A Financial Times összeállítása szerint a szállítási adatok alapján napi 2,1 millió hordóra csökken az európai export.
A lap szerint ez árfelhajtó hatással van az európai finomítókra nézve, hiszen az uráli olajfajta drágábbá vált az északi-tengeri Brent olajfajtánál, ráadásul előbbi rosszabb minőségű.
Mindeközben az ázsiai kivitel egyre nő és immár közel napi 500 ezer hordót tesz ki. Ráadásul a Rosznyefty (Rosneft) júniusban 270 milliárd dolláros megállapodást kötött a kínai kivitel megkétszerezéséről. "Orosz részről ésszerű lépés, hogy az Ázsiában növekvő kereslet felé irányítják a kivitelt, de ez hiányt okoz Európában, ahol az északi-tengeri termelés is egyre csökken" - idézi a lap Amrita Sent, az orosz kivitelről felmérést készítő Energy Aspects tanácsadó szakértőjét.
A lap szerint az orosz kiviteli trend megváltozása különösen nagy hatással lehet a kelet-európai finomítókra, így a finn Neste Oil, a lengyel PKN Orlen és a magyar Mol csoportra. A lap megjegyzi ugyanakkor, hogy több térségi vállalat is igyekezett megállapodásokkal biztosítani a Barátság vezetéken keresztül történő ellátást.
Emlékeztet: a PKN júniusban 7 milliárd dollárt értékű, 2016 júniusáig szóló szállítási szerződést írt alá az orosz Rosznyefty vállalattal.
David Wech, a JBC Energy bécsi elemzőintézet vezetője szerint az ilyen és ehhez hasonló ügyletek az év elejéhez képest akár napi 100 ezer hordóval is emelhették az Európába irányuló orosz kivitelt, s ez részben ellensúlyozhatja a csökkenő tengeri kivitelt.
MTI