A legtöbben utazásra, üdülésre és notebook vásárlásra költenek az interneten a kutatás szerint, a válaszadók átlagosan 150 ezer forint értékben költenének idéna világhálón.
A Kirakat.hu és az NRC Kft. reprezentatív, 1000 fős mintán végzett, online kérdőíves közös kutatása 2008. április 25. és 2008. május 5. között a 18-69 éves magyarországi internetezők vásárlási szokásait, internetes vásárlásait vizsgálta, felmérve a 2008-as terveket is.
A felmérés szerint a magyar vásárlók tudatosak, 90 százalékuk tájékozódik a megvenni kívánt termékről a vásárlás előtt, a válaszadók 81 százaléka az internetről szerzi be információit, de sokan végigböngészik az üzletek akciós kiadványait is. A vásárlás előtt való tájékozódás inkább jellemző a férfiakra és a magasabb végzettségűekre.
A kutatás azt is kiderítette, hogy az internetezők 60 százaléka vásárolt már valamilyen terméket az interneten keresztül, ez a vásárlási mód azonban leginkább a fiatalabb korosztályra, a magasabban képzettekre, a budapestiekre és a férfiakra jellemző.
A kutatás eredményei azt mutatják, hogy az interneten vásárlók körében a tapasztalatok túlnyomó többsége kifejezetten pozitív. A neten vásárlók 70%-nak csak pozitív élményei vannak a vásárlással kapcsolatban, 29% jó és rossz benyomásról egyaránt be tud számolni, míg azok aránya, akik kizárólag negatív tapasztalatot szereztek, csupán 1 százalék.
Az esetleges hiányosságok között az interneten való vásárlással kapcsolatban a leggyakrabban a késedelmes szállítást említették, illetve azt az esetet, amikor az interneten elérhető információkra alapozott várakozásoknak a termék nem felelt meg. Az interneten történő vásárlás legfontosabb előnyeként a vásárlók 96%-a a kényelmet említi, melyhez szorosan kapcsolódik a 91% által említett időre történő kézbesítés. Gyakorlatilag azonos arányban (77-78%) említik továbbá az udvariasságot, a pontos tájékoztatást, valamint azt, hogy ilyen módon a bolti árnál olcsóbban jutottak a termékhez.
A 2008-as évre tervezett vásárlások összességében az előző évi tényleges vásárlásokhoz képest visszaesést vetítenek elő. A legjelentősebb csökkenés a műszaki termékek piacán várható, mobiltelefont például tavaly 56 százalék tervezett venni, most ez az arány mindössze 23 százalék.
A vásárlási szándék általános csökkenése ellenére az internetes vásárlás terén nem csak hogy nem kell visszaeséssel számolni, de a vásárlási kedv nagy valószínűséggel növekedni fog. A nem műszaki jellegű termékek piacán a könyvvásárlás kivételesen kedvelt, a második, interneten leggyakrabban igénybe vett szolgáltatás pedig a szállásfoglalás. A felmérés szerint az idei évben online úton a legtöbbet utazásra, üdülésre és laptop/notebook vásárlására terveznek költeni az internetezők.