3p

A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből az utóbbi években decemberre kiemelkedően magas arány, az éves forgalom 10-11 százaléka jut. Az ünnepek alkalmával hihetetlenül népszerűvé váló szórakoztató elektronikai termékekből közel 128 százalékkal többet értékesítettek a kereskedők, a legnagyobb mértékben az MP3 lejátszók és az elektromos fogkefék fogalma ugrott meg.

232 milliárdos karácsonyi számla

A napi fogyasztási cikkek teljes forgalma 2005-ben 2234 milliárd forint volt. Ez - 12 hónapra leosztva - átlagosan 186,2 milliárd forint havi forgalmat jelent, ám a decemberi költések általában az éves összforgalomnak mintegy 10,4 százalékát adják, 2005-ben tehát 232 milliárdot tettek ki - állapítja meg a GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelmi Analízisek címmel évente megjelenő tanulmánya.

A vásárlók 2005. december hónapban a havi átlagos költéshez képest 24 százalékkal nagyobb értéket hagytak az egyes kereskedelmi csatornák kasszáinál. Összehasonlításképp ez az arány 2004-ben 20 százalék volt. A vásárlásokból decemberben egyre nagyobb hányad jut a hipermarketekre - a vásárlási intenzitás ebben az üzlettípusban decemberben mintegy 20 százalékkal nő az átlagos havi intenzitáshoz képest. Tavaly decemberben a legnagyobb eladóterű üzletek piaci részesedése novemberről decemberre mintegy 3 százalékponttal, 24-ről 27 százalékra nőtt, majd 2006. januárban visszaállt 24 százalékra - mely tendenciák a korábbi években hasonlóképpen alakultak.

A vásárlási intenzitás a kis üzletekben közel 16 százalékkal, míg a drogériákban mintegy 26 százalékkal nő. E jelenség mögött főleg az ilyenkor megugró vásárlási gyakoriság áll, azaz decemberben a vásárlók a havi átlaghoz képest e boltokba gyakrabban térnek be, minek eredményeképpen összességében többet is költenek.

Csoki, dezodor, MP3

A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseit alapvetően befolyásolja, s alakítja a karácsonyi sütés-főzés, az ünnepekre való készülődés. Hasonlóképpen megduplázódik a családi ünnepek - Mikulás, karácsony - alkalmával ajándékba adható táblás édességek (csokik, pralinék), és testápolási szerek (dezodor), továbbá a vendégfogadás alkalmával asztalra kerülő sós rágcsálnivalók és az egyébként egyre ritkábban és egyre kisebb mennyiségben vásárolt égetett szeszesitalok kereskedelmi forgalma.

A GfK kutatási adatainak tanúsága szerint 2005. november-december időszakban az ünnepek alkalmával hihetetlenül népszerűvé váló szórakoztató elektronikai termékekből közel 128 százalékkal többet értékesítettek a kereskedők, mint az ezt megelőző, 2005. szeptember-októberi időszakban. A háztartási kisgépek darabszámos értékesítése még ennél is jelentősebb változást mutat a karácsonyi szezonban, hiszen az év utolsó két hónapjában az előző időszak forgalmának 164 százalékát teljesítette a kereskedelem. A tavalyi évben a legkeresettebb öt elektronikai termék sorrendben a következő volt: MP3 lejátszó, elektromos fogkefe, hajformázó, hordozható rádiós magnó és szőrtelenítő készülék.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!