a megfelelő vontató-kapacitást, figyelmeztetett a MÁV vezére.
Emellett a vasúttársaság szeretné elkezdeni korszerű dízelmozdonyok beszerzését is, ami további megtakarítást tenne lehetővé – első ütemben egy ötven darabos flottát alakítanának ki.
A Trakció pillanatnyilag mintegy négyezer mozdonyvezetőt foglalkoztat, a mozdonyok átlagéletkora 35 év. A cég birtokában jelenleg ezer jármű van, ebből mintegy nyolcszáz működőképes.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum