3p

Többen kritizálják az alacsony díjszabású taxitársaságokat: egyes vélemények szerint tarifáik önköltségi ár alattiak és nem fenntarthatók. A másik álláspontot képviselők azonban arra mutatnak rá, hogy a kritizálók elfeledkeznek a kihasználtsági adatokról, írja a Napi Gazdaság.

Az egyik társasághoz sem tartozó, illegálisan működő taxisok aránya eléri a tíz százalékot - mondta a Napinak Horváth Csaba, a Rádió Taxi vezetője, aki szerint egyre komolyabb problémát okoznak a piacon, és nemcsak a konkurenciának, a fogyasztóknak is. Tud olyan esetről, hogy a "kolléga" a számlaadási kötelezettségét egy üvegvisszaváltó csekkel próbálta megoldani.

A helyzetet már nemcsak a legális piaci szereplők, az önkormányzat, a rendőrség, az idegenforgalmi szervek, illetve a fogyasztóvédelem is szeretné megoldani. A hatóságok folyamatosan egyeztetnek a fővárossal, hogyan változtassanak a jelenlegi szabályozáson és az ellenőrzés rendszerén. A Rádió Taxi vezetője azt javasolja, hozzanak létre olyan rendszert, amelyen keresztül követhetők a taxisok és például három szabályszegés után visszavonható legyen a sofőr engedélye. Jelenleg ugyanis csak a rendszám elkobzásával jár a szabályok áthágása, azonban ezt könnyen pótolni lehet és a betartatás rendszere sem működik. Sipeki József, a Tele5 taxitársaság ügyvezető igazgatója is osztja azt a véleményt, hogy mára "felpuhult" az ellenőrzés. A szabályozással alapvetően nincs gond - tette hozzá.

Ilyen piaci környezetben nyilvánvaló, hogy a konkurens cégek nemcsak a feketézőkre, hanem a náluk alacsonyabb tarifával dolgozókra is rossz szemmel néznek. Az utóbbi időben egyre több kritika éri az alacsony díjszabású társaságokat: egyes vélemények szerint ezek önköltség alatti árakkal dolgoznak és ez hosszú távon nem fenntartható. A kirívóan alacsony tarifaszabás a piacszerzésnél a válságra adott egyik legprimitívebb válasz - véli Sipeki. Válsághelyzetben nem ez a célravezető megoldás, hanem az árszint megtartása mellett a fejlesztés - tette hozzá a Tele5 ügyvezetője. (A magasabb hozzáadott értéket azonban a tarifákban nem lehet megjeleníteni, mindenhol önkormányzati hatáskörben van az árcsúcs.)

A lefelé tartó árspirál azért alakulhatott ki, mert a szolgáltatás minőségében lényegében már nincs különbség - mondja Horváth Csaba.

A 184 forintos tarifával működő Taxi4 ügyvezetője, Pásztor Gábor szerint az alacsony tarifákat vitatók figyelmen kívül hagyják a kihasználtsági adatokat. Tényként említette, hogy egyszázalékos kihasználtságnövekedés esetén ötforintos ármérséklést lehet végrehajtani. Hozzátette azonban, hogy ez nem folytatható a végtelenségig, a hetvenes években az akkori állami taxitársaság 70-75 százalékot tudott produkálni - manapság egy európai nagyvárosban 50-55 százaléknál nem lehet jobb hatékonysági mutatót elérni, ráadásul ez Budapesten csak 30-35 százalék. Ennek egyik oka, hogy több a taxis, mint amennyi a budapesti piacon elfér, a másik az "egy taxi egy sofőr" üzletmenet, ami szintén nem hatékony. Egyébként az átlagos önköltség 110 forint kilométerenként. Az alacsony tarifa hatására jelentősen megugrott a társaság forgalma, az előző év hasonló időszakához képest duplájára nőttek a Taxi4 telefonos rendelései. A marketingkiadások is hozzájárultak a forgalom növekedéséhez: idén 100 millió forintot költenek ilyen célokra, ami a tavalyi összeg duplája, írja a Napi.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!