4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Csütörtökön benyújtotta a kormánynak a ferihegyi repülőtér fejlesztési koncepcióját a Budapest Airport (BA) Zrt., tudta meg az mfor.hu. Időközben kiírták a kettes terminál megújítására vonatkozó tendereket is, amelyeken február végéig hirdetnek győztest. A tavasszal kezdődő beruházás az utasok szeme előtt zajlik majd, de az ígéretek szerint nem fog fennakadást okozni a forgalomban.

Nagyban zajlanak az előkészületei Ferihegyen a repülőteret üzemeltető BA új tulajdonosa, a Hochtief Airport által nyár elején bejelentett óriásberuházásnak: csütörtökön a BA benyújtotta a kormánynak a repülőtér átépítésére vonatkozó koncepciót, mondta el az mfor.hu kérdésére Szollár Domokos, a BA szóvivője.

A cég ezzel törvényi kötelezettségének tett eleget, hiszen egy 1999-es kormányrendelet értelmében az önmagában továbbra is állami tulajdonban lévő repülőtér bővítése csak a kabinet engedélyével történhet meg.

Megjelentek az első tenderek

Ezzel párhuzamosan a BA kiírta a 2011-ig összesen 261 millió eurót (65 milliárd forint) felemésztő beruházás első tendereit. Az uniós közbeszerzési értesítőben múlt héten megjelent két nyílt közbeszerzési pályázat szerint a cég a kettes terminál bővítésére, valamint az előtte lévő forgalmi tér kiépítésére keres beruházókat. A jelentkezési határidő december harmadika, illetve ötödike.

A pályázók közül december 15-én, illetve 19-én választják ki azokat, amelyekkel tárgyalásokat kezd a repülőtér vezetése. A két tender győzteseinek kihirdetésére és a szerződések megkötésére jövő február végén, a beruházás megkezdésére pedig április-májusban kerül sor, tudtuk meg Szollár Domokostól. 

A repülőgépek által használt forgalmi tér kibővítését a nyertes pályázónak a szerződés megkötésétől számított nyolc hónapon belül el kell végeznie, azaz – ideális esetben - ez a beruházás már 2008 végére befejeződhet.

Ennek során összesen 18 ezer négyzetméter aszfaltot és 3100 négyzetméter betont bontanak el, emellett - a vezetés reményei szerint folyamatosan növekvő gépforgalom zökkenőmentes kiszolgálása érdekében - 76 ezer négyzetméternyi betonborítású előteret és gurulóutat hoznak létre.

Plázavilág Ferihegyen: az egybeépített kettes terminál látványterve


Tavasszal már bontanak

Ezzel párhuzamosan startol a kettes terminál átépítése is. 2008 áprilisában elkezdik bontani a 2A és 2B közötti, jelenleg funkció nélküli részt, és a helyén 2009 májusáig egy úgynevezett Skycourt csarnokot húznak fel mintegy 32 ezer négyzetméteren. Utóbbi főleg kereskedelmi egységeknek, így éttermeknek, boltoknak fog helyet biztosítani. Bár a 2A-t és a 2B-t egybeépítik, mindegyik külön funkciót kap: előbbi a nem schengeni, utóbbi a schengeni utasforgalmat szolgálja majd ki. 

A fejlesztés második szakaszára 2010-2011-ben kerül sor, amikor két új épületszárnnyal és így 16 új utashíddal bővül majd a terminál. A kiírás szerint egyébként ezeket a munkálatokat a szerződés megkötésétől számított három éven belül, azaz várhatóan 2011 tavaszára be kell fejezni.

A szóvivő szerint a fejlesztések nyomán növekszik a check-in pultok és a biztonsági ellenőrző kapuk száma, utóbbiak egy helyen fognak majd központosulni. Így az utasok az eddiginél gyorsabban tudnak majd "átvergődni" a tranzitba.

Kellemetlen lesz, de fennakadás nélkül

Szollár Domokos azt nem kívánta közölni, mennyit szán a repülőtér a kettes terminálhoz kapcsolódó fejlesztésekre, de tájékoztatása szerint ez a legköltségesebb része az összesen 261 millió euróra rúgó beruházásnak. Bár - mint ahogy a szóvivő elmondta - az építkezés az utasok számára is "kellemetlen lesz", hiszen a 2A és 2B közötti részt építési területté nyilvánítják, mindez "a forgalmat nem fogja számottevően érinteni".

Az egyelőre kérdéses, fog-e a fejlesztésekkel párhuzamosan érdemben bővülni a 2007-ben összességében igencsak stagnáló utasforgalom. Reinhard Kalenda, a BA Zrt. korábbi vezérigazgatója szerint az elkövetkező esztendőkben - az elmúlt 15 év átlagban 11 százalékos növekedési ütemétől jócskán elmaradva - évi öt-hat százalékkal fog növekedni az utasok száma, azaz 2015-ben mintegy 12-14 millió embert fogad majd a repülőtér.


A fentiekből adódóan - a jelenlegi állás szerint - a kapacitások egy része kihasználatlan marad, hiszen - a nagyívű fejlesztéseknek köszönhetően - 2015-ben már húsz, 2025-ben pedig évi harmincmillió utas fogadására is alkalmas lesz majd a repülőtér.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!