Nagyban zajlanak az előkészületei Ferihegyen a repülőteret üzemeltető BA új tulajdonosa, a Hochtief Airport által nyár elején bejelentett óriásberuházásnak: csütörtökön a BA benyújtotta a kormánynak a repülőtér átépítésére vonatkozó koncepciót, mondta el az mfor.hu kérdésére Szollár Domokos, a BA szóvivője.
A cég ezzel törvényi kötelezettségének tett eleget, hiszen egy 1999-es kormányrendelet értelmében az önmagában továbbra is állami tulajdonban lévő repülőtér bővítése csak a kabinet engedélyével történhet meg.
Megjelentek az első tenderek
Ezzel párhuzamosan a BA kiírta a 2011-ig összesen 261 millió eurót (65 milliárd forint) felemésztő beruházás első tendereit. Az uniós közbeszerzési értesítőben múlt héten megjelent két nyílt közbeszerzési pályázat szerint a cég a kettes terminál bővítésére, valamint az előtte lévő forgalmi tér kiépítésére keres beruházókat. A jelentkezési határidő december harmadika, illetve ötödike.
A pályázók közül december 15-én, illetve 19-én választják ki azokat, amelyekkel tárgyalásokat kezd a repülőtér vezetése. A két tender győzteseinek kihirdetésére és a szerződések megkötésére jövő február végén, a beruházás megkezdésére pedig április-májusban kerül sor, tudtuk meg Szollár Domokostól.
A repülőgépek által használt forgalmi tér kibővítését a nyertes pályázónak a szerződés megkötésétől számított nyolc hónapon belül el kell végeznie, azaz – ideális esetben - ez a beruházás már 2008 végére befejeződhet.
Ennek során összesen 18 ezer négyzetméter aszfaltot és 3100 négyzetméter betont bontanak el, emellett - a vezetés reményei szerint folyamatosan növekvő gépforgalom zökkenőmentes kiszolgálása érdekében - 76 ezer négyzetméternyi betonborítású előteret és gurulóutat hoznak létre.
Tavasszal már bontanak
Ezzel párhuzamosan startol a kettes terminál átépítése is. 2008 áprilisában elkezdik bontani a 2A és 2B közötti, jelenleg funkció nélküli részt, és a helyén 2009 májusáig egy úgynevezett Skycourt csarnokot húznak fel mintegy 32 ezer négyzetméteren. Utóbbi főleg kereskedelmi egységeknek, így éttermeknek, boltoknak fog helyet biztosítani. Bár a 2A-t és a 2B-t egybeépítik, mindegyik külön funkciót kap: előbbi a nem schengeni, utóbbi a schengeni utasforgalmat szolgálja majd ki.
A fejlesztés második szakaszára 2010-2011-ben kerül sor, amikor két új épületszárnnyal és így 16 új utashíddal bővül majd a terminál. A kiírás szerint egyébként ezeket a munkálatokat a szerződés megkötésétől számított három éven belül, azaz várhatóan 2011 tavaszára be kell fejezni.
A szóvivő szerint a fejlesztések nyomán növekszik a check-in pultok és a biztonsági ellenőrző kapuk száma, utóbbiak egy helyen fognak majd központosulni. Így az utasok az eddiginél gyorsabban tudnak majd "átvergődni" a tranzitba.
Kellemetlen lesz, de fennakadás nélkül
Szollár Domokos azt nem kívánta közölni, mennyit szán a repülőtér a kettes terminálhoz kapcsolódó fejlesztésekre, de tájékoztatása szerint ez a legköltségesebb része az összesen 261 millió euróra rúgó beruházásnak. Bár - mint ahogy a szóvivő elmondta - az építkezés az utasok számára is "kellemetlen lesz", hiszen a 2A és 2B közötti részt építési területté nyilvánítják, mindez "a forgalmat nem fogja számottevően érinteni".
Az egyelőre kérdéses, fog-e a fejlesztésekkel párhuzamosan érdemben bővülni a 2007-ben összességében igencsak stagnáló utasforgalom. Reinhard Kalenda, a BA Zrt. korábbi vezérigazgatója szerint az elkövetkező esztendőkben - az elmúlt 15 év átlagban 11 százalékos növekedési ütemétől jócskán elmaradva - évi öt-hat százalékkal fog növekedni az utasok száma, azaz 2015-ben mintegy 12-14 millió embert fogad majd a repülőtér.
A fentiekből adódóan - a jelenlegi állás szerint - a kapacitások egy része kihasználatlan marad, hiszen - a nagyívű fejlesztéseknek köszönhetően - 2015-ben már húsz, 2025-ben pedig évi harmincmillió utas fogadására is alkalmas lesz majd a repülőtér.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum