A közép-európai térség légi navigációjának versenyképességét is növelő beruházás alapkövét hétfőn Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár, Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár, Szepessy Kornél, a HungaroControl elnök-vezérigazgatója és Ughy Attila XVIII. kerületi polgármester helyezte el Budapesten.
A költségek több mint 80 százalékát, közel 9,4 milliárd forintot a HungaroControl Zrt. saját forrásból finanszíroz. A fennmaradó 1,6 milliárd forintot az Európai Unió a Transzeurópai Hálózatfejlesztési Terv keretében biztosítja.
A 2012 szeptemberében üzembe lépő létesítmény révén műszaki-technológiai szintjét tekintve a HungaroControl lesz a régió egyik élenjáró légiforgalmi szolgálata. Tavaly 9,49 millió járat, forgalmasabb napokon 28 ezer repülőgép közlekedett Európa felett, és mértékadó prognózisok szerint ez a szám húsz éven belül akár a duplájára is növekedhet. Ez óriási kihívások elé állítja majd a kontinens légiforgalmi iparágát, amely hatékonyságában jelenleg messze elmarad az Egyesült Államok mögött - áll a közleményben. A forgalomnövekedés miatt bekövetkező torlódások és késések évi mintegy 1 milliárd euró többletköltséget jelentenek főként a légitársaságoknak és az utasoknak, nem beszélve a környezetben okozott károkról.
"A kapacitások jobb kihasználása és a hatékonyság növelése csak folyamatos fejlesztéssel érhető el. A HungaroControl beruházási programja példaértékű más országok számára is, mert amellett, hogy felkészül a növekvő igények legmagasabb szintű kiszolgálására, fokozza a közép-európai légi forgalmi irányítás teljesítményét is" - értékelte a fejlesztést Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár a közlemény szerint.
Schváb Zoltán helyettes államtitkár szerint "szakmai tudása, technológiai előnye és aktív stratégiája képessé teszi a HungaroControlt arra, hogy a térség egyik vezető légi navigációs szolgálata legyen". Hozzátette: a HungaroControl már most megfelel azoknak a 2014-re meghatározott követelményeknek, amelyekkel az Európai Unió a kontinens légiforgalmi irányításának versenyképességét kívánja fokozni.
A magyar légiforgalmi szolgálat gyakorlatilag nulla másodperc késést okoz a légitársaságoknak és az utasoknak, díjtételei pedig több mint 30 százalékkal alacsonyabbak az európai átlagnál - fűzte hozzá.
A beruházás első lépéseként felépítenek egy közel tízezer négyzetméter alapterületű, háromemeletes, új légiforgalmi irányító központot, amit korszerű, IP alapú kommunikációs rendszerekkel szerelnek fel. A második lépcsőben kerül sor a mostani hardver eszközök lecserélésére, a szoftverek frissítésére, a jelenleg is világszínvonalú MATIAS légi navigációs rendszer továbbfejlesztésére. Az új irányító központban várhatóan 2012 szeptemberében kezdődhet meg a munka.
A jelenlegi, megüresedő irányító központban a HungaroControl egyedülálló légi navigációs tudásközpontot hoz létre, a régió egyetlen olyan centrumát, ahol valós adatok alapján, az irányító teremmel azonos technológiai környezetben modellezhető bármilyen légtérbeli esemény. Itt kap majd helyet az oktatási célokat szolgáló, háromdimenziós toronyszimulátor is, amelyet a HungaroControl szintén továbbfejleszt, hogy a mostani 180 fokos látószög helyett a repülőtéri környezetet teljesen valósághű, 360 fokos panorámaképen jelenítse meg.
MTI