6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 2000-es évek elejét idézte a kereskedelmi tévék idei évi kínálata, legalábbis ami a valóságshow-ok számát illeti. Míg tavasszal még átütő siker volt, és óriási tömegeket mozgatott meg a műfaj, addig az őszi időszakot követően úgy tűnik, a reality-k ismét kikerülhetnek a nagy csatornák kínálatából. A főműsoridős nézettséget tekintve a két nagy csatorna korábban viszonylag szoros versengése meglehetősen egyoldalúvá vált idén.

Míg 2010 utolsó negyedévében úgy tűnt, ismét éles verseny lehet a két nagy kereskedelmi csatorna között, addig a 2011-es folyamatok alapján a TV2-nek rövid távon nincs esélye a vezető pozíció megszerzésére, de szerkesztőségünk részéről még az 5 százalékponton belül különbségre sem fogadnánk. (Ez utóbbi 2010 őszén két hónapon keresztül sikerült, sőt tavaly nyáron egy egész hetet is elvesztett az RTL Klub.)
 
Év elején kezdődött a TV2 mélyrepülése
 
A tavaly ősszel döcögősen indult Való Világ 4 az év végén lendületet vett, és gyakorlatilag az év elejétől a show befejezéséig szárnyalt. Ezzel párhuzamosan a TV2 által adott, és az előző ősszel remeklő celebalázós műsor, az Ezek megőrültek nem tudta megismételni korábbi sikerét, és a bőven 20 százalékos közönségarányt elérő csatorna lassan becsúszott a lélektani szint alá. Az RTL Klubon vetített, és Alekosz fémjelezte műsor pedig karöltve az RTL Klub legerősebb saját gyártású programjával, a Barátok közt című szappanoperával simán hozta a csatornának a hétköznap estéket. A program összeállítás olyan jól funkcionált, hogy a tavasz folyamán a 18-49-es korosztályt tekintve főműsoridőben a piacvezető csatornát követte átlag minden harmadik tévénéző. Az RTL Klub tavaszi menetelésére egyetlen árnyék vetült, a csatorna által indított sorozat, a Casino nem élte túl a pilot időszakot, és három rész után elkaszálták.
 
A TV2 ugyan próbálkozott, váltogatta a VV ellen küldött műsorokat, ám nem járt sok sikerrel. A csatorna számára további fejfájást okozott, hogy a korábbi évben viszonylag jól teljesítő kedd esti Bajnokok Ligája mérkőzések is gyengécske teljesítményt nyújtottak.

Pénzinfúzió után éledezik az M1

A középmezőny tagjai közül az első féléves műsorokat tekintve említést érdemel a Viasat3, amely kendőzetlenül felvállalta a hazai nézők által preferált témákat, és a jó csajok/pasik, szex, buli hármasra építve tolta az Éden Hotel nevű reality-t, melynek nézettsége jócskán felülmúlta a csatorna átlagát. Meglehetősen hektikusan alakult az M1 nézettsége az év első felében, miközben néhány remek hetet is tudtak produkálni - köszönhetően a labdarúgó válogatott iránti érdeklődésnek, és az Eurovíziós dalfesztiválnak -, sokszor csapnivaló számok, 3 százalék körüli közönségarány jellemezte a csatornát. Ezen a második félévben az új műsorstruktúrának köszönhetően sikerült javítani, hiszen azóta stabilan öt százalék feletti közönségarányt tud a közszolgálati adó, más kérdés, hogy erre nagyon komoly összegek mennek el. Eközben a programokat tekintve (vetélkedő, sorozatok, mozifilmek, showműsorok) erősen közelített a csatorna a kereskedelmi adókhoz, ha azonban azt vizsgáljuk, hogy egy-egy embert mennyi pénzből ér el az M1, illetve a versenyszférában működő konkurencia, akkor bizony jelentős továbbra is a különbség, sajnos nem a közpénzekből gazdálkodó adó javára.
 
 

A nyár a korábbiaknál is lanyhább volt tévés szempontból, a takarékoskodó csatornák minimalizálták a film, illetve a sorozatpremiereket is, a sajátgyártású műsorokat pedig annak rendje módja szerint pihentették. A legérdekesebb történés talán az RTL Klub Híradójának félórás csúsztatása volt, a hét órakor kezdődő hírműsor azonban megbukott, illetve a TV2 Tények című műsora jócskán megerősödött. Ráadásul az előnyét azt követően is meg tudta tartani, hogy az ősz folyamán a piacvezető adó visszatette a fél hetes kezdésre a Híradót.

Nem jött be a TV2 valóságshow-ja

A VV4 tavaszi menetelésére válaszul ősszel a TV2 is saját valóságshow-val rukkolt ki, miközben az RTL Klub az ötödik szériát is meghirdette a népszerű realityből. Hogy teljes legyen a kép, a Viasat nyár végén tűzte műsorra a nagyrészt az Éden Hotel szereplőire építő trash reality-t, az Aranypartot, majd később egy családbarát show, a Négy esküvő is műsorra került.

A két nagy csatorna között az őszi nyitány előtt komoly küzdelmet lehetett valószínűsíteni, hiszen az RTL Klub a VV5-öt este 9-től adta, köszönhetően annak, hogy a médiahatóság az Alekosz fémjelezte negyedik szériát félmilliárd forint körüli összbüntetéssel „díjazta”. Így a TV2 műsora az ÖsszeEsküvők látszólag ellenfél nélkül kezdhette a főműsoridőt, a program mégis elbukott. A családbarátnak beharangozott feleségkereső valóságshow csak mutatóban tudott 20 százalékos közönségarányt elérni, az esetek döntő többségében ettől számottevően elmaradt, amivel a csatorna számait is lefele húzta. Igaz, a VV5 sem brillírozott, nagy átlagban minden negyedik tévénézőt érdekelte az újabb kukkolós műsor. A várakozásokat igazolta ugyanakkor az immár szokásos érdeklődés a tehetségkutató műsor iránt, hiszen az X-Faktor második évada is óriási siker volt. Összességében az RTL Klub ugyan az első féléves számaihoz képest több százalékpontot esett, ám az év végére így is jócskán ellépett vetélytársától a nézőkért vívott harcban.
 
 
A lassan olvadó nézői érdeklődés, illetve a reklámtorta csökkenése a tévéadókat a működési költségek lefaragására kényszerítette. Ennek tudható be, hogy a TV2 csoportos létszámleépítést jelentett be az ősz elején, melynek keretében sajtóinformációk szerint közel száz embertől váltak meg. Ezen felül az év vége előtt úgy döntött a csatorna, hogy az éjszakai adást szüneteltetik, mely szintén értékes összegek kiadásától kíméli meg a médiavállalatot. Nem tétlenkedett az RTL Klub sem, amikor a spórolásról kellett dönteni, náluk elsősorban – kisebb nézettségű, de többnyire színvonalas – sajátgyártású produkciók estek áldozatul a racionalizálásnak. A piacvezető megszűntette a Reggeli című magazint, illetve a XXI. század című műsort. A csatorna illetékesei szerint nem törlik a programból végleg, de szüneteltetik a Heti hetes adásait is.
 
mfor.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!