5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Úgy tűnik, hogy javul a helyzet szerdához képest Ferihegyen: csütörtök reggel a Malév kivételével minden légitársaság el tudta indítani járatait. A magyar légicég tegnap úgy döntött, hogy ma 13 járatot töröl késő délutánig, a többit viszont megtartja. A Wizz Air egyelőre nem jelentett be törlést, hanem minden gépét el kívánja indítani. A repülőtéren szerda reggel óta sztrájkolnak a biztonsági területen dolgozók - tegnap a 250 járatból mintegy ötvenet kellett törölni. A szakszervezetek egyelőre kitartanak, ám az akció ereje a jelek szerint gyengülőben van.

Van, aki átszunyókálja a szrájkot  (Forrás: MTI)

A reggeli műszak munkavállalói közül annyian felvették a munkát, hogy a 2B terminálon - csak itt van jelenleg forgalom - 3-5 utasbiztonsági kaput is üzemeltetni lehet a délutáni órákig, mondta Szollár Domokos, a repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) szóvivője az MTI-nek csütörtök reggel. Az MTI helyszínen lévő tudósítója szerint reggel fél hét óta is csökkentek a sorok a légikikötőben, az utasfelvétel halad, nyugalom van - voltak, akik a reptéren aludtak. A várakozók sorai a reggel 7 órai műszakváltást követően sem növekedtek.

A szóvivő hozzátette: a reggeli órákban késés nélkül indultak a gépek, a légitársaságok közül - korábbi bejelentésének megfelelően - csak a Malév törölt néhány járatot.

Ennek a helyzetnek némileg ellentmond a sztrájkot meghirdető szakszervezetek csütörtök reggeli közleménye, amely szerint az akció támogatottsága elsöprően magas.

13 járatot töröl a Malév, a Wizz mindet elindítaná

A magyar légitársaság vezetése a sztrájk nyomán kialakult forgalmi helyzetet értékelve tegnap este úgy döntött, hogy járatainak mintegy 70 százalékát elindítja csütörtökön a 06.20 – 17.35 közötti időszakban, 30 százalékát viszont törli.

Így nem fog felszállni csütörtökön a genfi, a varsói, a stuttgarti, a frankfurti, a ljubljanai, a zágrábi, a Tel-Aviv-i, a helsinki, az odesszai, a skopjei, a szarajevói, a temesvári és az amszterdami járat. (Igaz, Amszterdamba még így is két járat repül majd csütörtökön.) A cég feltételezi, hogy a repülőtér által biztosított forgalmi körülmények és lehetőségek a szerdai szinten maradnak, közölte az mfor.hu-val a légitársaság. A törölt járatok a reggel 06.20 és délután 15.05 óra közötti időszakra esnek, utána viszont már minden Malév-gép fel fog szállni.

A cég továbbra is azt kéri utasaitól, hogy a járatok indulása előtt két órával érkezzenek ki a repülőtérre, tekintettel arra, hogy - az utasbiztonsági dolgozók munkabeszüntetése miatt - a tranzitba bejutás csütörtökön is a megszokottnál hosszabb időt vehet igénybe. Késésekkel a továbbiakban is számolni kell. A légitársaság szerdán mind a 15 esti járatát el tudta indítani, 11 járatot viszont törölni kényszerült.

Ennél jóval kisebb vérveszteséget szenvedett el a Wizz Air, amelynek szerdán 14 járatából 13 üzemelt. A fapados mindössze egy járatot volt kénytelen törölni. Csütörtökön minden Wizz Air-gép a kettes terminálról startol majd - a cég minden járatát el kívánja indítani, és igyekszik minimálisra csökkenteni a késéseket, derül ki a lapunkhoz eljuttatott kommünikéből. A British Airways annyit közölt, hogy a ma reggeli Budapest-London járata pontosan elindult, és terveik szerint a déli járat is menetrend szerint száll majd fel. 

Már este is javult a helyzet

Ami a szerdai napot illeti, a szakszervezetek által szervezett akció sokak utazását hiúsította meg, de a teljes forgalmat nem bénította meg. Szollár Domokos, a BA szóvivője szerint estére normalizálódott a helyzet: ekkor már valamennyi induló járatot el tudtak indítani a reptérről.

A munkabeszüntetés a nap folyamán 248 járatot érintett, összesen több mint 50 járatot kellett törölni, amiből mintegy a fele volt az érkező és mintegy a fele az induló repülőgép – mondta az MTI-nek a szóvivő.

Valamennyi járatot, így a Ferihegy I-ről induló, fapados légitársaságok által működtetett járatokat is Ferihegy II-ről indítják. A 2B terminálon szerdán lassan ugyan, de folyamatosan jutottak át az utasok a biztonsági ellenőrzésen. Aki úgy dönt, hogy kimegy a reptérre, az a járat indulása előtt legalább három órával érkezzen meg oda, előtte azonban érdeklődjön az adott légitársaságnál.

Egyelőre nem érkezett hír arról, hogy a munkaadó és az érdekképviseletek ismét tárgyalóasztalhoz ültek volna, így csütörtökön is folytatódik a munkabeszüntetés. A BA szakértőinek számítása szerint az akció napi több tízmillió forintos kárt okoz a BA-nak és rendkívül nehéz helyzetbe hozza a légitársaságokat is.

Egy napja áll a bál

A határozatlan idejű, általános sztrájkot a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ), valamint a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) hirdette meg szerda reggel, miután kedden sem hoztak eredményt a munkáltatóval folytatott tárgyalások. Az érdekképviseletek többek között a BA átalakításának felfüggesztését, a kiszervezések azonnali leállítását, a létszám megtartását, pénzbeli juttatást a dolgozóknak és új kollektív szerződés kötését követelik.

Szollár Domokos, a BA szóvivője irracionálisnak nevezte a követeléseket, és hangsúlyozta, hogy éppen a modernizációt szolgáló átalakításoknak köszönhetően nem kell most tömeges elbocsátásról dönteni a cégnél. A követelések közül példaként a takarítás kiszervezésének megakadályozását említette. Hozzátette: a BA nem engedhet a szakszervezet zsarolásának, nem állíthatja le a vállalat átalakítását.

A szóvivő szerint a cégnél nincs leépítés. A LESZ viszont úgy véli, "lopakodó leépítésekkel" százhúsz embernek mondtak fel egyesével vagy kis csoportokban, leépítési terv nélkül, kijátszva a Munka Törvénykönyvének rendelkezéseit.

Kovács Zoltán, az RDSZSZ sztrájkbizottságának elnöke szerint továbbra is kitartanak, és elutasítják a munkaadó arra vonatkozó ultimátumát, amelyben a sztrájk felfüggesztéséhez kötötte az egyeztetések folytatását.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!