A dohánytermékek reklámozása körül évek óta dúló lobbiharc újabb menetében ütötték el a gongot: az új gazdasági reklámtörvény valamelyest szigorított a dohánytermékek eladáshelyi reklámján. Ezzel egy meccspontot szereztek a dohányellenes civilek, akiknek a törvényből sikerült kitornázniuk azokat az engedményeket is, amelyeket eredetileg az előterjesztő gazdasági tárca tett volna a dohányiparnak. A dohánygyáraknak és -forgalmazóknak így a jövőben sem lesz törvényes lehetőségük direkt marketing célú adatgyűjtésre, nem folytathatnak internetes reklámkampányokat, és a cigarettásdobozokba sem helyezhetnek el tájékoztató anyagokat.
Ugyanakkor a jelek szerint a dohányipari lobbisták sem tétlenkedtek: az egészségügyi tárca új vezetése arról tájékoztatta lapunkat, hogy az idén a tárca szakmai tervei között már nem szerepel a nem dohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló törvény módosítása. Holott a minisztérium honlapjára február végén kikerült módosítási javaslat nemcsak hogy kitiltotta volna a dohányzást minden zárt légterű közforgalmú helyről - vagyis az éttermekből, a kocsmákból, a bárokból és a kávézókból -, de a nagy hipermarketekben is minimalizálta volna a dohányelárusító helyek számát.
Valamint: a gyógyszerekhez haosnlóan elzárt szekrénybe száműzte volna a termékeket. Ez azért is érintette (volna) érzékenyen az iparág cégeit, mivel az eltelt évek szigorításai nyomán ezek a bokszok váltak a dohányosok egyik legfontosabb - és lassan egyedüli - reklámfelületévé.
A "régi" reklámtörvény 2001 óta tiltja a dohányreklámozást, és csak az "eladás helyén" történő "árubemutatás" és "árfeltüntetés" alól ad felmentést. Mivel a jogszabály adós maradt e fogalmak meghatározásával, a Füstirtók Egyesülete eddig eljárások és perek tucatjait akasztotta a törvény passzusait a maguk érdekében kiterjesztően értelmező dohánytársaságok nyakába. A néha nyelvészeti vitára is emlékeztető jogi harcban a gyártók például az "eladás helyének" tekintették az adott üzlet vagy szórakozóhely egész területét. Sőt kezdetben még az üzletek külső utcai homlokzatát is, ahová "árubemutató" óriásplakátjaikat kihelyezték.
A bírósági jogértelmezés - cirka ötven-hatvan per nyomán - egyértelművé tette, hogy az eladási hely szigorúan a kasszáig terjed. Ugyanígy a dohányosok mostanáig árubemutatásnak értették a bokszokon feltüntetett reklámszlogeneket is, amelyeket a most megszavazott új törvény egyértelműen megtiltott. Így a jövő év márciusától a bokszokon kizárólag csak a termék márkajelzése és az ára szerepelhet - számol be a Népszabadság.