"Egy tengeralattjáróhoz tudnám hasonlítani a navigációs készülékek magyarországi piacát: tavaly a víz alól felbukkant a hajó tornya, idén az emelkedés folyamatos lesz, év végére láthatjuk a teljes hajótestet" - szemléltette egy példával a GPS-es helyzetmeghatározó készülékek hazai terjedését Molnár Zsolt, az orosz tulajdonú RRC Hungary Kft. DiFO divíziójának mobilüzletág-vezetője. A nagykereskedelmi cég is erősít ezen a fronton: az Asus navigációs berendezésein kívül a Mio készülékeit is forgalmazza az idei évtől.
A Mio-nak eddig egy céggel volt terjesztői szerződése, most ebbe a rendszerbe kapcsolódott be újabb disztribútorként a DiFo. Maga a Mio választotta ki az RRC Hungary Kft.-t a hazai piac négy potenciális jelöltje közül, Molnár Zsolt szerint ez is mutatja, hogy a magyar piac még további fejlődés előtt áll.
Szerinte ennek egyik oka az árcsökkenés. Míg tavaly éve elején a csúcskategóriás berendezések ára akár a 150 ezer forintot is elérhette, mostanra már 95 ezer forintnál tartunk ebben a csoportban. A kisebb tudású, ezért olcsóbb berendezéseknél még nagyobb volt az áresés: 70 ezer forintról 40 ezer körülire zuhantak az árak egy év alatt.
"Személy szerint hetven-nyolcvan százalékos növekedésre számítok a navigációs berendezések piacán a tavalyi évhez képest, amikor úgy százezer ilyen készülék fogyott itthon" - közölte az üzletágvezető.
A gyártók egyelőre kivárnak, és felmérik, mi várható az idei évben - mondta Molnár Zsolt. Az árverseny minden bizonnyal még élesebb lesz mint tavaly, de azt még nem lehet előre megmondani, hogy meddig süllyedhetnek az árak. "Az is biztosnak tűnik, hogy bizonyos márkák végleg kiszorulnak a piacról. Példaként említhetném az egyik rangos német navigációs márkát, amely a technológia megjelenésének idején 30-40 százalékos részesedéssel bírt a németországi piacon, mostanra körülbelül 2 százalékra csúszott vissza. Ez azt mutatja, hogy a gyártók falhoz vannak szorítva az árversenyben, csak az igazán tőkeerős cégek maradhatnak talpon" - tette hozzá az üzletág-vezető.
Szerinte egyébként az utazási szezon kezdetére, azaz tavasz végére lehull a lepel, addigra derül ki, hogy milyen árak és új termékek dominálják majd a piacot. Az biztos, hogy a mostani karácsonyi szezonban estek le az árak a jelenlegi szintre. Az Electro World áruházláncnál például korábban azt mondták lapunknak, hogy az utazási szempontból kevésbé meghatározó év végi időszakban majdhogynem jobban fogytak a GPS készülékek, mint nyáron. A szakemberek szerint 2008-ban már nemcsak a kütyümániások és a hivatalból sokat utazók játékszere lesz a helyzetmeghatározó eszköz.
"Ilyen árak mellett már azoknak is megéri GPS-t venni, akik tulajdonképpen nincsenek rászorulva, de tudják, hogy kényelmes a használata. Úgy működik ez, mint a lapostévéknél: először a gazdagabb érdeklődő réteg vett ilyen televíziókat, amikor kicsit csökkent az ára, az ő szomszédaik, nehogy lemaradjanak a presztízsharcban. Kicsivel több idő elteltével annyira lement ezeknek a berendezéseknek az ára, hogy az új készüléket vásárlók szerint már nem is volt érdemes másmilyenre költeni. Ennek analógiájára idén már a GPS vásárlás sem presztízskérdés lesz, hanem kényelmi költés" - fejtette ki Molnár Zsolt.
L. Nagy Gábor