Világszinten növekszik az elhízott fiatalok száma, de az Egyesült Államokban már kifejezetten kritikus méreteket öltött. Ezért is foglalkozik a témával már a non-profit szervezetek mellet az amerikai élelmiszer- és gyógyszerengedélyezési hatóság (FDA), valamint a törvényhozás is, írja a Brandweek.
A Kaiser Family Foundation felmérés során 13 televízió csatornán vizsgálták az élelmiszerhirdetéseket és ehhez kapcsolódóan a gyermekek tévézési szokásait. Az adók közt található például a Cartoon Network, a PBS, az ABC, a Disney, az MTV és a Nickelodeon is. A szakértők arra a következtetésre jutottak, hogy a 8-12 éves korosztály látja a legtöbb élelmiszerhez köthető hirdetést, naponta átlagosan 21-et. Ez évente több, mint 7600 szpotot jelent. "A gyermekek minden korosztályát elárasztják az ételekről szóló reklámok, de ez a csoport a legveszélyeztetettebb" - közölte a kutatás vezetője.
Mivel ebben az életkorban válnak a fiatalok önálló fogyasztókká, kifejezetten nagy a jelentősége, hogy hány reklámot látnak. A tinédzserek már alacsonyabb számú (17 darab) élelmiszerhirdetést látnak, míg a 2 és 7 év közötti korosztály 12-t. Minden vizsgált korcsoportban az élelmiszerhirdetések vitték a pálmát a reklámok listáján és minden gyermekeknek szánt szpot mintegy 34 százaléka köthető cukorkákhoz vagy snackekhez, míg a müzlit és egyéb cereáliákat népszerűsítők aránya 28, a gyorséttermi ételeké pedig mindössze 10 százalék volt.
Minden ötödik hirdetés egy weboldalra invitálta a gyerekeket, és ugyanilyen számban kínálta az édességek mellé a játékot. Minden tizedik csemege egy televíziós sorozatból vagy filmből ismert karakterhez volt köthető.
Az amerikai élelmiszeripari szövetség szerint mivel a kutatást 2005-ben végezték, így az eredmény némileg torzíthat. Az utóbbi másfél évben több alacsony kalóriatartalmú vagy cukormentes terméket kezdtek el népszerűsíteni a vállalatok. "11 élelmiszergyártó indítványt fogadott el nemrégiben, amelyben kijelentették, hogy reklámjaik mintegy felében a sportolás és a helyes táplálkozást fogják kiemelni a jövőben" - érvelt a szövetség szóvivője.