Új irányt határozott meg a Praktiker a hazai barkácsáruházi fronton. A mind élesedő verseny és a piac rohamos telítődése bizonyosan közrejátszott abban, hogy a lánc nem a méret- vagy az árukínálat nagyságbeli harcába szállt be, hanem új, infotechnológiai eszközökkel próbálja megnyerni a vásárlók kegyeit szeptember 28-tól a Vecsés mellett nyílt áruházában.
A Market Central Ferihegy kereskedelmi parkban 1,6 milliárd forintos beruházás keretében megvalósult egység (ebből 1,5 milliárdot az árukészlet tesz ki) 9500 négyzetméteren várja a barkácsolás vagy a lakberendezés szerelmeseit. (Ezzel szemben a hazai piacra októberben belépő Bauhaus például húszezer négyzetméterre tette rá mamutlábait, hogy 2017-re piacvezetővé válhasson Magyarországon.)
Interaktív vásárlási megoldások
Az új egységbe a Praktiker olyan információtechnológiai eszközöket és megoldásokat integrált, amelyek csak öt-tíz év múlva lesznek elterjedtek a kiskereskedelemben, s a vásárlási folyamatot egyszerűbbé és látványosabbá teszik.
A misztikusnak tűnő kijelentés mögött teljesen egyszerű és praktikus megoldások húzódnak, amelyek egy részét csak az éles szemű vásárlók veszik majd észre. Jóval inkább az lesz a feltűnő a fogyasztó számára, hogy a szokásosnál vásárlóbarátabb, olajozottabb lesz az értékesítési folyamat.
Az üzletben elektronikus árucímke mutatja mind az 55 ezer termék árát. Az intelligens megoldással két legyet üt a lánc egy csapásra. A dolgozóknak nem kell az átcímkézéssel bajlódniuk leárazás idején, a vásárló pedig bizonyosan a hivatalos árat fizeti a kasszánál, amelyre minden címke átáll a központi árazás után.
A legfrissebb kereskedelmi információkat plazma tévéken keresztül ismerhetik meg a betérők, a tájékozódást pedig speciális infoterminálok is segítik.
Az internethez kapcsolódó információs monitoroknál minden tájékoztatást megkap az érdeklődő az adott osztály termékportfóliójáról, emellett tippekkel, ötletekkel és egy lakberendezési tervezőprogrammal is segíteni kívánják a vásárlást. Utóbbi elérhető lesz a cég honlapján is, csakúgy, mint azon barkácsolási tippekről készült kisfilmek, amelyek brosúra formájában haza is vihetők, tudtuk meg Dömötör Péter marketingigazgatótól.
A megoldások nagy része külön-külön eddig is elérhető volt, az érdekesség inkább az integráció. Így az it-típusú beruházási költség sem jelentős, nem haladta meg az ötvenmilliós nagyságrendet, közölte lapunkkal dr. Ónody Sándor gazdasági igazgató. Hozzátette, hogy rövid időn belül megjelenik az áruházban az intelligens bevásárlókosár és az önkiszolgáló kassza is.
Mivel hasonló rendszer a lánc egyetlen egységében sem található, így a külföldi kollégák a vecsési áruházban tanulmányozzák majd a tapasztalatokat.
Van még hely a piacon?
A mostani újítások bevezetésének hátterében többek között egy tavasszal készült kutatás áll, amelyből egyértelműen kiderült, hogy a hagyományos szempontok (ár, kényelem) mellett mind jobban fókuszba kerül a vásárlási élmény. A legtöbb barkácsláncnál valamilyen szinten mindez meg is valósul, bár tény, egyik egység sem hasonlít annyira egy lakberendezési áruházra, mint a most nyílt Praktiker-üzlet.
A Bauhaus például nem is kívánja becsempészni a lakberendezési hangulatot Dunakeszin vagy Szigetszentmiklóson nyíló egységébe. Jóval inkább olyan praktikus megoldásokat tervez, mint amilyen az autós vásárlást megkönnyítő drive-in részleg.
Többek között ez a szolgáltatás indokolja a felettébb nagy áruházi területet, ahol a cég - a barkácsláncok szokásos 50-60 ezres árukészletével szemben - 120 ezer terméket forgalmaz majd. Dunakeszin októberben nyit a Bauhaus, a szigetszentmiklósi áruház pedig karácsony előtti időponttól várja a vásárlókat.
A piac többi szereplője is vérmes reményeket táplál az ünnepekkel kapcsolatban. A Bricostore december első heteiben adja át miskolci áruházát, az Obi pedig - még szintén idén - Sopronban és Nyíregyházán is megjelenik egy-egy üzlettel, tudtuk meg az áruházak illetékeseitől.
Figyelemre méltó, hogy a régióban hazánk a barkácsláncok által legtelítettebb ország. Ennek ellenére hosszabb távon a Bauhaus még 18 áruházat szeretne nyitni.
A Magyarországon már tíz éve jelen lévő Praktiker ennél jóval óvatosabb, a következő években két-három nyitással számol, nyilatkozta Karl-Heinz Keth, a társaság ügyvezető igazgatója. A konkrét helyszínek még nem ismertek, azok kijelölését a piac telítettsége miatt alapos vizsgálat előzi majd meg.
Érdekesség, hogy a piacvezető Obi még az idei üzleti évben szeretne átadni egy fővárosi üzletet a Bécsi úton. A 2008 áprilisára várható nyitással minden bizonnyal megszorongatja majd egyre növekvő vetélytársát, a Praktikert, amelynek szintén van már üzlete a Bécsi út belső szakaszán.
Istvánko Viktória
Menedzsment Fórum