3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A napi fogyasztási cikkek forgalma 1 százalékkal csökkent az első félévben tavaly január-júniushoz képest, és 933 milliárd forintot tett ki. Az élelmiszerkereskedelemben a lánchoz tartozó kis boltok pozíciója erősödik legjobban az idén. Piaci részesedésük megduplázódott az első félévben, a tavalyelőtti hasonló időszakhoz képest, áll a GfK Piackutató Intézet Kereskedelmi Analízisek 2003 első félév című tanulmányában.

A bolthálózat szerkezetét és a vásárlási, illetve fogyasztói szokásokat elemző tanulmány szerint a 400 m2 eladótérnél kisebb üzletek tulajdonosai közül egyre többen csatlakoznak valamelyik lánchoz vagy beszerzési társuláshoz, hogy versenyképesek maradjanak. Így piaci részesedésük 7 százalékról két év alatt 14 százalékra nőtt.

A kis boltok legelterjedtebb láncai országosan a CBA, Co-op és Reál, illetve a Honiker beszerzési társuláshoz tartozó Zéta, Nord-Orient, 100 Íz Center és BÉE. Összességében a kis boltok térvesztése még nem következett be. Piaci részesedésük ugyanis a 2001 január-júniusi 34 százalékról most az első félévben 35 százalékra nőtt. Az összesen 22 000 vegyes profilú élelmiszerbolt közül 2000 sorolható valamelyik modern, 400 négyzetméteresnél bolttípusba, mint a hiper- és szupermarket, valamint diszkont. A 400 négyzetméter alatti kis boltok közül önállóan mintegy 12 000 működik, láncba szervezetten pedig 8000.

A kis boltok láncainak terjeszkedése következtében rohamosan növekszik a vásárlói hatókörük. Amíg tavalyelőtt az első hat hónapban a magyar háztartások 58 százaléka vásárolt legalább egyszer lánchoz tartozó kisboltban, idén viszont már 93 százaléka. A lánchoz tartozó kis boltokban javul a vásárlás gyakoriságának mutatója is. Amely háztartások ebben a bolttípusban vásároltak, azok 2001 január-júniusban 27-szer, ebben az évben az első hat hónapban viszont már 38-szor kerestek fel ilyen boltot.

A pozitív trend az akciók, a fogyasztók számára kedvezőbb árpolitika és szélesebb választék következménye. Másik sikeresen terjeszkedő bolttípus a hipermarket. A Tesco, Auchan, Cora és Interspar együttes piaci részesedése 16-ról két év alatt 4 százalékponttal 20-ra nőtt. A bolttípus piaci hatókörének bővülése lelassult. Két éve január-júniusban a háztartások 57, tavaly 65, idén pedig 68 százaléka vásárolt legalább egyszer hipermarketben. A vásárlás gyakorisága tavalyelőtt 17, múlt évben 18, idén pedig 20 az első félévben.

A hipermarketek fejlődésének lassulását bizonyítja, hogy az egy vásárlásra jutó költés a múlt évi első hat hónapi 3 800 forint után ebben az évben 3 700 forint. A többi bolttípus közül nőtt a szupermarket, diszkont és drogéria vásárlói hatóköre is a két évvel korábbihoz képest. Megállapítható, hogy a vásárlók nem csak az árucikkek, hanem a boltok között is egyre inkább válogatnak. A magyar háztartások több különböző boltban szerzik be a napi fogyasztási cikkeket, mint a korábbi években.

Stagnál ugyanakkor a C+C áruházakban vásárló háztartások aránya, és csökkent az önálló kis boltok vásárlói hatóköre is. A vásárlások gyakorisága szintén jelentősen csökkent az önálló kis boltokban. A két évvel ezelőttihez képest alig változott a háztartások vásárlásainak gyakorisága a szupermarketben, diszkontban, a C+C áruházban és a drogériában.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!