Egyre több DVD-lejátszót adnak el hazánkban, ugyanakkor az ellátottság terén jelentős eltérések vannak az egyes régiók között. Egy év alatt nem csak a lejátszók és DVD-ROM-ok, de a DVD-felvevők átlagára is jelentősen csökkent, ami nagyban hozzájárul a termékcsoport elterjedéséhez.
A piac nő, a termékek ára csökken
A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia kutatása vizsgálja a három hardvertípus elterjedtségét és átlagárait az elmúlt évek viszonylatában. Ma már egyértelmű, hogy az irodatechnikai piac azért nő töretlenül tovább, mert az új digitális árucsoportok átlagon felüli bővülést produkálnak. Jelenleg a piac számára ezek az eszközök jelentik a húzóerőt, még akkor is, ha a termékek egyre csökkenő árakon kerülnek a polcokra.
Szélesebb körben a DVD-lejátszók 2002 és 2004 között terjedtek el Magyarországon. Míg 2002-ben mindössze a háztartások 4 százalékában, 2004-ben már az otthonok 22 százalékában tudtak digitális úton filmet nézni. A készülékek felfutásában a 2003. év volt a tetőpont, a mai tulajdonosok 36 százaléka ugyanis ekkor szerezte be azt a terméket (27 százalékuk 2004-ben). A piac 2003 és 2004 között értékben 32 százalékkal nőtt annak ellenére, hogy a termékek átlagára 31 százalékkal csökkent.
A jómódúak kiváltsága a digitalizáció
Régiók tekintetében Budapest vezet a DVD-lejátszókkal való ellátottság terén (a háztartások 28 százaléka rendelkezik ilyen készülékkel), de a fővárost 26 százalékkal rögtön követi az észak-magyarországi és a dél-dunántúli régió. Érdekes módon Közép-Dunántúl a sereghajtó 11 százalékos ellátottságával.
A DVD-ROM-ok szegmensét elemezve kiderül, hogy legmagasabb - 15 százalékos - ellátottsággal Észak-Magyarország vezet, Budapest pedig 9 százalékos ellátottsággal csak a harmadik helyen áll. Ilyen termékkel legnagyobb - mintegy 33 százalékos - arányban az úgynevezett AB státuszú háztartások rendelkeznek, míg a legszegényebb, E szociális osztályba sorolható háztartásoknak mindössze 2 százalékában lehet ilyen gépekkel találkozni.
Kevesen engedik meg maguknak a rekordert
A legújabb és egyelőre legkevésbé elterjedt termékcsoportot a rekorderek jelentik. Értékesítésük 2001-ben lendült fel igazán, s a ma már DVD-rekorder-tulajdonosok 31 százaléka készülékét 2004-ben vásárolta. A legszegényebbek körében egyáltalán nem mutatható ki e készülékek elterjedtsége, amelyeknek még az A státuszú háztartásokban is mindössze 6 százalék a penetrációja. 4 százalékos országos átlag mellett a budapestiek rendelkeznek a legnagyobb - 6 százalékos - arányban a még presztízsterméknek számító felvevővel.
A DVD-készülékek átlagárai 2005-re jelentősen csökkentek a tavalyi évhez képest. A lejátszók 24 356 forintos átlagára idén már csak 17 554 forintot tett ki, tehát 28 százalékkal visszaesett. Még nagyobb mértékben, 37 százalékkal csökkent a rekorderek átlagára (132 000-ről 83 000 forintra).
GfK/Menedzsment Fórum