3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a kombinált fuvarozás versenyképességének növelése érdekében még a MÁV Cargo folyamatban lévő privatizációja előtt áttekinti a vasúti pályahasználati díjak rendszerét, és ha szükséges, csökkenti a díjakat - mondta Felsmann Balázs, a GKM szakállamtitkára sajtótájékoztatón kedden Budapesten.

A szakállamtitkár hangsúlyozta, hogy a kormány a környezetvédelemre és a közutak biztonságára kifejtett hatását felismerve támogatja a kombinált fuvarozást. Erre a célra az idei költségvetésben 900 millió forintot különítettek el.

Tomcsányi István, a vasúti kamionszállítást (RO-LA) Magyarországon végző Hungarokombi Kft. vezérigazgatója elmondta: a támogatás nélkül veszélybe került volna a kamionok vasúti szállítása. A társaság az első fél évben 20 ezer kamion vasúti szállítását bonyolította le, és mintegy 1,3 milliárdos forgalmat ért el. A szállított kamionok száma megegyezett a múlt évi bázisidőszakéval, ám az árbevétel 700 millió forinttal elmaradt attól.

A forgalom megmentése érdekében a Hungarokombi 2006 nyarán tanulmányt készíttetett, amiben számszerűsítették, hogy ha az a forgalom, ami nem vasúton utazna a következő öt évben, hanem közúton, akkor ezzel az útburkolatban okozott károkat, a lég- és zajszennyezést, a baleseteket egybevéve mintegy 4,6 milliárd forint nemzetgazdasági többletköltség keletkezne. Ezzel szemben állt a kért 900 millió forint, amivel mindezek elkerülhetők.

A Hungarokombi vezérigazgatója kiemelte, hogy az állami támogatásnak köszönhetően az új 2007-es eladási árak mintegy 25 százalékkal, kamiononként 113 euróval csökkentek, így a Szeged-Wells irányár 387 euró. Ez az összeg azonban még mindig magasnak tűnhet, ha figyelembe vesszük, hogy jelenleg egy kamion napi közúti útdíja mindössze 3 ezer forint.

Az állami támogatás eredményességét az első hat hónap gyakorlata egyértelműen bizonyítja a Hungarokombi adatai szerint. Január utolsó hetében a vasúton elszállított kamionok száma nem érte el a 400-at, majd február utolsó hetében már meghaladta a 600-at, június utolsó hetében pedig már 900 kamion vette igénybe.

Felsmann Balázs elmondta, hogy a következő években a támogatás mértéke a 900 millió forinthoz viszonyítva ugyan folyamatosan csökkenni fog, de a versenyképességet ez a változás nem rontja, mivel a számítások szerint a közúti fuvarozás költségszintje magasabb lesz, erőteljesebben növekszik. A magyar kormányzat öt évig támogatja a kombinált fuvarozást, a szakállamtitkár reményét fejezte ki, hogy ez idő alatt a RO-LA saját lábára fog állni.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!