3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A műszerek téves füstjelzése miatt a pilóták akár maguk is előidézhették az egyiptomi utasszállító katasztrófáját - írta pénteki számában a The Wall Street Journal (WSJ) című amerikai napilap.

Az újság, amely a légi szerencsétlenség okait feltáró vizsgálatokhoz közelálló forrásokra hivatkozik, azt írta, hogy ezt a lehetőséget sem zárják ki a történtek feltárása során. Ennek oka az, hogy a pilóták egyes helyzetekben, mint például amikor a füstjelzők bekapcsolnak, az Airbus 320-as modellnél a biztonság szempontjából fontos rendszereket iktathatnak ki, így egyebek között a robotpilótát.

Korábban a légiközlekedéssel foglalkozó Aviation Herald című honlap azt közölte, hogy az egyiptomi gépen az úgynevezett ACARS adattovábbító rendszer három perc leforgása alatt hét vészjelzést küldött. Az egyik a mosdóból, egy másik a pilótafülke alatt található elektronikai blokkból, egy harmadik pedig a robotpilóta-egységből áradó füstről szólt. Miközben ezek tűzre utalnak, a viszonylag rövid adatsor nem árul el semmit arról, hogy a pilóták tettek-e valamit a helyzet ellenőrzés alatt tartása érdekében, és arról sem, hogy a gép egy darabban zuhant le vagy már a levegőben szétesett - állították a honlap szakértői.

A WSJ szerint egy szakértő arra utalt, hogy az egyiptomi gépéhez hasonló helyzet történt 2011 áprilisában a United Airlines amerikai légitársaság A320-as típusú utasszállító gépének fedélzetén, amelyen nem sokkal a New Orleansból történt felszállást követően jeleztek hasonló helyzetet az érzékelő műszerek. A pilóták később azt állították, hogy az ilyenkor szokásos utasítási rend szerint jártak el, azaz reagáltak arra, hogy a műszerek füstöt jeleztet, miközben a gép egyes elektromos műszerei "lefagytak" és leállt a gép adatközlési rendszere. A pilótáknak csak nagy nehézségek árán sikerült a gépet letenniük, senki sem sérült meg.
 
Nézze meg a világ első 3D nyomtatóval készült épületét!
 
 
A későbbi vizsgálatok kimutatták, hogy téves volt a füstjelzés a gépen. Az Airbus megerősítette, hogy hasonló esetek előfordultak már más gépeiken is. Azt is közölték, hogy az újabb gépeiken megbízhatóbb érzékelőket, adatközlőket szereltek be, amelyek azonban továbbra is "érzékenyek maradtak a porra és bizonyos aeroszolos anyagokra".

A The Wall Street Journal cikkében megjegyezte, eddig még nem derült fény arra, hogy a szerencsétlenül járt egyiptomi gépen téves volt-e a füstjelzés, illetve milyen lépéseket tett a személyzet, de a szakértők a korábbi hasonló esetek ismeretében komolyan vizsgálják egy ilyen eset előfordulásának lehetőségét is.

Az EgyptAir Párizsból Kairóba tartó MS804-es járata 66 emberrel a fedélzetén a múlt csütörtökön, hajnalban tűnt el a radarernyőkről, körülbelül 35 perccel a tervezet leszállás előtt, épphogy belépve az egyiptomi légtérbe. Azóta az Airbus után kutató hajók és repülőgépek csak néhány sodródó roncsdarabra, valamint emberi testrészekre bukkantak a tengerben a görög Kárpathosz sziget közelében, de a géptestet még nem találták meg. 

A katasztrófa oka egyelőre nem ismert, az egyiptomi hatóságok minden eshetőséget vizsgálnak, és azt sem zárják ki, hogy terrorcselekmény következtében zuhant le a gép.
 
MTI 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!