Az elektronikus hírközlési szolgáltatás minőségének a fogyasztók védelmével összefüggő követelményeiről szóló kormányrendelet szerint 2008. december közepe óta az internetszolgáltatóknak a kínált sávszélesség mellett az általános szerződési feltételeikben (ÁSzF) és hirdetéseikben is fel kell tüntetniük a garantált le- és feltöltési sebességet is.
Az előírás segíti a fogyasztókat a tisztánlátásban és egyben véget vetett a nagyot mondásnak, korábban ugyanis az internetszolgáltatók elsősorban a kínált, elméleti maximum értéket hirdették, s nem számoltak be hirdetéseikben arról, hogy az adott csomaghoz mekkora garantált le- és feltöltési sebesség tartozik.
A garantált sebesség az az érték, amelyet a szolgáltatónak az előfizető számára mindenképpen biztosítania kell, illetve ezt az értéket – külön minőségbiztosítási eljárás keretében – valamennyi előfizetőre, a teljes hálózatra vonatkozóan folyamatosan ellenőriznie is kell. Ez az a jellemző, mely az internetszolgáltatás esetében alapvető jelentőségű, hiszen egyrészt meghatározza a szolgáltatás alapvető minimumát, másrészt valós képet ad a szolgáltató teljes hálózatának minőségéről.
Az NHH a rendelet betartását, annak hatályba lépése óta, folyamatosan figyelemmel kíséri, és eddig a DIGI-t leszámítva, mindössze három szolgáltató esetében találkozott jogsértő hirdetéssel.
Sokkal rosszabb a helyzet az általános szerződési feltételek és a honlapok esetében. A hatóság az érintett 275 szolgáltató közül 143-nál végzett ellenőrzést, de mindössze két kisebb szolgáltató felelt meg teljes mértékben az előírásoknak. A többi szolgáltatónál vagy csak az ÁSzF-ben, vagy csak a honlapon, vagy egyik helyen sem volt megfelelő a tájékoztatás. A szolgáltatók felhívást kaptak jogsértésről és az ezekben foglaltak végrehajtásának utóellenőrzése folyamatosan zajlik. Eddig 81 utóellenőrzésre került sor, közülük 76 szolgáltató a felhívásban foglaltakat adott határidőre teljesítette, míg 5 szolgáltatóval szemben piacfelügyeleti eljárás indult. Két szolgáltató a felhívásokban rögzített határidőre ugyan nem teljesítette a felhívásokban foglaltakat, de a piacfelügyeleti eljárás megindítása után pótolta a hiányosságokat, így bírság kiszabására egyelőre nem került sor, míg a másik három szolgáltatóra összesen egymillió forint bírságot szabott ki a hatóság.
Az NHH az ellenőrzések folytatása mellett természetesen a már vizsgált szolgáltatók tevékenységét is figyelemmel kíséri. Így került sor az eddigi legjelentősebb bírság kiszabására is, mivel a hatóság tudomására jutott, hogy a korábban már vizsgált DIGI Kft. Miskolc nagyobb lakónegyedeiben olyan szórólapokat terjeszt, amelyeken a le- és feltöltési sebességgel kapcsolatos fogyasztói tájékoztatás nem felel meg az előírásoknak. A bírság kiszabása mellett az NHH kötelezte a szolgáltatót, hogy minden hirdetésében az adott díjcsomagnál a sávszélesség megadása mellett tüntesse fel az előfizetői hozzáférési pontokon, hálózaton belül garantált le- és feltöltési sebesség értékét is.
Tavaly december óta az érzékelhetően jobb tájékoztatás hatására csökkentek ugyan a sávszélességgel kapcsolatos fogyasztói panaszok, de Takács Péter, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője (HFJK) szerint még ma is sok esetben túl nagy – esetenként nyolc-, tízszeres – a különbség a szolgáltatók ajánlataiban reklámozott „ígéret”, valamint a valóban garantált le- és feltöltési sebesség között. A HFJK elvárása az, hogy az előírások betartása mellett a szolgáltatóknak úgy kellene szolgáltatásaikat fejleszteniük, hogy a garantált, valamint a fogyasztó számára valóban igénybe vehető internetes sebességadatok egyre jobban közelítsenek a hirdetett elméleti felső határértékhez.