A MÁV Zrt. adatai szerint a forgalom területén az éjszakai műszakban 1683 vasutas közül 1648 fő dolgozott, a nappalos műszakban pedig 2549 forgalomirányításban részt vevő munkatárs közül 2502 fő vette fel a munkát. Ezen dolgozók 98 százaléka tehát nem csatlakozott a sztrájkhoz, tájékoztatta lapunkat Kavalecz Imre, a vasúttársaság sajtófőnöke.
Igaz, a MÁV-Startnál éjjel ennél jóval nagyobb arányban nem vették fel a munkát: 1017 vasutasból 232-en sztrájkoltak, 785-en dolgoztak, azaz 22,8 százalékos volt a munkabeszüntetés támogatottsága.
A korábbiaknál kisebb a fennakadás
A cég szerint egyre több vonat közlekedik, több, mint például a legutóbbi VDSZSZ akció ideje alatt. "Hétfőn nulla és tíz óra között 1243 vonatból 808, tehát 65 százalékuk járt. Ez a sztrájk is kifulladni látszik, az előzetes jelek erről árulkodnak" – véli Kavalecz Imre.
Ezzel ellentétes véleményen van Gaskó István, a VDSZSZ elnöke, aki sikeresnek értékelte a munkabeszüntetést. "A sztrájknak elegendő támogatottsága van a vasúti közlekedés megbénításához" - mondta az elnök hétfő reggel az MTI-nek.
Személyes tapasztalataink mindenesetre azt támasztják alá, hogy egyes vonalakon a korábbiaknál kisebb fennakadást okoz a munkabeszüntetés. Ma reggel például Szolnokról minden probléma és késés nélkül fel lehetett jutni Budapestre.
Elérhetők a budapesti főpályaudvarok
A MÁV szerint Budapesten valamennyi főpályaudvar fogad és indít vonatokat, de a távolsági és IC-járatok egyelőre még nem közlekednek teljes körűen. A nemzetközi vonatok többségét fogadja a vasúttársaság. A budapesti és a regionális elővárosi forgalomban is biztosított az eljutás: két-három óránként indulnak vonatok. Debrecen és Nyíregyháza térségében a vonal belső forgalmát BZ-motorszerelvények biztosítják, ezekkel két-három óránként utazhatnak az utasok.
Szeged, Pécs és Szombathely térségében közlekednek a szerelvények, mert a vasutasok többsége inkább a munka mellett döntött. A Kaposvár-Fonyód vonalon a vonatok Kaposfüredig, illetve onnantól, a Dombóvár-Gyékényes szakaszon Dombóvár-Taszár, illetve Kaposmérő-Gyékényes között járnak. Pécs-Barcs között közlekedett a Pécs-Szombathely közötti vonat, most azonban bizonytalan ideig áll. A pécsi térségben a többi vonalon - így a Balatonnál is - közlekednek a járatok.
Mint ismert, a szakszervezet először február elsején hirdetett sztrájkot, amit aznap délben felfüggesztett, majd február negyedikén újrakezdett, február 7-én délben megszakított, február 25-én nulla órakor ismét újraindított, majd még ugyanaznap kilenc órakor felfüggesztett. A mostanit megelőző utolsó akcióra április 7-én került sor, amely nulla órától tíz óráig tartott.
Csökkenő támogatottság
Ami a sztrájk sikerét illeti, támogatottsága a forgalmisták körében az idő előrehaladtával egyértelműen csökkent: április 7-én a pályavasút területén a 2808 munkára vezényelt dolgozó közül 2713 megjelent a munkahelyén, közülük 45 fő sztrájkolt, 2668 dolgozott a nappalos műszakban, azaz a forgalomirányítóknak csupán 1,6 százaléka nem vette fel a munkát. Összehasonításul: a február eleji sztrájknapokon ez arány még 9-10 százalékos volt, s az áprilisi mutató alacsonyabb a február 25-i akció támogatottságánál is. (Akkor a forgalmistáknak 4,7 - éjjeli műszak -, illetve 2,6 százaléka - nappali műszak - vett részt a munkabeszüntetésben.)
Az akció támogatottsága már korábban is a MÁV Start foglalkoztatásában álló jegyvizsgálók és kocsivizsgálók körében volt magas: a cégnél április 7-én 2012 dolgozó jelent meg munkahelyén, 286 fő (14 százalék) sztrájkolt, 1726 fő dolgozott.
Ezzel párhuzamosan az idő előrehaladtával egyre kisebb fennakadást okoztak a MÁV hálózatán a munkabeszüntetések. Február 1-jén 1708 vonatból 351 (20,5 százalék), február 4-én 3476 vonatból 1400 (40,3 százalék), február 5-én 3425 vonatból 998 (29,1 százalék), február 6-án 3527 vonatból 1329 (37,7 százalék), február 7-én 1393 vonatból 664 (47,7 százalék), április 7-én pedig a vonatok 62 százaléka (1164-ből 722 vonat) közlekedett.
Nem közeledtek az álláspontok
A hétfői sztrájkot azután hirdette meg a VDSZSZ, hogy a korábbiakhoz hasonlóan vasárnap is eredmény nélkül végződtek a MÁV-val folytatott egyeztetések, és nem sikerült megegyezni a munkabeszüntetés idején biztosítandó elégséges szolgáltatásokról sem.
A szakszervezet a tárgyalások kezdete óta nem változtatott álláspontján: tíz százalékos többletbéremelést követel a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, emellett a korábbi munkabeszüntetésekben érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) dolgozói számára (ez mintegy 35 ezer vasutast jelent) nettó 250 ezer forint egyszeri kifizetését kéri a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből. Időközben mindez kiegészült azzal a két követeléssel, hogy a vasutasok – az idei, a tervezettnél nagyobb infláció ellensúlyozására - kapjanak 1,1 százalékos béremelést, illetve a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás.
A vasúttársaság álláspontja szintén változatlan: mint közölték, nincs pénzügyi fedezetük és jogi lehetőségük a VDSZSZ követeléseinek teljesítésére. A felek ma délelőtt ismét tárgyalóasztalhoz ültek.
W. B.
Menedzsment Fórum