4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Nem vagyok már kisfiú, így különösebb elvárásaim sincsenek etika és morál kérdésében pláne akkor, ha médiáról, még inkább közmédiáról van szó, de azért ezt mégsem így kellene. Szerintem, ha kicsit is sikerül elgondolkodni, magukba fordulni, esetleg elmorfondírozni azon, hogy a túloldalon is emberek vannak, akiknek a munkáját érdemes esetleg tiszteletben tartani, rá fognak jönni, lett volna ennél korrektebb út is.

Tavaly augusztus végén készítettünk egy kalkulátort a devizahiteles elszámolásokkal kapcsolatban. Mind a kalkulátor oldalán, mind az azt felvezető cikkben jeleztük, a számítások a publikusan elérhető MNB és kereskedelmi adatokat használják, így az átlagértékek miatt csak tájékoztató jellegűek. Emellett pedig számos ponton rögzítettük, hogy mit hogyan számolunk, és hol térhet majd el a tényleges értéktől a kalkulátor által kihozott eredmény.

Nem véletlenül indítottuk a cikket pontosan így:
Bár nagyon sok munkát, energiát és a legjobb tudásunkat is beletettük a kalkulátor elkészítésébe, de azt már az elején le akarjuk szögezni, hogy az alkalmazás által számított értékek BIZTOSAN EL FOGNAK TÉRNI majd a ténylegesen megállapítottól. Így ez a kalkulátor CSAK TÁJĖKOZTATÓ jellegű.

Augusztusban tehát vettük a fáradtságot, átrágtuk magunkat az MNB-képletén, megszereztük a szükséges adatokat, ha kellett azokat feldolgoztuk, elkészítettük a kalkulátort, amelyet AUGUSZTUSban útjára bocsátottunk. Azóta immár eltelt közel 6 hónap, ezalatt sem az MNB-től, sem egyetlen banktól, sem egyéb szervezettől nem kaptunk visszajelzést vagy negatív kritikát, pedig augusztusban a kalkulátor használata miatt számtalanszor a végletekig belassultak a szervereink. Ráadásul a folyamatosan érkező jegybanki, illetve politikusi átlagszámok (AMELYEK SZINTÉN ÁTLAGOK, vagy MEDIÁNÉRTÉKEK) pedig inkább megerősítették, mint cáfolták volna kalkulátorunk számait.

Ráadásul az utóbbi időben, mivel erőforrásaink meglehetősen szűkösek (szemben ugye a köztévéével) nem igazán „futtattuk” a kalkulátort cikkeinkben (a menürendszerben kétségtelenül ott van, de aki kicsit is tisztában van internetes szokásainkkal tudhatja, hogy a menüpontok mennyire használt funkciók).

A portfolio.hu-n aztán február 13-án a február 1-je és május 31-e között naponta megjelenő cikksorozatban „Devizahiteles elszámolás: itt a mindentudó kalkulátor?” (kattintós) címmel írás jelent meg arról, hogy - szemben a cikk címe által sugalltakkal - a neten elérhető kalkulátorok nem pontos eredményt adnak. Ezzel nincs is probléma, hiszen azt állapítja meg, amit mi is, ráadásul semmilyen formában nem utalnak ránk. (Az említett cikk még aznap a penzcentrum.hu oldalán is megjelent: Lehull a lepel: tényleg olyan jók a devizahiteles kalkulátorok? címmel.)

Ugyanakkor vélhetőleg a fenti cikk alapján az M1 is beindult, és miközben a riportban a porfolio.hu-t kiadó Net Média másik kiadványának, a penzcentrum.hu szakértőjének segítségével jól megmagyarázta, miért kell óvatosan bánni a számításokkal, a felvételen az mfor.hu által készített kalkulátort mutogatták. Csak azt az egyet, miközben a riportban több kalkulátorról volt szó, amelyekkel a közelgő határidő miatt állt elő több weboldal is. (Mi egyébként nem találtunk mást a neten, de lehet rosszul kerestünk)


Azon gyorsan tegyük túl magunkat, hogy október elején a penzcentrum.hu egy olyan cikkéből („Devizahitelesek: az autóhitel több mint fele visszajárhat”) csinált riportot a közmédia, amelyet nem csak mi és a most pellengére állított kalkulátorunk cáfolt, de később a lizingszövetség is.

Tehát adva volt a közmédia, adva volt egy kereskedelmi site szakértője és adva volt a mi kalkulátorunk, amelyről jól megbeszélték, hogy miért nem jó. Azaz, hogy nem pontos, félrevezethet, vagyis csak iránymutatásra jó, ahogy mi egyébként azt már AUGUSZTUSBAN jeleztük.

Értem én, hogy a közmédiában szerepeltetni kell annak a médiacsoportnak a brandjeit, amelynek tulajdonosa egyéb érdekeltségein keresztül például sikeresen bejutott a takarékszövetkezetek irányításába, vagy például szorosan együttműködik nagy állami vállalatokkal. Azt is értem, hogy ki kell tölteni a műsoridőt, márpedig nincs annál egyszerűbb, mint délelőtt megnézni, mit ír a portfolio.hu, vagy penzcentrum.hu, ötletet meríteni és az eredeti ötletgazdákkal megcsinálni a riportot. De ha már sikerült a célpontjukba kerülnünk, akkor legalább nézzenek körül az oldalon, és olvassák el, mi van közvetlenül a kalkulátor alatt, vagy ne adj isten, az onnan elérhető cikkben. Olyan jó lenne, ha legalább ennyiben megbecsülnénk a másik munkáját!

Szentesi Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!