Az elmúlt napokban több magyar portál is idézte a nemzetközi tévés sajtóból azokat a vélekedéseket, mely szerint könnyen lehet, hogy az USA-ban az idei lesz az X-Faktor utolsó évada, mivel a harmadik széria számai elég gyengén alakulnak. A tengerentúlon az első évadot átlag 12 millióan nézték, addig a mostanit mindössze 6 millióan, vagyis a műfajt tekintve nem bírja a versenyt a hasonló jellegű Voice, vagy American Idol című produkciókkal.
Ami a magyar piacot jelenti, a korábbi évek elképesztő, gyakran 50 százalék körüli közönségaránya után a hazai X-Faktor is jelentősen gyengült, hiszen egy hete arról számoltunk be, hogy története során először csúszott be a harminc százalékos szint alá. Ugyan a mélyponthoz képest a múlt héten javított a produkció, és a 47. héten a tévé készülékek előtt ülők több, mint harmada nézte mind a szombati, mind a vasárnapi adást, ám a korábbi időszakhoz képest ez sem volt túl erős. Más kérdés, hogy még mindig a két legnézettebb műsora a hazai piacnak.
A közönságarányt tekintve ugyan biztatóan közelít az X-Faktorhoz a TV2-ös Sztárban sztár, amely októberi indulása óta legnagyobb sikerét könyvelhette el, ám nézőszámban még jócskán elmarad tőle. A kisebbik csatorna showműsora november 22-én, pénteken 31,9 százalékos közönségarányt ért el a 18-49 éves nézők körében, ezzel megdöntötte eddigi nézettségi rekordját.
Érdekesség, hogy miközben a tehetségkutatók számait vizsgálva - az mfor.hu szakírói úgy látják -, a hazai tévés piac telítődött, a csatornák továbbra is töretlenül hisznek a műfajban. Erre utal, hogy az RTL Klub már korábban bejelentette, jövőre újabb évad indul a Csillag születikből, és a TV2 is egy új formátummal készül. A csatorna a napokban közölte, hogy elhozza Magyarországra a nemzetközi piacon legtrendibb, vadonatúj énekes tehetségkutatót, a Rising Star-t. A teljesen újnak számító zenei tehetségkutató hatalmas sikerrel debütált szeptemberben Izraelben. A Keshet International által kifejlesztett formátum az izraeli Channel 2 csatornán került először adásba, és a szeptemberi nyitóműsor közel 50 százalékos piaci részesedést produkált. A produkció már nemzetközi szinten is komoly érdeklődést váltott ki, a Rising Star-t az amerikai ABC mellett francia, német, olasz és orosz tévétársaság is megvásárolta.
Az új formátum egyik különlegessége, hogy nagy mértékben épít a modern technológiákra és a világhálós közösségekre. Az SMS-szavazás helyett egy mobil applikáción keresztül történik a nézők véleménynyilvánítása, amely a show minden másodpercében új fordulatot hozhat. A műsorba vágyó énekes tehetségeknek ugyanis először az adás hivatalos applikációját letöltő nézők előtt kell bizonyítaniuk, és ha a pozitív szavazatok száma elér egy bizonyos szintet, akkor folytatódhat a jelentkező számára a verseny. A műsor sikerét jól érzékelteti, hogy Izraelben az első adásra több mint 2,3 millió szavazat érkezett a Rising Star hivatalos alkalmazásán keresztül, a műsor applikációját pedig több mint 1,2 millióan töltötték le. A TV2 vezetőinek bizalma a műsor iránt talán annak is szól, hogy a tehetségkutatót ugyanaz a társaság, a Keshet International fejlesztette, akiktől a csatorna Az ének iskolája című produkciót is megvásárolta. Bár utóbbiba az mfor.hu részéről a cukiságfaktoron kívül sokat nem láttunk bele induláskor, az a nézők részéről pozitív fogadtatásra talált a teljes műsor alatt, így aligha meglepő, hogy jövőre ismét műsorra tűzik, és a csatorna tavasszal elindítja a második évadot. Ha már új évadok, akkor az is kiderült nemrég, hogy az RTL II 2014. január 26-án vasárnap este kezdi el a Való Világ sugárzását.
Ami egyébként a 47.heti nézettségi adatokat illeti, komoly változást nem tapasztalhattunk. A Sztárban sztár sikerének is köszönhetően a TV2 november 22-én, pénteken főműsoridőben a kereskedelmi célcsoportban felülmúlta vetélytársát, a hét többi napján azonban szokás szerint az RTL Klub volt a nézettebb. A piacvezető csatorna közönségaránya átlagosan 25,9, míg a TV2-é 15,2 százalék lett. A két nagy kereskedelmi csatorna mögött ezúttal is a Cool (5,7% SHR) és a F+ (5,5% SHR) található. Tőlük leszakadva a sort az M1 (4% SHR) és a Viasat3 (3,4% SHR) zárja.
A hét egyes napjainak nézettsége igencsak hasonlít a korábbi hetek, hónapok alakulásához, így csak két program számait emelnénk ki. Az Édes élet ugyan nem tudott tovább erősödni, de a 20 százalékos közönségarányt nagyon stabilan tartja. Hasonlóan teljesített a Vundersőn és zuperszexi, amely ugyan még nem tudott komoly erősödést felmutatni, de az első hónap lecsorgását követően a múlt héten már nem fogyott a nézőtábora.
mfor.hu