5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A MÁV szerint kifulladni látszik a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által ma éjjel indított, sorrendben ötödik vasutassztrájk: nulla óra és tíz óra között a vonatok csaknem kétharmada közlekedett. A VDSZSZ szerint viszont sikeres az akció.

Elszálltak(MTI)

A MÁV Zrt. adatai szerint a forgalom területén az éjszakai műszakban 1683 vasutas közül 1648 fő dolgozott, a nappalos műszakban pedig 2549 forgalomirányításban részt vevő munkatárs közül 2502 fő vette fel a munkát. Ezen dolgozók 98 százaléka tehát nem csatlakozott a sztrájkhoz, tájékoztatta lapunkat Kavalecz Imre, a vasúttársaság sajtófőnöke.

Igaz, a MÁV-Startnál éjjel ennél jóval nagyobb arányban nem vették fel a munkát: 1017 vasutasból 232-en sztrájkoltak, 785-en dolgoztak, azaz 22,8 százalékos volt a munkabeszüntetés támogatottsága. 

A korábbiaknál kisebb a fennakadás

A cég szerint egyre több vonat közlekedik, több, mint például a legutóbbi VDSZSZ akció ideje alatt. "Hétfőn nulla és tíz óra között 1243 vonatból 808, tehát 65 százalékuk járt. Ez a sztrájk is kifulladni látszik, az előzetes jelek erről árulkodnak" – véli Kavalecz Imre.

Ezzel ellentétes véleményen van Gaskó István, a VDSZSZ elnöke, aki sikeresnek értékelte a munkabeszüntetést. "A sztrájknak elegendő támogatottsága van a vasúti közlekedés megbénításához" - mondta az elnök hétfő reggel az MTI-nek.

Személyes tapasztalataink mindenesetre azt támasztják alá, hogy egyes vonalakon a korábbiaknál kisebb fennakadást okoz a munkabeszüntetés. Ma reggel például Szolnokról minden probléma és késés nélkül fel lehetett jutni Budapestre.

Elérhetők a budapesti főpályaudvarok

A MÁV szerint Budapesten valamennyi főpályaudvar fogad és indít vonatokat, de a távolsági és IC-járatok egyelőre még nem közlekednek teljes körűen. A nemzetközi vonatok többségét fogadja a vasúttársaság. A budapesti és a regionális elővárosi forgalomban is biztosított az eljutás: két-három óránként indulnak vonatok. Debrecen és Nyíregyháza térségében a vonal belső forgalmát BZ-motorszerelvények biztosítják, ezekkel két-három óránként utazhatnak az utasok.

Szeged, Pécs és Szombathely térségében közlekednek a szerelvények, mert a vasutasok többsége inkább a munka mellett döntött. A Kaposvár-Fonyód vonalon a vonatok Kaposfüredig, illetve onnantól, a Dombóvár-Gyékényes szakaszon Dombóvár-Taszár, illetve Kaposmérő-Gyékényes között járnak. Pécs-Barcs között közlekedett a Pécs-Szombathely közötti vonat, most azonban bizonytalan ideig áll. A pécsi térségben a többi vonalon - így a Balatonnál is - közlekednek a járatok.

Mint ismert, a szakszervezet először február elsején hirdetett sztrájkot, amit aznap délben felfüggesztett, majd február negyedikén újrakezdett, február 7-én délben megszakított, február 25-én nulla órakor ismét újraindított, majd még ugyanaznap kilenc órakor felfüggesztett. A mostanit megelőző utolsó akcióra április 7-én került sor, amely nulla órától tíz óráig tartott.

Csökkenő támogatottság

Ami a sztrájk sikerét illeti, támogatottsága a forgalmisták körében az idő előrehaladtával egyértelműen csökkent: április 7-én a pályavasút területén a 2808 munkára vezényelt dolgozó közül 2713 megjelent a munkahelyén, közülük 45 fő sztrájkolt, 2668 dolgozott a nappalos műszakban, azaz a forgalomirányítóknak csupán 1,6 százaléka nem vette fel a munkát. Összehasonításul: a február eleji sztrájknapokon ez arány még 9-10 százalékos volt, s az áprilisi mutató alacsonyabb a február 25-i akció támogatottságánál is. (Akkor a forgalmistáknak 4,7 - éjjeli műszak -, illetve 2,6 százaléka - nappali műszak - vett részt a munkabeszüntetésben.)

Az akció támogatottsága már korábban is a MÁV Start foglalkoztatásában álló jegyvizsgálók és kocsivizsgálók körében volt magas: a cégnél április 7-én 2012 dolgozó jelent meg munkahelyén, 286 fő (14 százalék) sztrájkolt, 1726 fő dolgozott.

Ezzel párhuzamosan az idő előrehaladtával egyre kisebb fennakadást okoztak a MÁV hálózatán a munkabeszüntetések. Február 1-jén 1708 vonatból 351 (20,5 százalék), február 4-én 3476 vonatból 1400 (40,3 százalék), február 5-én 3425 vonatból 998 (29,1 százalék), február 6-án 3527 vonatból 1329 (37,7 százalék), február 7-én 1393 vonatból 664 (47,7 százalék), április 7-én pedig a vonatok 62 százaléka (1164-ből 722 vonat) közlekedett.

Nem közeledtek az álláspontok


A hétfői sztrájkot azután hirdette meg a VDSZSZ, hogy a korábbiakhoz hasonlóan vasárnap is eredmény nélkül végződtek a MÁV-val folytatott egyeztetések, és nem sikerült megegyezni a munkabeszüntetés idején biztosítandó elégséges szolgáltatásokról sem.

A szakszervezet a tárgyalások kezdete óta nem változtatott álláspontján: tíz százalékos többletbéremelést követel a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, emellett a korábbi munkabeszüntetésekben érintett három társaság (MÁV Zrt., MÁV Start Zrt., MÁV Gépészeti Zrt.) dolgozói számára (ez mintegy 35 ezer vasutast jelent) nettó 250 ezer forint egyszeri kifizetését kéri a MÁV Cargo Zrt. privatizációs bevételéből. Időközben mindez kiegészült azzal a két követeléssel, hogy a vasutasok – az idei, a tervezettnél nagyobb infláció ellensúlyozására - kapjanak 1,1 százalékos béremelést, illetve a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás.

A vasúttársaság álláspontja szintén változatlan: mint közölték, nincs pénzügyi fedezetük és jogi lehetőségük a VDSZSZ követeléseinek teljesítésére. A felek ma délelőtt ismét tárgyalóasztalhoz ültek.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!