
Az IMA konferencia a szokásos, manapság mindenkit foglalkoztató témákat járta körbe megoldásokat keresgélve a felgyorsult világ kérdéseire. A legtöbb előadásból megtudhattuk: a mobil- és internet-penetráció elterjedése új kommunikációs csatornákat hozott létre átrendezve ezzel a hagyományos felállást. A televízió már nem csak televízió, és az internet is több, mint csupán egy kommunikációs forrás.
Új világMányai Csaba, az Arcus Interactive Group marketingigazgatója a megváltozott világ kérdéseit taglalta: az internet hódítása következtében új társadalmi folyamatok jöttek létre, úgymint az outsourcing, bloggolás, social network, és nem utolsó sorban az emberek információkeresési szokásai. (Google, Wikipédia). Ezekhez a megváltozott szokásokhoz kell igazodnia a marketingnek is, és fel kell vennie a dinamikai, átjárhatósági és interaktivitási versenyt.
A változás egyik alapja a kereslet átformálódása: a szükség alapú keresletet a vágy alapú kereslet váltja fel. Ezt pedig már jobban lehet kommunikációval befolyásolni, illetve egy olyan tendencia is megmutatkozik, miszerint a reklámügynökségek termékfejlesztés terén is adnak tanácsot.
Amihez érdemes hozzászoknunkAz új kommunikációs világban érdemes megbarátkozni azzal a gondolattal, hogy a változás állandó, keményebb farkastörvényeket diktál a piac, kevesebb kontroll van a hirdetők kezében, miután a fogyasztóknak nagyobb beleszólásuk van. Ez mind megnehezíti a reklámozók dolgát, ugyanakkor valamelyest könnyebbé és olcsóbbá válik az információterjesztés, csak a kiszolgáltatottság okán sokszoros energiaráfordítást és hozzáértést kíván meg a folyamat.
Az 1.0-ás hangvétel már nem működikA mai világban, ahol olyan intenzív a fogyasztók beleszólása, hogy egy-egy hangosabb véleményvezér fel tud virágoztatni, vagy éppen földbe tud döngölni egy kampányt, már nem engedhet meg magának egy vállalat egy olyan malőrt, melyet annak idején a Kryptonite lakatot gyártó cég megtett: egy interneten terjedő filmben fiatalok bebizonyították, hogy a magát szuperbiztonságosnak hirdető lakat könnyűszerrel kinyitható egy perc alatt egy toll segítségével. A cég akkoriban nem tett radikális lépéseket a kommunikációja terén, mondván a film "csak" az interneten terjedt el. Ma ez a "csak" jelent szinte mindent. Ma már nem működik a régi, értékeket diktáló reklámnyelvezet, ugyanis immár a fogyasztó diktál, mely a reklámszakmát egyfajta alázatra kényszeríti.
Az evolúció vagy forradalom? Többek véleménye szerint nem mást kell csinálni, hanem másképp kell használni a meglévő eszközöket. Tudomásul kell venni: az lesz sikeres az "új világban", aki ehhez új térképet is rajzol magának, és aszerint tájékozódik.
G.F.Menedzsment Fórum