4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szerda délutánig összesen 51 járatot kellett törölni Ferihegyen a sztrájk miatt, amit reggel hirdettek meg a szakszervezetek a Budapest Airporttal (BA) folytatott tárgyalások eredménytelensége miatt. Mivel a felek egyelőre nem hajlandók tárgyalni egymással, a sztrájknak nem látszik a vége; csupán annyi biztos, hogy a BA-t naponta több tízmillió forintos kár éri az akció következtében.

A sztrájk támogatottsága a délutáni és az esti műszakban is kilencven százalék körül van Ferihegyen, közölte az mfor.hu-val a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ). Az akcióhóz csatlakoztak a világítást végző munkatársak is, így a LESZ szerint bármiféle repülőforgalom komoly kockázatokat hordozna magában.  

A sztrájk következményeként délutánig összesen 25 érkező és 26 induló járat törlésére kényszerült a BA. Több gép azonban sikeresen elindult, így a Malév párizsi, a cseh légitársaság prágai, valamint a TAP lisszaboni járata is. Felszállt New York felé a Delta Boeing-767-es gépe is. Az Easyjet utasai eljuthatnak Berlinbe, a British Airwaysnek Londonba sikerült útnak indítani egy járatot, s felemelkedett a levegőbe a Germanwings stuttgarti járata is, közölte az mfor.hu-val a BA.

Estére beleerősít a Malév

A Malév az esti menetrendben 15 járat indítását tervezi, 11 járatot viszont törölni kényszerül. A cég közlése szerint Amszterdam, Brüsszel, Zágráb, Zürich-Genf (összevonva), Velence, Varsó, Milánó, Bukarest, Stockholm, Hamburg, Madrid, Dublin,  Párizs, Szófia és Tel Aviv irányába 17.30 és 23.30 között szállnak fel a gépek, a Kolozsvár, Koppenhága, Frankfurt, Stuttgart, Várna, Helsinki, Szkopje, Bukarest, Prága, Ljubljana és Berlin városát megcélzó járatok viszont nem indulnak fel.

Összességében az újabb gépek indításával a Malév forgalma az esti időszakban javulhat a délelőtti helyzethez képest. A légitársaság késő délutánig 16 járatát tudta elindítani és 24 járata rendben megérkezett. A törölt járatok utasainak jegyét térítésmentesen átírják egy későbbi Malév, oneworld légitársaság vagy más partnercég által üzemeltetett járatra, a forgalom helyreállását követően.

Ami a másik legnagyobb légitársaságot, a Wizz Airt illeti, a fapadosnak délután – igaz, késéssel - a párizsi és a charleroi járatát sikerült útnak indítania. Az esti gépeknél további késések várhatók, közölte a cég. A Ferihegyen rekedt utasok átfoglalhatnak a következő járatra vagy felhasználhatják a kifizetett összeget egy későbbi útra, illetve a légitársaság kérésre visszatéríti a jegy árát.

A 2B-re tették át a forgalmat

Szerdán menetrend szerint 250 járatnak kellett volna közlekednie Ferihegyről. Az érkező járatokat a repülőtér rendben tudja fogadni, ám több légitársaság úgy döntött, hogy a bizonytalan visszaút miatt el sem indítja Ferihegyre repülőit, magyarázta Szollár Domokos, a BA szóvivője.

A reptér nem bénult meg teljesen, a 2B terminál két utasbiztonsági ellenőrző ponttal üzemel. (A sztrájkhoz az ezen a területen dolgozó munkavállalók csatlakoztak, tehát a repülőtér többi részén miattuk állt le a forgalom.) Erre a terminálra irányítják az 1-es terminálról a diszkont légitársaságokat, illetve a 2A járatait is. A 2B-n lassan ugyan, de folyamatosan jutnak át az utasok a biztonsági ellenőrzésen.

Azt egyelőre megbecsülni sem lehet, mikor lehet vége az akciónak, mivel a két fél között a tárgyalások megszakadtak. A BA csak akkor ülne ismét tárgyalóasztalhoz, ha a szakszervezetek lefújnák a munkabeszüntetést – erre viszont utóbbiak nem hajlandóak.   

A határozatlan idejű, általános sztrájkot a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ), valamint a LESZ hirdette meg, miután kedden sem hoztak eredményt a munkáltatóval folytatott tárgyalások. Az érdekképviseletek többek között a BA átalakításának felfüggesztését, a kiszervezések azonnali leállítását, a létszám megtartását, pénzbeli juttatást a dolgozóknak és új kollektív szerződés kötését követelik.

Lopakodó leépítések?

Szollár Domokos, a BA szóvivője irracionálisnak nevezte a követeléseket, és hangsúlyozta, hogy éppen a modernizációt szolgáló átalakításoknak köszönhetően nem kell most tömeges elbocsátásról dönteni a cégnél. A követelések közül példaként a takarítás kiszervezésének megakadályozását említette. Hozzátette: a BA nem engedhet a szakszervezet zsarolásának, nem állíthatja le a vállalat átalakítását.

A szóvivő szerint a cégnél nincs leépítés. A LESZ viszont úgy véli, "lopakodó leépítésekkel" százhúsz embernek mondtak fel egyesével vagy kis csoportokban, leépítési terv nélkül, kijátszva a Munka Törvénykönyvének rendelkezéseit.

Ami a történések anyagi vonzatát illeti, Szollár Domokos szerint a sztrájk napi több tíz millió forintos kárt okoz a BA-nak, és rendkívül nehéz helyzetbe hozza a légitársaságokat.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!