Az autópiaci folyamatokat figyelemmel kísérők bizonyára emlékeznek még a Renault Megane Scenic bemutatkozására a '90-es évek második felében. A francia gyártó úgy gondolta, hogy jó ötlet lenne alsó-középkategóriás autóját egy picit megmagasítani és új termékként a piacra dobni. Az egyterűek azóta szinte valamennyi gyártó kínálatában megtalálhatóak és az európaiak veszik őket, mint a cukrot.
Most egy újabb kategória készül az öreg kontinens piacának letarolására, mégpedig a kicsi SUV-oké. A 3 legnépszerűbb szereplő, a Renault Captur, az Opel Mokka és a Peugeot 2008 átütő sikere vélhetően arra fogja késztetni a többi gyártót is, hogy kirukkoljanak saját modelljeikkel. Az előrejelzések szerint ugyanis 2020-ra közel 1 milliós eladási volument produkálhat a szegmens – írja az Autonews.
A Reanult Capture-ből például 87 400 darab kelt el az első félévben, ami a cég legmerészebb várakozásait is felülmúlta. Jelenleg a Clio után ez a második legnépszerűbb típusa a francia gyártónak és elég komolyan hozzájárult a cég kétszámjegyű növekedéséhez az európai piacon. A Renault-nak ráadásul növelnie kellett a gyártási kapacitását is, hogy a Captur iránti európai keresletet ki tudja elégíteni.
Hasonló helyzettel „szembesültek” a Peugeot-nál is, ahol 25 százalékos kapacitásbővítést hajtottak végre, hogy a 120 ezer rendelés egyike se szenvedjen komoly késedelmet. A 2008 a második helyezett a szegmensben 73 400 darabbal az első félév eladásait tekintve. Őt a Dacia Duster és a Mokka követi 66 500 és 61 800 darabbal, bár előbbi nem nevezhető klasszikus divatterepjárónak. A Mokka egyébként úgy kellett a nehéz helyzetben lévő Opelnek, mint egy falat kenyér, ugyanis részben ennek köszönheti az európai piac növekedését meghaladó eladási számait.
A gyártók az eladások mellett azért is szeretik ezeket a kocsikat, mert a tapasztalatok azt mutatják, hogy a vásárlók szívesen választják a magasabb felszereltségű darabokat, ami pedig magasabb profitrátát ígér. A Captur esetében például sokan fizetnek a kéttónusú festésért, a 17 colos könnyűfém kerekekért. Az Autonews-nak nyilatkozó szakértő szerint ezek a tények csábították a Fiatot, a Hondát, a Jeepet és a Hyundait, hogy előrukkoljanak saját modelljeikkel, mint az 500X, a felélesztett HR-V, a Renegade, vagy az ix25, de vélhetően a Mazdára és a VW-re sem kell sokáig várni.
A kis SUV-ok vásárlói egyébként kevésbé a márkahűség, mint a fiatalos forma miatt választják ezeket az autókat. Nem is csoda, hogy a vevők átlagéletkora sem túl magas.
Érdekes egyébként, hogy a márkahűség nem is, de a nemzeti öntudat milyen nagy szerepet játszik a választásban. A Captur legnagyobb piaca Franciaország, a Mokkáé Németország. A britek a Nissan Juke-ot választják, amely egyébként náluk készül. Ez alapján nem nehéz megjósolni, hogy például a Fiat 500X-eket a "csizmában" fogják a leginkább keresni.
Az Opel Mokka Magyarországon is rendre megjelenik a top 10-es eladási listákban, ahogy az történt az előző hónapban is - Az Opel és a Ford kisajátította a magyar top 10-et
Szász Péter
mfor.hu