4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) 10 millió forintra bírságolta a DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft-t, mert a társaság Miskolcon úgy hirdette szélessávúinternet-csomagjait, hogy a fogyasztókat nem tájékoztatta a garantált le- és feltöltési sebességről, csak a legmagasabb elméleti maximum értékeket szerepeltette.

Az elektronikus hírközlési szolgáltatás minőségének a fogyasztók védelmével összefüggő követelményeiről szóló kormányrendelet szerint 2008. december közepe óta az internetszolgáltatóknak a kínált sávszélesség mellett az általános szerződési feltételeikben (ÁSzF) és hirdetéseikben is fel kell tüntetniük a garantált le- és feltöltési sebességet is.

Az előírás segíti a fogyasztókat a tisztánlátásban és egyben véget vetett a nagyot mondásnak, korábban ugyanis az internetszolgáltatók elsősorban a kínált, elméleti maximum értéket hirdették, s nem számoltak be hirdetéseikben arról, hogy az adott csomaghoz mekkora garantált le- és feltöltési sebesség tartozik.

A garantált sebesség az az érték, amelyet a szolgáltatónak az előfizető számára mindenképpen biztosítania kell, illetve ezt az értéket – külön minőségbiztosítási eljárás keretében – valamennyi előfizetőre, a teljes hálózatra vonatkozóan folyamatosan ellenőriznie is kell. Ez az a jellemző, mely az internetszolgáltatás esetében alapvető jelentőségű, hiszen egyrészt meghatározza a szolgáltatás alapvető minimumát, másrészt valós képet ad a szolgáltató teljes hálózatának minőségéről.

Az NHH a rendelet betartását, annak hatályba lépése óta, folyamatosan figyelemmel kíséri, és eddig a DIGI-t leszámítva, mindössze három szolgáltató esetében találkozott jogsértő hirdetéssel.

Sokkal rosszabb a helyzet az általános szerződési feltételek és a honlapok esetében. A hatóság az érintett 275 szolgáltató közül 143-nál végzett ellenőrzést, de mindössze két kisebb szolgáltató felelt meg teljes mértékben az előírásoknak. A többi szolgáltatónál vagy csak az ÁSzF-ben, vagy csak a honlapon, vagy egyik helyen sem volt megfelelő a tájékoztatás. A szolgáltatók felhívást kaptak jogsértésről és az ezekben foglaltak végrehajtásának utóellenőrzése folyamatosan zajlik. Eddig 81 utóellenőrzésre került sor, közülük 76 szolgáltató a felhívásban foglaltakat adott határidőre teljesítette, míg 5 szolgáltatóval szemben piacfelügyeleti eljárás indult. Két szolgáltató a felhívásokban rögzített határidőre ugyan nem teljesítette a felhívásokban foglaltakat, de a piacfelügyeleti eljárás megindítása után pótolta a hiányosságokat, így bírság kiszabására egyelőre nem került sor, míg a másik három szolgáltatóra összesen egymillió forint bírságot szabott ki a hatóság.

Az NHH az ellenőrzések folytatása mellett természetesen a már vizsgált szolgáltatók tevékenységét is figyelemmel kíséri. Így került sor az eddigi legjelentősebb bírság kiszabására is, mivel a hatóság tudomására jutott, hogy a korábban már vizsgált DIGI Kft. Miskolc nagyobb lakónegyedeiben olyan szórólapokat terjeszt, amelyeken a le- és feltöltési sebességgel kapcsolatos fogyasztói tájékoztatás nem felel meg az előírásoknak. A bírság kiszabása mellett az NHH kötelezte a szolgáltatót, hogy minden hirdetésében az adott díjcsomagnál a sávszélesség megadása mellett tüntesse fel az előfizetői hozzáférési pontokon, hálózaton belül garantált le- és feltöltési sebesség értékét is.

Tavaly december óta az érzékelhetően jobb tájékoztatás hatására csökkentek ugyan a sávszélességgel kapcsolatos fogyasztói panaszok, de Takács Péter, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője (HFJK) szerint még ma is sok esetben túl nagy – esetenként nyolc-, tízszeres – a különbség a szolgáltatók ajánlataiban reklámozott „ígéret”, valamint a valóban garantált le- és feltöltési sebesség között. A HFJK elvárása az, hogy az előírások betartása mellett a szolgáltatóknak úgy kellene szolgáltatásaikat fejleszteniük, hogy a garantált, valamint a fogyasztó számára valóban igénybe vehető internetes sebességadatok egyre jobban közelítsenek a hirdetett elméleti felső határértékhez.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!