3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre több magyar háztartásban jelennek meg a DVD-termékek, tavaly már minden negyedik család rendelkezett digitális lejátszókkal. Az mfor.hu "Heti diagram" sorozatában ezúttal a GfK Hungária kutatásának eredményeit közöljük.

Egyre több DVD-lejátszót adnak el hazánkban, ugyanakkor az ellátottság terén jelentős eltérések vannak az egyes régiók között. Egy év alatt nem csak a lejátszók és DVD-ROM-ok, de a DVD-felvevők átlagára is jelentősen csökkent, ami nagyban hozzájárul a termékcsoport elterjedéséhez.

A legtöbb háztartás Budapesten rendelkezik DVD-lejátszóval

A piac nő, a termékek ára csökken

A GfK Hungária Kereskedelem és Technológia kutatása vizsgálja a három hardvertípus elterjedtségét és átlagárait az elmúlt évek viszonylatában. Ma már egyértelmű, hogy az irodatechnikai piac azért nő töretlenül tovább, mert az új digitális árucsoportok átlagon felüli bővülést produkálnak. Jelenleg a piac számára ezek az eszközök jelentik a húzóerőt, még akkor is, ha a termékek egyre csökkenő árakon kerülnek a polcokra.

Szélesebb körben a DVD-lejátszók 2002 és 2004 között terjedtek el Magyarországon. Míg 2002-ben mindössze a háztartások 4 százalékában, 2004-ben már az otthonok 22 százalékában tudtak digitális úton filmet nézni. A készülékek felfutásában a 2003. év volt a tetőpont, a mai tulajdonosok 36 százaléka ugyanis ekkor szerezte be azt a terméket (27 százalékuk 2004-ben). A piac 2003 és 2004 között értékben 32 százalékkal nőtt annak ellenére, hogy a termékek átlagára 31 százalékkal csökkent.

A jómódúak kiváltsága a digitalizáció

Régiók tekintetében Budapest vezet a DVD-lejátszókkal való ellátottság terén (a háztartások 28 százaléka rendelkezik ilyen készülékkel), de a fővárost 26 százalékkal rögtön követi az észak-magyarországi és a dél-dunántúli régió. Érdekes módon Közép-Dunántúl a sereghajtó 11 százalékos ellátottságával.

A DVD-ROM-ok szegmensét elemezve kiderül, hogy legmagasabb - 15 százalékos - ellátottsággal Észak-Magyarország vezet, Budapest pedig 9 százalékos ellátottsággal csak a harmadik helyen áll. Ilyen termékkel legnagyobb - mintegy 33 százalékos - arányban az úgynevezett AB státuszú háztartások rendelkeznek, míg a legszegényebb, E szociális osztályba sorolható háztartásoknak mindössze 2 százalékában lehet ilyen gépekkel találkozni.

Kevesen engedik meg maguknak a rekordert

A legújabb és egyelőre legkevésbé elterjedt termékcsoportot a rekorderek jelentik. Értékesítésük 2001-ben lendült fel igazán, s a ma már DVD-rekorder-tulajdonosok 31 százaléka készülékét 2004-ben vásárolta. A legszegényebbek körében egyáltalán nem mutatható ki e készülékek elterjedtsége, amelyeknek még az A státuszú háztartásokban is mindössze 6 százalék a penetrációja. 4 százalékos országos átlag mellett a budapestiek rendelkeznek a legnagyobb - 6 százalékos - arányban a még presztízsterméknek számító felvevővel.

A DVD-készülékek átlagárai 2005-re jelentősen csökkentek a tavalyi évhez képest. A lejátszók 24 356 forintos átlagára idén már csak 17 554 forintot tett ki, tehát 28 százalékkal visszaesett. Még nagyobb mértékben, 37 százalékkal csökkent a rekorderek átlagára (132 000-ről 83 000 forintra).

GfK/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!