Vancev erről a Kommerszant című üzleti lapnak nyilatkozott, de arról nem ejtett szót, hogy a tervezett vásárlásban részt vennének-e vnukovói partnerei, többek között a moszkvai városi kormányzat, illetve annak légitársasága, az Atlant-Sojus.
Tulajdonos-e még Abramovics?
Annyit azonban elmondott, hogy a SkyExpress akkor sem válik a Rostechnologii állami korporáció által egyebek között az AiRUnion társaságai és az Atlant-Sojus egyesítésével létrehozandó légitársaság részévé, ha résztulajdont vesznek. Marina Bukalova, a SkyExpress vezérigazgatója megerősítette, hogy valóban terveznek részvénykibocsátást, de részletekbe nem kívánt bocsátkozni.
Vancev azt mondta, a részvényvásárlásra a SkyExpress részvényesei hívták fel, de nem Alekszander és Borisz Abramovics. Hozzátette, hogy tudomása szerint az Abramovics-fivérek már nem rendelkeznek résztulajdonnal a társaságban, más tulajdonosok viszont úgy informálták a Kommerszantot, hogy a SkyExpress 25 százaléka változatlanul Abramovicsék birtokában van.
A SkyExpress harminc százalékos pakettjének értékéről Vancev szintén nem nyilatkozott. Szakértők azonban rámutattak, hogy a légitársaságok értéke jelentősen csökkent, az Aerofloté például év eleje óta felére esett. Ilyen körülmények között a SkyExpress harminc százalékát mintegy ötvenmillió dollárra becsülték, s úgy vélték, hogy Vancevnek, Vnukovónak és a moszkvai kormányzatnak aligha van ennyi pénze e célra, hiszen az AiRUnion alapján létrehozandó új társaság költségeit is fedezniük kell.
A SkyExpress értékét tovább csökkenthetnék a Roszaviacija civil légi közlekedési főhatósággal kapcsolatos problémái. A Roszaviacija vezetője a minap azt állította, hogy a társaságnak jelentős adósságai vannak a vnukovói repülőtérrel szemben, s ezért hamarosan leállítják. Ezt a társaság nyomban, Vancev pedig csütörtökön cáfolta, s aznap a Vnukovó repülőtér is közleményben tudatta, hogy aggasztja az egyik stabil orosz légitársaságot érintő hitelrontás.
A SkyExpress az első orosz fapados légitársaság (a Red Wings később alakult), a legutóbbi információk szerint legnagyobb részvényese 25 százalékkal Borisz Abramovics - ő az AirBridge Zrt. 49 százalékának tulajdonosaként közvetve a Malév résztulajdonosa is -, húsz százalék az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banké. A fennmaradó hányad az amerikai Altima Partners és más alapkezelők, továbbá magánszemélyek tulajdonában van. A társaság tavaly 680 ezer utast szállított 8 útvonalon.
Mi lesz az AiRUnionnal?
Az már az elmúlt héten kiderült, hogy a Vnukovóban társtulajdonos és a moszkvai kormányzat tulajdonában lévő Atlant-Sojus társaság lett a Rostechnologii állami korporáció partnere az AiRUnion alapján létrehozandó majdani légitársaságban, s addig is biztosítja csőd szélén álló három AiRUnion társaság utasainak szállítását, s szeptember 4-30. között fedezi az üzemeltetési költségeket.
Három AiRUnion társaság - a KrasAir, a DAL és a Samara - adósságainak fedezésére az Atlant-Sojus a kiadott közlemény szerint - a Rostechnologii és a moszkvai kormányzat garanciáival - hitelt vesz fel.
MTI/Menedzsment Fórum