A pénteki határidőig tizenkét vállalat, illetve konzorcium adott be pályázatot a MÁV Cargo Zrt. privatizációs tenderén. A vasúttársaság közleménye szerint az elkövetkezendő hetekben a tulajdonosok képviselőiből álló értékelő bizottság megvizsgálja a pályázatok érvényességét, majd - a tervek szerint - augusztus közepéig kiválasztja azt a legfeljebb öt jelentkezőt, akik részt vehetnek a második fordulóban, és kötelező érvényű ajánlatot tehetnek. Utóbbi határideje 2007. október 19.
Mint ismert, a MÁV 2007. május 29-én hirdetett nyilvános, kétfordulós pályázatot a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt. teljes részvénycsomagjának értékesítésére. A társaság a részvények eladásával a vételár maximalizálását, a MÁV Cargo gazdálkodási hatékonyságának növelését, versenyképességének fokozását, a vasúti árufuvarozás ágazatának fejlesztését, a munkavállalók munkakörülményeinek javítását, valamint a dolgozói elkötelezettség növelését kívánja elérni.
A németeket tartják a legesélyesebbnek
Szakemberek az egyik legesélyesebb jelöltnek a Deutsche Bahn AG-t tartják, amely végül - az előzetes pletykákkal ellentétben - önállóan és nem egy orosz partnerrel közösen indult a pályázaton. Ígéretes páros lehet ugyanakkor a Rail Cargo Austria AG és a GYSEV Zrt. konzorciuma. A szakmai befektetők táborát erősíti egy cseh (Spedi-Trans s.r.o) cég, emellett elindult a tenderen a román államvasutak teherfuvarozó részlege (CFR Marfa) és a luxemburgi International Railway Systems is.
A privatizáció pikantériája, hogy az elmúlt időszakban lángolt fel a vita arról, el lehet-e adni állami kézben lévő cégeknek stratégiai vállalatokat. Miután a MÁV Cargót is ebbe a kategóriába lehet sorolni, elképzelhető, hogy a tenderen végül a pénzügyi befektetőket fogják preferálni. Közöttük a múlt héten bemutatkozott amerikai
Cargo Central Europe Konzorciummellett elsősorban európai cégek találhatók. Példaként említhetünk egy holland és brit befektetői csoportot, emellett a szomszédos országokból, így Szlovákiából és Romániából is érkezett ilyen típusú befektetői érdeklődés.
A MÁV Cargo egyes elemzések szerint
70-80 milliárd forintot ér- pontos adat nincs, mert a társaság értékét felmérni hivatott tender félbeszakadt. Szkeptikusok ugyanakkor még ezt a piaci értéket is erősen megkérdőjelezik, mivel a MÁV Cargo csak vagonokkal rendelkezik, mozdonyokkal nem. Vagyis erőteljesen rá van utalva a MÁV vontatási üzletágára.
MTI/Menedzsment FórumKapcsolódó anyagok: Német-orosz duó viheti a MÁV fuvarozási üzletágát A románokat is érdekli a MÁV Cargo A MÁV Cargo már megkapta a működési engedélyt Már szimatolnak a nagyok a vasúti szállítás körül