Bádonfainé Szikszay Erzsébet, a MÁV Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese elmondta: tavaly a MÁV-csoport 138 milliárd forint nettó értékesítési árbevételt ért el, az államtól 217 milliárd forint költségtérítést kapott, és 1315 milliárd forint mérlegfőösszeggel rendelkezik.
A MÁV Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese szerint a tavalyi eredményes gazdálkodáshoz nagy mértékben hozzájárultak a hatékonyságjavító intézkedések és az állam adósságátvállalása. 52 milliárd forint adósságot törlesztett a MÁV-csoport az állammal közösen.
Dávid Ilona elmondta, hogy a MÁV-csoport 2015 végi adósságállománya 98,7 milliárd forintot tett ki, szemben a 2010-es 300 milliárd forinttal. Az idén 36 milliárd forint adósságfizetési kötelezettsége van a MÁV-nak, ebből önerőből 16,5 milliárd forintot már törlesztett.
Ezekre a nőkre vágynak a pénzéhes emberek
Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy társaságuk 2,5 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el 2015-ben, ami a piaci környezet változása - például a migráns helyzet - miatt kevesebb a tervezett 4,9 milliárd forintnál.
Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese arról számolt be, hogy a MÁV-csoport tavaly 123 milliárd forint beruházást hajtott végre saját és uniós forrásból. Kiemelte, hogy pályaműködtetéssel összefüggő fejlesztésre 54 milliárd forintot fordítottak, ebből 21 milliárd volt az uniós forrás, a többi fejlesztést a MÁV-Start utas kiszolgálás minőségét növelő beruházásai tették ki.
A pályavasút állami költségtérítése tavaly mintegy 71 milliárd forintot tett ki, az üzemeltetésre 45 milliárd forintot, a felújításra 26 milliárd forintot fordítottak, a MÁV vasúthálózatát igénybe vevő 44 vasúttársaság 1,2 milliárd forinttal több, 91,5 milliárd forint hálózat-hozzáférési díjat fizetett - mondta Pál László.
A MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese beszámolt arról, hogy tavaly a közlekedésbiztonság javításaként uniós forrásból 86 helyen telepítettek diagnosztikai rendszert, amely menet közben méri az áthaladó szerelvények különböző paramétereit, és jelenti az állomások számára, így probléma esetén időben intézkedni lehet.
A MÁV-Start Zrt. tavaly 36,6 milliárd forint belföldi bevételt ért el személyszállítási tevékenysége során, ez 1,3 százalékkal kevesebb az előző évinél, ugyanakkor biztató, hogy az idén az első három hónapban 2,4 százalékkal, 231 millió forinttal nőtt a személyszállítási bevételük időarányosan - mondta Csépke András, kiemelve, hogy tavaly 145 milliárd forint állami költségtérítést kapott a társaság a közszolgálati feladat ellátásában a bevétellel nem fedezett kiadásra.
A MÁV-csoport záró létszáma 2015-ben 37 934 volt, ezzel az ország egyik legnagyobb állami foglalkoztatója - mondta Dávid Ilona, hozzátéve, hogy 2019-ig 4 ezer vasutas megy nyugdíjba, ezért képzésekkel, a szigorú alkalmassági feltételek fenntartása melletti felvétellel tudatosan készülnek a pótlásukra.
Kérdésre válaszolva Csépke András elmondta, hogy a MÁV saját fejlesztésű IC+ járműveinek gyártását hamarosan elindítja. A tervek szerint a nemzetközi forgalom számára 20 kocsit - 10 másodosztályút és 10 vegyes felhasználásút -, illetve belföldi forgalomra 100 IC+ kocsi gyártását kezdik meg.
Dávid Ilona, a Déli pályaudvarra vonatkozó kérdésre válaszolva elmondta, hogy a megjelent kormányhatározat nem a fejpályaudvar megszüntetéséről szól, hanem az üzemi terület, a rozsdaövezet csökkentéséről.
MTI