Sajtóelemzők szerint folytatódik az újságpiac zsugorodása, amely az 1990-es évek elején kezdődött el és az utóbbi években felgyorsult. A jelzett időszakban 10,6 százalékos visszaesés történt, az október-márciusi periódusra vonatkozó 7,1 százalékos csökkenés után. Szakértők a jelenséget többnyire a két sokat emlegetett tényezővel indokolják: az internet térnyerésével, valamint a nyomtatott sajtó csökkenő reklámbevételeivel. A visszaesésben szerepet játszott az is, hogy az alapanyag- és a szállítási költségek miatt több napilap esetében leállították az ország nehezen elérhető pontjaira történő szállítást.
A 10,6 százalékos átlagos napi példányszámcsökkenés mellett az újságok vasárnapi kiadásainak példányszáma "csak" 7,5 százalékkal esett vissza.
Az elmúlt félévben a The Wall Street Journal lett a legnagyobb példányszámú napilap az Egyesült Államokban, hétköznapi átlagos példányszáma már meghaladja a 2 milliót; a USA Todaytől hódította el a vezető szerepet, amely történetének legrosszabb, 17 százalékos visszaesése után 1,9 millió példányt nyomnak naponta.
A harmadik helyet a The New York Times szerezte meg 928 ezres napi átlagos példányszámmal, a vezető liberális napilap forgalma 7,3 százalékkal zsugorodott. Az összehasonlításban az ország 372 vezető lapjának adatai szerepeltek.
Az Egyesült Államokban egyre több újság kényszerül arra, hogy nehéz anyagi helyzetében fizetőssé tegye mindeddig ingyenes internetes felületeit. Több jelentős lapot kiadó médiavállalat a példányszámcsökkenés ellenére az árak és a kézbesítési díjak emelésének köszönhetően a harmadik negyedévben a forgalomból származó bevételek növekedéséről számolt be; a McClatchy bevételei 6,7 százalékkal növekedtek, a Media General 11, a The New York Times 6,7 százalékos növekedést könyvelt el.
MTI/Menedzsment Fórum