Egyes nagyáruházak polcain a hagyományos megszokott márkák mellett egyre nagyobb számban sorakoznak a lánc logóját viselő termékek. A szakemberek szerint leginkább a Spar, a Metro és a Tesco áruházak csábítják vásárlóikat ezekkel az úgynevezett saját márkás termékekkel.
Néhányan azt gondolhatják, hogy a zsebkendő, az ásványvíz, a mélyhűtött termékekből, margarinból, étolajból, zacskós levesből, vagy éppen pelenkából álló kínálat óriási, a nemzetközi trendek alapján még komoly térhódítás előtt állnak az ilyen termékek. Miközben ugyanis Svájcban vagy Nagy-Britanniában például közel 40 százalékos, hazánkban mintegy 20 százaléknyi a saját márkák aránya az összforgalmon belül. Még mindig nem érjük el az uniós szintet, igaz Kína után Közép- és Kelet-Európában növekszik leggyorsabban a kereskedelmi márkák piaci részesedése.
Sörből hiány van
Miközben 43 százalék az állateledelek, és 40 százalék a háztartási papíráruk esetében a sajátmárkás termékek aránya a teljes forgalmon belül, addig több termékcsoport esetében kudarcot vallottak. A csokoládé, a hajápolási cikkek, valamint a babaápolási szerek terén, amelyek forgalma még a 10 százalékot sem éri el, de a sörnél például a saját márka fogalma ismeretlen.
A kereskedelmi márka korántsem kizárólag a multinacionális vállalatokra jellemző. Elég, ha azt nézzük, hogy a magyar tulajdonban lévő vállalatok is gyorsan kialakították saját márkás választékukat. Főként a CBA és Coop rendelkezik hangsúlyos saját márkás választékkal.
A vállalatok elsősorban azért fejlesztik saját márkás kínálatukat, hogy növeljék vevőik lojalitást, erősebb tárgyalási pozícióba kerüljenek a gyártókkal szemben, és az alacsony fogyasztói árak mellett többlet-nyereséghez jussanak, amelyből finanszírozhatják – például - a terjeszkedésüket. A gyártói márkáknál ugyanakkor előnyt jelent a termelés biztonsága és a minőség megbízhatósága. A boltláncok egyik része a vállalat nevével jelöli saját márkás termékeit, másik részük viszont különböző fantázianeveket alkot.
A Tesco hipermarket lánc jelenleg három kategóriában; Tesco Gazdaságos, Tesco és Tesco Fitt kínálja kereskedelmi márkáit. A piaci követelményeknek megfelelően és az egészséges életmód fontossága miatt a Tesco a Fitt családot kívánja bővíteni.
Természetesen a Tesco Gazdaságos család minőségét nem a kategóriában csúcsminőséget képviselő termékekkel kell összehasonlítani, hiszen itt a leginkább árérzékeny réteget célozzák meg. A Tesco és a Tesco Fitt család viszont már közel van a prémium kategóriához, az áraik ezzel szemben sokkal alacsonyabbak, állítja az áruházlánc.
Szakemberek ellenőrzik a minőséget
A Coop elemzői úgy vélik, hogy a saját márkák tekintetében az uniós tagországok között is lényeges különbségek vannak. Azt, hogy egy-egy piacon milyen ezek aránya, az adott térség kereskedelmi hagyományai és struktúrája határozzák meg.
A Metro saját márkáinak minőségét mind Magyarországon mind külföldön minőségellenőrzési szakemberek ellenőrzik folyamatosan, a legszigorúbb szempontok alapján. A cég saját márkáinak gyártói legtöbbször márkatermékeket is előállítanak. A gyártási előírások egységesek, amelyeket rendszeresen ellenőriznek a Metro szakemberei. Az áruházlánc két kereskedelmi márkával büszkélkedhet, az Aro-val és a Metro Quality–vel.
A Spar Magyarország választékában szintén fontos szerep jut a márkatermékeknek, amelyek sikere 1997 óta töretlen. Ma már több, mint 700 ilyen árucikk kapható Magyarországban.
Élelmiszerek esetében ezek a termékek általában 20-30 százalékkal olcsóbbak, mint a gyártók márkái. Ez a különbség azonban a kozmetikumoknál és háztartási vegyi áruknál 40-50 százalék is lehet. A felmérések szerint az élelmiszerekre költött pénz ötöde megy el ilyen termékekre.
Megéri az árát?
A Gfk Hungária Piackutató Intézet felméréséből kiderül, hogy inkább a nagyobb létszámú, alacsonyabb egy főre jutó jövedelemmel rendelkező háztartások részesítik előnyben a kereskedelmi márkákat.
A kereskedelmi márka fogalmát ismerők kétharmadának az a véleménye, hogy a termék megéri az árát. Csupán a kiemelkedően magas jövedelemmel rendelkezők érzik úgy, hogy a saját márkák alacsonyabb ára mögött gyatrább minőségi tulajdonságok állnak.
Simon Rita