4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szerda délutánig összesen 51 járatot kellett törölni Ferihegyen a sztrájk miatt, amit reggel hirdettek meg a szakszervezetek a Budapest Airporttal (BA) folytatott tárgyalások eredménytelensége miatt. Mivel a felek egyelőre nem hajlandók tárgyalni egymással, a sztrájknak nem látszik a vége; csupán annyi biztos, hogy a BA-t naponta több tízmillió forintos kár éri az akció következtében.

A sztrájk támogatottsága a délutáni és az esti műszakban is kilencven százalék körül van Ferihegyen, közölte az mfor.hu-val a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ). Az akcióhóz csatlakoztak a világítást végző munkatársak is, így a LESZ szerint bármiféle repülőforgalom komoly kockázatokat hordozna magában.  

A sztrájk következményeként délutánig összesen 25 érkező és 26 induló járat törlésére kényszerült a BA. Több gép azonban sikeresen elindult, így a Malév párizsi, a cseh légitársaság prágai, valamint a TAP lisszaboni járata is. Felszállt New York felé a Delta Boeing-767-es gépe is. Az Easyjet utasai eljuthatnak Berlinbe, a British Airwaysnek Londonba sikerült útnak indítani egy járatot, s felemelkedett a levegőbe a Germanwings stuttgarti járata is, közölte az mfor.hu-val a BA.

Estére beleerősít a Malév

A Malév az esti menetrendben 15 járat indítását tervezi, 11 járatot viszont törölni kényszerül. A cég közlése szerint Amszterdam, Brüsszel, Zágráb, Zürich-Genf (összevonva), Velence, Varsó, Milánó, Bukarest, Stockholm, Hamburg, Madrid, Dublin,  Párizs, Szófia és Tel Aviv irányába 17.30 és 23.30 között szállnak fel a gépek, a Kolozsvár, Koppenhága, Frankfurt, Stuttgart, Várna, Helsinki, Szkopje, Bukarest, Prága, Ljubljana és Berlin városát megcélzó járatok viszont nem indulnak fel.

Összességében az újabb gépek indításával a Malév forgalma az esti időszakban javulhat a délelőtti helyzethez képest. A légitársaság késő délutánig 16 járatát tudta elindítani és 24 járata rendben megérkezett. A törölt járatok utasainak jegyét térítésmentesen átírják egy későbbi Malév, oneworld légitársaság vagy más partnercég által üzemeltetett járatra, a forgalom helyreállását követően.

Ami a másik legnagyobb légitársaságot, a Wizz Airt illeti, a fapadosnak délután – igaz, késéssel - a párizsi és a charleroi járatát sikerült útnak indítania. Az esti gépeknél további késések várhatók, közölte a cég. A Ferihegyen rekedt utasok átfoglalhatnak a következő járatra vagy felhasználhatják a kifizetett összeget egy későbbi útra, illetve a légitársaság kérésre visszatéríti a jegy árát.

A 2B-re tették át a forgalmat

Szerdán menetrend szerint 250 járatnak kellett volna közlekednie Ferihegyről. Az érkező járatokat a repülőtér rendben tudja fogadni, ám több légitársaság úgy döntött, hogy a bizonytalan visszaút miatt el sem indítja Ferihegyre repülőit, magyarázta Szollár Domokos, a BA szóvivője.

A reptér nem bénult meg teljesen, a 2B terminál két utasbiztonsági ellenőrző ponttal üzemel. (A sztrájkhoz az ezen a területen dolgozó munkavállalók csatlakoztak, tehát a repülőtér többi részén miattuk állt le a forgalom.) Erre a terminálra irányítják az 1-es terminálról a diszkont légitársaságokat, illetve a 2A járatait is. A 2B-n lassan ugyan, de folyamatosan jutnak át az utasok a biztonsági ellenőrzésen.

Azt egyelőre megbecsülni sem lehet, mikor lehet vége az akciónak, mivel a két fél között a tárgyalások megszakadtak. A BA csak akkor ülne ismét tárgyalóasztalhoz, ha a szakszervezetek lefújnák a munkabeszüntetést – erre viszont utóbbiak nem hajlandóak.   

A határozatlan idejű, általános sztrájkot a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ), valamint a LESZ hirdette meg, miután kedden sem hoztak eredményt a munkáltatóval folytatott tárgyalások. Az érdekképviseletek többek között a BA átalakításának felfüggesztését, a kiszervezések azonnali leállítását, a létszám megtartását, pénzbeli juttatást a dolgozóknak és új kollektív szerződés kötését követelik.

Lopakodó leépítések?

Szollár Domokos, a BA szóvivője irracionálisnak nevezte a követeléseket, és hangsúlyozta, hogy éppen a modernizációt szolgáló átalakításoknak köszönhetően nem kell most tömeges elbocsátásról dönteni a cégnél. A követelések közül példaként a takarítás kiszervezésének megakadályozását említette. Hozzátette: a BA nem engedhet a szakszervezet zsarolásának, nem állíthatja le a vállalat átalakítását.

A szóvivő szerint a cégnél nincs leépítés. A LESZ viszont úgy véli, "lopakodó leépítésekkel" százhúsz embernek mondtak fel egyesével vagy kis csoportokban, leépítési terv nélkül, kijátszva a Munka Törvénykönyvének rendelkezéseit.

Ami a történések anyagi vonzatát illeti, Szollár Domokos szerint a sztrájk napi több tíz millió forintos kárt okoz a BA-nak, és rendkívül nehéz helyzetbe hozza a légitársaságokat.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!