3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mintegy tízmilliárd forinttal csökkent tavaly 2010-hez képest a reklámköltés a magyar médiapiacon - áll a szakmai szervezet becslésében. 2011 nagy vesztese a tévé lett, mely majdnem 15 milliárdot bukott reklámbevételeiből, az internet viszont tovább növelte népszerűségét. Mfor.hu-háttér.

Tízmilliárdos esés egy év alatt

Tavaly összesen 151,474 milliárd forintnyi reklámköltést regisztrált a teljes magyar médiapiac, ez 6,3 százalékos visszaesést jelentett a 2010-ben becsült 161,7 milliárdhoz képest - derül ki a Magyar Reklámszövetség által szerdán közölt adatokból. Vagyis a 2010-es minimális csökkenés után tavaly már nagyobb visszaesést kellett elszenvednie a hazai médiapiacnak.

A reklámtorta összetételében is átrendeződés látszik, hiszen az internet kivételével szinte minden médiatípus visszaesést mutatott tavaly. A torta legnagyobb szelete továbbra is a tévék kezében van, a teljes reklámpiac 36,2 százalékát birtokolják. Ez az arány 2010-ben még kereken 40 százalék volt. Egy év alatt a hazai tévécsatornák reklámbevétele 68,6 milliárd forintról 54,9 milliárdra esett vissza. Vagyis egy év alatt 13,7 milliárd forinttal, 19,9 százalékkal esett vissza a tévék bevétele.

A torta második legnagyobb szelete a sajtóé, mely 27,5 százalékát söpörte be a teljes reklámköltésnek. A tavalyi 41,7 milliárd forintos bevételük azonban kétmilliárd forintos csökkenést jelentett 2010-hez képest, ennek ellenére a teljes reklámpiac nagyobb bukása miatt még így is nőtt a sajtó részaránya a 2010-es 27,2 százalékról.

A rádiós reklámbevételek a 2010-es 7,14 milliárd forintról tavaly 7,4 milliárdra növekedtek, vagyis a három nagy hagyományos médiatípus közül csak a rádiók tudtak javítani az előző évhez képest. Ezzel tavaly 4,9 százalékos volt a részesedésük a teljes reklámpiacon, ami nagy ugrást jelentett a 2010-es 4,2 százalékhoz képest.

Még mindig hasít az internet

A rádiók mellett 2011 másik nagy nyertesei az internetes médiumok voltak, melyek 15,9 százalékról 18,8 százalékra tudták növelni reklámpiaci részesedésüket egyetlen év alatt. Összegében ez azt jelentette, hogy a 2010-es 27,27 milliárd forint után tavaly már 28,5 milliárd forint volt ennek a szegmensnek a reklámbevétele, ami 4,3 százalékos növekedésnek felelt meg. Ez lassulás ugyan a 2010-es 17 százalékos ugrást követően, de egy csökkenő piac mellett ennek is örülhettek a tulajdonosok.

Közterületi reklámokra az MRSZ becslései szerint tavaly 15,22 milliárd forint ment el, ez közel egymilliárd forinttal volt magasabb a 2010-es értéknél, azonban a teljes piac több mint 6 százalékos visszaesése mellett ezzel is 10,9 százalékról 10 százalékra csökkent a közterület részaránya. Az ambient reklámok tavalyi 2,8 milliárd forintos összege majdnem 10 százalékos emelkedést jelentett az előző évi 2,55 milliárd forinthoz képest, de még így is csak 1,8 százalékos volt ennek a szegmensnek a részaránya a teljes tortából.

A mozikban a 2009-es és 2010-es csökkenés után tavaly többet reklámoztak, az egymilliárdos összeg több mint 20 százalékos növekedést jelentett a 2010-es 0,8 milliárdhoz képest. Persze a mozi részaránya a fentiekből láthatóan még így is marginális a teljes reklámtortából.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!