4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A lapos - LCD és plazma - televíziókból folyamatosan egyre többet adnak el a hazai kereskedők, és szakértők szerint az áruk lassan utoléri majd a régi "ládákét". Igaz, az év elején jósolt robbanás egyelőre várat magára. A számítógépes monitorok piacán pedig szinte már csak a lapos képernyő fogy. Mfor.hu háttér.

Nagyon látszik (Mfor.hu montázs)

Az elmúlt időszakban ugyan jelentősen zuhant a lapos (LCD és plazma) televíziók ára, és a magyar piacon is tapasztalható a forgalom emelkedése, azonban robbanásról egyelőre még korai lenne beszélni, mondta el az mfor.hu kérdésére Szánthó Balázs, a Media Markt koncepciómenedzsere. Egyúttal hozzátette, hogy ez nem jelenti azt, hogy nem fogynának "kellő mennyiségben" a síkképernyős készülékek.

Áresés

"A normál képcsöves és az LCD, illetve plazmatelevíziók eladási aránya 30-70 százalék az utóbbiak javára. Az elmúlt években fokozatosan növekedett a síkképernyős tévék forgalma, és ezzel párhuzamosan a normál képcsöves készülékek is egyre inkább kiszorulnak a piacról. Idén az előző év hasonló időszakához képest arányaiban több LCD- és plazmatévét értékesítünk" - közölte az áruházlánc szakembere.

Az eladások folyamatos növekedése tehát az áresésnek köszönhető, amit egy-egy új készülék vagy technológia megjelenése is befolyásol - a műszaki áruházak folyamatos akciói mellett. A Media Marktban például 1999-ben kezdték el árusítani az első plazmatévéket: egy 106 centiméteres képátmérőjű készülék akkor hárommillió forintba került. Most egy ugyanilyen nagyságú lapos televízióhoz már akár háromszázezer forint alatt is hozzá lehet jutni, ráadásul már jobb minőséget is kapunk a pénzünkért.

És a zuhanás még nem állt meg: Szánthó Balázs szerint nem ritka, hogy 30-40 százalékkal esik az ára egy készüléknek egy év alatt. A témában piackutatásokat végző amerikai cég, a Displaysearch adatai szerint az idei év első negyedében az LCD-tévék ára 22 százalékkal csökkent, a plazmatévékért pedig 33 százalékkal kell kevesebbet fizetni, mint az előző év azonos időszakában.

A monitor a minta

Az Elektropont áruházakat üzemeltető Elektro-Computer Kft.-nél kérdésünkre azt mondták, hogy természetesen ők is érzik az áresés piaci hatásait, bár boomot egyelőre ők sem tapasztalnak. "Sok minden függ a gyártóktól is, akik még látnak üzleti lehetőséget abban, hogy a lapostévék árait némileg magasabban tartják a hagyományos készülékekéhez képest. Előbb-utóbb azonban az LCD- és a plazmatévék árai utolérik a régi "ládákét", ahogy ez a számítógépes monitorok esetében már megtörtént" - közölték a cégnél.

És valóban: míg a lapos- és nem lapos tévék árai között - felszereltségtől és márkától függően - 30-40 ezer forintos eltérés van, addig ez a különbség a monitorok piacán eltűnt. Míg két éve még százezer forint felett voltak a TFT és LCD rendszerű monitorok árai, mára már 40-60 ezer forintért is lehet kapni ilyen eszközöket. A hagyományos katódsugaras készülékek mostanság szinte "szégyenkezve" árválkodnak a boltok polcain, sőt a Media Markt szakértője szerint egyes méretek és típusok eltűnésével akár már rövid távon is számolni lehet.

A laposmonitorok piacát újabban egyébként "kényelmi" fejlesztések tartják mozgásban: egyre népszerűbbek ugyanis a digitális jeltovábbítást - így élesebb képet, szebb színeket eredményező - DVI-bemenettel ellátott készülékek. Sőt, az is komoly súllyal esik latba a vásárlásnál, hogy van-e a monitorba TV-tuner szerelve, amivel tévéadások is foghatók.

Éppen ezért gondolja azt Haulik Áron az Extreme Digital üzletlánc kommunikációs vezetője, hogy várhatóan jövőre már nem lesz sok értelme megkülönböztetni TV-t és monitort, maximum a TV-re vagy PC-re fejlesztett "LCD panelt".

Az Extreme Digital szakemberei egyébként úgy látják, hogy a lapostévé-piaci boom nem marad el, csak egyelőre várat magára Magyarországon: a gazdasági visszaesés is érezhető az emberek vásárlókedvén, illetve maga a televíziós piac sem kimondottan nyári szezonban éli a csúcsot. Érdekes jelzés lehet viszont az, hogy a Google Adwords rendszerben az LCD TV kulcsszó volt a legnépszerűbb keresőszó, ami alapján a cég webáruházát megtalálták. Ez az bolthálózat üzemeltetői szerint a "boom" előrejelzése lehet, hisz az emberek többsége ilyen értékű vásárlás előtt gyakran hónapokig tájékozódik, kutat a neten.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!