2011. december 28. 07:43

A 2000-es évek elejét idézte a kereskedelmi tévék idei évi kínálata, legalábbis ami a valóságshow-ok számát illeti. Míg tavasszal még átütő siker volt, és óriási tömegeket mozgatott meg a műfaj, addig az őszi időszakot követően úgy tűnik, a reality-k ismét kikerülhetnek a nagy csatornák kínálatából. A főműsoridős nézettséget tekintve a két nagy csatorna korábban viszonylag szoros versengése meglehetősen egyoldalúvá vált idén.

Míg 2010 utolsó negyedévében úgy tűnt, ismét éles verseny lehet a két nagy kereskedelmi csatorna között, addig a 2011-es folyamatok alapján a TV2-nek rövid távon nincs esélye a vezető pozíció megszerzésére, de szerkesztőségünk részéről még az 5 százalékponton belül különbségre sem fogadnánk. (Ez utóbbi 2010 őszén két hónapon keresztül sikerült, sőt tavaly nyáron egy egész hetet is elvesztett az RTL Klub.)
 
Év elején kezdődött a TV2 mélyrepülése
 
A tavaly ősszel döcögősen indult Való Világ 4 az év végén lendületet vett, és gyakorlatilag az év elejétől a show befejezéséig szárnyalt. Ezzel párhuzamosan a TV2 által adott, és az előző ősszel remeklő celebalázós műsor, az Ezek megőrültek nem tudta megismételni korábbi sikerét, és a bőven 20 százalékos közönségarányt elérő csatorna lassan becsúszott a lélektani szint alá. Az RTL Klubon vetített, és Alekosz fémjelezte műsor pedig karöltve az RTL Klub legerősebb saját gyártású programjával, a Barátok közt című szappanoperával simán hozta a csatornának a hétköznap estéket. A program összeállítás olyan jól funkcionált, hogy a tavasz folyamán a 18-49-es korosztályt tekintve főműsoridőben a piacvezető csatornát követte átlag minden harmadik tévénéző. Az RTL Klub tavaszi menetelésére egyetlen árnyék vetült, a csatorna által indított sorozat, a Casino nem élte túl a pilot időszakot, és három rész után elkaszálták.
 
A TV2 ugyan próbálkozott, váltogatta a VV ellen küldött műsorokat, ám nem járt sok sikerrel. A csatorna számára további fejfájást okozott, hogy a korábbi évben viszonylag jól teljesítő kedd esti Bajnokok Ligája mérkőzések is gyengécske teljesítményt nyújtottak.

Pénzinfúzió után éledezik az M1

A középmezőny tagjai közül az első féléves műsorokat tekintve említést érdemel a Viasat3, amely kendőzetlenül felvállalta a hazai nézők által preferált témákat, és a jó csajok/pasik, szex, buli hármasra építve tolta az Éden Hotel nevű reality-t, melynek nézettsége jócskán felülmúlta a csatorna átlagát. Meglehetősen hektikusan alakult az M1 nézettsége az év első felében, miközben néhány remek hetet is tudtak produkálni - köszönhetően a labdarúgó válogatott iránti érdeklődésnek, és az Eurovíziós dalfesztiválnak -, sokszor csapnivaló számok, 3 százalék körüli közönségarány jellemezte a csatornát. Ezen a második félévben az új műsorstruktúrának köszönhetően sikerült javítani, hiszen azóta stabilan öt százalék feletti közönségarányt tud a közszolgálati adó, más kérdés, hogy erre nagyon komoly összegek mennek el. Eközben a programokat tekintve (vetélkedő, sorozatok, mozifilmek, showműsorok) erősen közelített a csatorna a kereskedelmi adókhoz, ha azonban azt vizsgáljuk, hogy egy-egy embert mennyi pénzből ér el az M1, illetve a versenyszférában működő konkurencia, akkor bizony jelentős továbbra is a különbség, sajnos nem a közpénzekből gazdálkodó adó javára.
 
 

A nyár a korábbiaknál is lanyhább volt tévés szempontból, a takarékoskodó csatornák minimalizálták a film, illetve a sorozatpremiereket is, a sajátgyártású műsorokat pedig annak rendje módja szerint pihentették. A legérdekesebb történés talán az RTL Klub Híradójának félórás csúsztatása volt, a hét órakor kezdődő hírműsor azonban megbukott, illetve a TV2 Tények című műsora jócskán megerősödött. Ráadásul az előnyét azt követően is meg tudta tartani, hogy az ősz folyamán a piacvezető adó visszatette a fél hetes kezdésre a Híradót.

Nem jött be a TV2 valóságshow-ja

A VV4 tavaszi menetelésére válaszul ősszel a TV2 is saját valóságshow-val rukkolt ki, miközben az RTL Klub az ötödik szériát is meghirdette a népszerű realityből. Hogy teljes legyen a kép, a Viasat nyár végén tűzte műsorra a nagyrészt az Éden Hotel szereplőire építő trash reality-t, az Aranypartot, majd később egy családbarát show, a Négy esküvő is műsorra került.

A két nagy csatorna között az őszi nyitány előtt komoly küzdelmet lehetett valószínűsíteni, hiszen az RTL Klub a VV5-öt este 9-től adta, köszönhetően annak, hogy a médiahatóság az Alekosz fémjelezte negyedik szériát félmilliárd forint körüli összbüntetéssel „díjazta”. Így a TV2 műsora az ÖsszeEsküvők látszólag ellenfél nélkül kezdhette a főműsoridőt, a program mégis elbukott. A családbarátnak beharangozott feleségkereső valóságshow csak mutatóban tudott 20 százalékos közönségarányt elérni, az esetek döntő többségében ettől számottevően elmaradt, amivel a csatorna számait is lefele húzta. Igaz, a VV5 sem brillírozott, nagy átlagban minden negyedik tévénézőt érdekelte az újabb kukkolós műsor. A várakozásokat igazolta ugyanakkor az immár szokásos érdeklődés a tehetségkutató műsor iránt, hiszen az X-Faktor második évada is óriási siker volt. Összességében az RTL Klub ugyan az első féléves számaihoz képest több százalékpontot esett, ám az év végére így is jócskán ellépett vetélytársától a nézőkért vívott harcban.
 
 
A lassan olvadó nézői érdeklődés, illetve a reklámtorta csökkenése a tévéadókat a működési költségek lefaragására kényszerítette. Ennek tudható be, hogy a TV2 csoportos létszámleépítést jelentett be az ősz elején, melynek keretében sajtóinformációk szerint közel száz embertől váltak meg. Ezen felül az év vége előtt úgy döntött a csatorna, hogy az éjszakai adást szüneteltetik, mely szintén értékes összegek kiadásától kíméli meg a médiavállalatot. Nem tétlenkedett az RTL Klub sem, amikor a spórolásról kellett dönteni, náluk elsősorban – kisebb nézettségű, de többnyire színvonalas – sajátgyártású produkciók estek áldozatul a racionalizálásnak. A piacvezető megszűntette a Reggeli című magazint, illetve a XXI. század című műsort. A csatorna illetékesei szerint nem törlik a programból végleg, de szüneteltetik a Heti hetes adásait is.
 
mfor.hu