2001-hez képest tovább bővült a hazai online áruházak piaca, és a mennyiségi növekedés mellett a minőségi fejlődés jelei is láthatók. Az áruházak száma, forgalma és látogatottsága mellett az informatikai felkészültség és a vevői elégedettség is nőtt.
A GKI Gazdaságkutató Rt. és a Westel Mobil Távközlési Rt. - a Sun Microsystems Magyarország Kft. együttműködésével megvalósuló - felmérése szerint 2002-ben több mint 40%-kal nőtt az online boltok összforgalma Magyarországon. A 2001-es 3,2 milliárd Ft forgalom után a boltok tavaly 4,5 milliárd forint árbevételt realizáltak. A forgalom közel 60 százalékát a lakosság, 30 százalékát a vállalati szféra, míg 10 százalékát az intézményi szektor generálta. 2003-ban tovább folytatódik a piac bővülése, az internetes vásárlások összege elérheti a 6 milliárd forintot a piaci várakozások alapján. Bár a hazai online áruházak bevétele és a vásárlások száma dinamikusan növekszik, súlyuk nem meghatározó a magyar gazdaságban; forgalmuk a hazai kiskereskedelmi forgalom 1 ezrelékét sem éri el.
Az online áruházak piacát a magas árbevétel-koncentráció jellemzi, hiszen a hazai 250-300 bolt közül az első 5 legnagyobb online áruház adja az összforgalom 42 százalékát, míg az első 10 az 59 százalékát. Az online áruházak körében a legnépszerűbb termékkategóriák közé a jól specifikálható termékek tartoznak, mint a DVD, a CD-ROM, a könyvek és a számítástechnikai eszközök. E termékkategóriák forgalmazásával foglalkozik hazánkban az online áruházak 38 százaléka. Az áruházak szerint a vásárlók az áruházak termékválasztékával és vevőszolgálatával a leginkább elégedettek, míg a kézbesítési költségeket már kevésbé fogadják el.
Többet költöttek a virtuális kereskedőknél
Tavaly több mint 40 százalékkal nőtt a hazai e-kereskedelmi forgalom elérve, 4,5 milliárd forintot - áll a GKI Gazdaságkutató Rt, a Westel és a Sun Microsystems Magyarország Kft. felmérésében. Az áruházak száma, forgalma és látogatottsága mellett az informatikai felkészültség és a vevői elégedettség is nőtt. Ugyanakkor figyelemre méltó, hogy az internetes vásárlások értéke a hazai kiskereskedelmi forgalom egy ezrelékét sem éri el.