Az előzetes kalkulációk alapján egy év alatt plusz 145 ezer külföldi vendéget és 180 ezer vendégéjszakát jelent majd a hazai szálláshelyek számára a Ryanair ferihegyi megjelenése, így a járatok jelentősen hozzá fognak járulni a Németországból és Nagy-Britanniából érkező turisták számának növekedéséhez, mondta el keddi budapesti sajtótájékoztatóján Niklai Ákos, a Magyar Turizmus (MT) Zrt. elnöke.
Mint ismert, a Ryanair a 2007-es téli menetrendben összesen hét célpontot kínál Budapestről, közülük három Angliában (Bristol, East Midlands/Nottingham, Liverpool), kettő Németországban (Bréma, Frankfurt-Hahn), egy-egy pedig Skóciában (Glasgow-Prestwick) és Írországban (Dublin) található. Az első budapesti menetrend szerinti Ryanair-járat kedden érkezett meg Brémából, a napokban pedig a többi összeköttetés is beindul majd.
Kampányok indulnak
A járatok felfuttatásának érdekében az MT Zrt. és a Ryanair is jelentős marketingkampányokat indít. Ennek keretében Nagy-Britanniában és Németországban a nagyközönségnek szóló lapokban és fedélzeti magazinokban közölnek majd hirdetéseket, illetve dm-kampány révén hívják fel a figyelmet Magyarország turisztikai kínálatára. Az első brémai és frankfurti járattal egyébként német újságírók érkeztek Budapestre, akik - az MT Zrt. reményei szerint - a főváros gasztronómiai és kulturális kínálatához, valamint látnivalóihoz csinálnak majd kedvet a német turistáknak.
Azon újságírói kérdésre, hogy mennyit szán az MT Zrt. erre a kampányra, Niklai Ákos nem kívánt válaszolni. Annyit közölt, hogy pénzt kizárólag marketingmunkára fognak adni, ami kiegészíti majd a már eddig is létező alap marketing-tevékenységeket. A Ryanair és az MT Zrt. közötti tárgyalások várhatóan napokon belül lezárulnak, s azután Nagy-Britanniában, Németországban és valószínűleg Írországban is elindulhat a kampány, közölte Tomasz Kulakowski, a légitársaság közép-európai kereskedelmi vezetője.
13 milliárd forint
A végletekig leszorított költségekkel dolgozó és emiatt árban szinte verhetetlen Ryanair - az easyJethez hasonlóan - elsősorban a Budapestet bulicélpontnak tekintő brit turisták számát növelheti meg komoly mértékben. Niklai Ákos ennek ellenére nem tart attól, hogy ezek a látogatók nem rendelkeznek majd "megfelelő költési potenciállal". A légitársaság becslései szerint egyébként az általuk ideszállított utasok egy év alatt 13 milliárd forintot hagynak majd Magyarországon.
Ezen felül az MT Zrt. három helyszínen, a Balatonnál, Debrecenben és Budapesten is tárgyalásokat folytat az érintett repülőterekkel, önkormányzatokkal és a jelentősebb turisztikai szolgáltatókkal egy Légi Marketing Alap létrehozásáról. Ennek célja, hogy forrást biztosítson Magyarország népszerűsítésére külföldön, s így megkönnyítse újabb légijáratok indítását. A Budapest Airport (BA) Zrt. és az MT Zrt. már megállapodott abban, hogy a Budapestre új, közvetlen járatokat indító légitársaságok számára közösen kínálnak majd ösztönző csomagot. Az MT Zrt. promóciós segítséget nyújt a járatindításhoz, a BA Zrt. pedig kedvezményekkel, úgynevezett ösztönző rendszerrel próbálja elcsábítani a cégeket.
Nem volt különalku
Utóbbival kapcsolatban Szollár Domokos, a BA Zrt. szóvivője megerősítette: a repülőtér nem kötött különalkut a Ryanairrel. Tehát az ír légitársaságnak is ugyanazokat a díjakat kell fizetnie, mint a többinek, illetve ugyanazokra a kedvezményekre jogosult.
Mivel az ősztől kínált hét célpontból öt a közelmúltban nem volt közvetlenül elérhető Ferihegyről, ezért a repülőtér ezek esetében az első évben a leszállási díjak ötven százalékát elengedi. (A leszállási díjak egyébként a légitársaságok repülőtérrel kapcsolatos költségeinek egyharmadát teszik ki.)
Ami a Ryanair budapesti terveit illeti, a légitársaság várhatóan folyamatosan jelenti majd be újabb járatok indulását bázisrepülőtereire, mondta el Tomasz Kulakowski. (A cég jelenleg 23 bázisrepülőtérrel rendelkezik Európában.) Michael Cawley vezérigazgató-helyettes korábbi nyilatkozata szerint az első évben összesen 420 ezer utasra számítanak Ferihegyen; a második évben ötven, a rákövetkező esztendőkben pedig 20-25 százalékos forgalombővülést várnak.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum