"A MÁV Start Zrt.-től elsősorban azt várom el, hogy szolgáltató és utasbarát vasutat építsen" - mondta el szerdai sajtótájékoztatóján Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter. Ezt rövidtávon apró, de folyamatos lépésekkel lehet elérni.
Kisebb lesz a kosz
Kóka reményei szerint a változást július elsejétől az utas is észre fogja venni. Így például mind kívül, mind belül az eddiginél tisztábbak lesznek a vonatok, és lesz WC-papír a mellékhelyiségekben. A külső tisztántartás érdekében a vasúttársaság rövid időn belül 12-15 darab új vasúti tisztítóberendezést szerez be, a kocsikat pedig húsz százalékkal nagyobb gyakorisággal takarítják majd, mint most.
Az utóbbiért felelős alvállalkozóval kötött szerződést egyébként már az első félévben felmondta a MÁV, és a jövőben régiónként választja majd ki a vonatok belső állapotáért felelős cégeket. Utóbbiakkal szemben a társaság az eddiginél lényegesen nagyobb elvárásokat fog támasztani, emelte ki Kóka.
Csak vis major esetén nem fizetnek
További lényeges változás, hogy július elsejétől az IC-k 15 percet meghaladó késésekor csak vis maior esetben nem fizetik vissza a pótdíjat az utasnak. Vis maiornak számítanak például a katasztrófák, viharok, balesetek, tehát olyan történések, amelyeknél az utasokat már előre tájékoztatni tudják a várható csúszásról. Minden más esetben a MÁV Start fizetni fog, hangsúlyozta Mosóczi László, a társaság július elsejétől regnáló vezérigazgatója.
Az utasbarát szolgáltatás szellemében július elsejétől az utaspanaszokat az eddigi harminc helyett 15 nap alatt vizsgálják majd ki. Szintén a célkitűzések között szerepel a jegykiadás gyorsabbá tétele, a mozgáskorlátozottak által is igénybe vehető kocsik számának növelése, valamint a kalauzok munkájának színvonalasabbá tétele is.
Annak érdekében, hogy ezek a többségben már július elsejétől életbe lépő változások számonkérhetőek legyenek, a társaság - egyelőre még nem tudni, pontosan mikor - egy úgynevezett utaschartát hoz majd létre, amely az utasok jogait fogja tartalmazni.
Kóka akár külföldi menedzsert is hozna a MÁV StarthozKóka János egyúttal bejelentette, hogy Mosóczi László megbízatása - közös megegyezéssel - kilenc hónapra, azaz 2008. március 31-ig szól. A MÁV jövő év elején nemzetközi pályázatot hirdet majd a 2008 áprilisától betöltendő vezérigazgatói tisztségre, amelyre - a miniszter reményei szerint - európai menedzserek is jelentkezni fognak.
Ami a még továbbra is függőben lévő engedélyezés ügyét illeti, Kóka úgy vélekedett: a Vasúti Hivataltól, valamint a MÁV-tól kapott tájékoztatás alapján a MÁV Start július elsején már a személyszállítási engedély birtokában kezdheti meg működését.
Mint ismert, a MÁV még 2007. április másodikán nyújtotta be a vasútfelügyeleti szervhez a MÁV Start Zrt. személyszállításra vonatkozó működési engedélyi kérelmét, amelyet a hivatal június közepén elutasított. A vasúttársaság múlt héten adta be újabb, átdolgozott kérelmét.
Nem állnak le a vonatokAmennyiben a MÁV Start mégsem kapná meg a személyszállítási engedélyt, akkor is meg fogja kezdeni a működést. Tehát biztos, hogy a jogi huzavona miatt egyetlen vonat sem áll majd le, közölte Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója.
Wéber BalázsMenedzsment Fórum