Február után márciusban sem jutottak a szerződés szerint jogos határidőre fizetésükhöz a földi kiszolgálást végző Malév-leánycég, a Malév Ground Handling Zrt. dolgozói. A vállalat - ahogy egy hónappal korábban - csupán ötvenezer forintot fizetett ki a bérekből, a fennmaradó részt a cégvezetés állítása szerint a hónap folyamán rendezik, tudatta közleményben az mfor.hu-val a LESZ.
LESZ: veszélyben a dolgozók megélhetése
A szakszervezet emlékeztet arra, hogy a legutóbbi, március 3-i közgyűlésen sem született döntés a tulajdonosi szerkezet átalakításáról és a cég válságos helyzetének rendezéséről - a határozathozatalt a március 18-i közgyűlésre halasztották. A LESZ úgy véli: miközben a tulajdonosok egymással alkudoznak, addig a cég dolgozói és családjaik megélhetése komoly veszélybe került. Ráadásul a Malév tartozásai, akadozó működése és bizonytalan jövője a többi ferihegyi céget is negatívan érinti, bizonytalanná téve a tervezést a repülőtéren.
A közlemény kiemeli, hogy a nemzeti légitársaság privatizációs szerződése számos pontot tartalmaz, amelyek a magánosítást követően a munkakörülmények javításáról, infrastrukturális fejlesztésekről és a kapacitás bővítéséről szóltak. Azonban ezek - állításuk szerint - nem teljesültek a Malévot birtokló AirBridge orosz tulajdonosának csődje miatt.
Az előállt helyzet miatt felelősség terheli a privatizációt menedzselő Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt.-t és jogutódját, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-t (MNV) is, amelynek végig rálátása volt a magánosítás előzményeire és folyamatára, teszi hozzá az érdekképviseleti szerv.
A szakszervezet álláspontja szerint a privatizációs szerződés sorozatos megsértései nyomán az állami szervezetnek már közbe kellett volna avatkoznia - az MNV azonban a tulajdonosokhoz hasonlóan az időt húzza. A vagyonkezelő korábban egyébként azt közölte, hogy a mintegy 50 millió eurós tőkejuttatási kötelezettségét teljesítette az AirBridge Zrt.
A szakszervezet ezzel együtt felszólítja az MNV-t, hogy az állítólagos sorozatos szerződésszegések és munkajogi szabálytalanságok miatt mielőbb álljon el a 2007-es privatizációs szerződéstől, és védje meg a márka jó hírét. A LESZ egyelőre a tárgyalásos megegyezés lehetőségét keresi, de nem zárja ki figyelemfelkeltő akciók szervezését a közeljövőben, és utal a munkabeszüntetés lehetőségére is.
Putyinék már döntöttek
A február elején távozott vezérigazgató, Leonov Péter szerint többmilliárd forint friss tőkét igénylő légitársaság szóba került a tegnapi magyar-orosz kormányközi konzultáción is. Vlagyimir Putyin orosz kormányfő kijelentette: orosz részről már meghozták a finanszírozáshoz szükséges döntést, a megoldás folyamatban van.
AZ MTI híradása szerint Gyurcsány Ferenc miniszterelnök hozzátette: a Malévnak működőképesnek kell lenni. Finanszírozása azonban részben technikai kérdés is, ezért úgy döntött, hogy Veres János pénzügyminiszter Moszkvában marad még egy napig, tisztázni a részleteket Viktor Zubkov első miniszterelnök-helyettessel.
Menedzsment Fórum