Összesen mintegy egymilliárd forintért szeretné megmagyarázni a kormány a reformokat hirdetések útján - legalábbis erre lehet követeztetni abból a két közbeszerzési tenderből, amelyek kedden jelentek meg az európai közbeszerzési értesítőben. A kampány az ünnepi tűzijáték előtt indul, s 2008 uborkaszezonjáig tart.
"A Miniszterelnöki Hivatal (MEH) kommunikációs kampányaihoz kapcsolódó szolgáltatások biztosítása, stratégiák, kreatív tervek készítése, gyártás-előkészítés és gyártás" lesz a feladata annak a reklámügynökségnek, amelyik megnyeri a MEH hétfőn kiírt közbeszerzési tenderét. A reklámügynökség nettó 250 millió forint keretösszeg erejéig és/vagy 2008. június 30-ig dolgozhat a kormánynak - derül ki az európai közbeszerzési értesítőből.
A moziban sem menekülünk a hirdetésektől
A nyertes médiatervező, médiavásárló cég feladata lesz a hirdetések lebonyolítása mellett az is, hogy az adott kampány eredményeit négy héten belül felmérje. Az utóértékelést minden médiatípus esetében el kell végezni, figyelembe véve többek között a nézettségi adatokat is.
Volt már ilyen korábban is
Összességében megszokott, hogy a kormány (vagy akár egy intézmény) hirdetések, kampányok útján népszerűsítse intézkedéseit vagy fogadtassa el azokat. Mivel a tavalyi év választási év volt, ezért teljességgel hasztalan a hirdetésekre költött forintokat számolgatni, 2005-ben viszont összesen 840 millió forintot költött reklámra a kormány. Ebben nincs benne a központi ünnepségek reklámja és lebonyolítása: ezekkel együtt a népszerűsítésre 2,3 millárd forint ment el két éve.
Arról se feledkezzünk meg, hogy Kóka János gazdasági miniszter is 48 millió forintot költött a kormány népszerűsítésére: 2005 decemberében három héten át több napilapban egész és féloldalas hirdetésekben "dübörgött a gazdaság". Emellett a kormány más, európai napilapokban is hirdette az országot mint befektetési célpontot: 31 millió forintért például a Financial Times hasábjain népszerűsödtünk.
Van, akinek nem tetszik
A most meghirdetett, összesen mintegy egymilliárd forint összegű kampány ötlete nem újkeletű. Több mint egy hónapja a legnagyobb ellenzéki párt felszólította a kormányt, hogy ne költsön ennyit a kormányzati intézkedések kommunikálására.
Egyébként a Fidesz számára sem ismeretlen a központi reklámhadjárat. Jóllehet nevében imázskampány, nem pedig a kormányzati kommunikáció hatékonnyá tétele volt, amikor 2001-ben a Happy End Kft. nyerte az országkép kül- és belföldi kialakítására kiírt, két évre szóló 4,2 milliárd forintos pályázatot.
F. Sz. E.
Menedzsement Fórum
Kapcsolódó anyagok:
1,7 milliárdért kommunikálna a kormány
Hiányzik a stratégia a kormányzati kommunikációból
Véleményvezérek befolyásolják a vásárlásainkat