3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Vitalij Vancev, a moszkvai Vnukovo repülőtér résztulajdonosa és igazgatótanácsának elnöke legalább harminc százalékos részt kíván vásárolni a részvénykibocsátásra készülő SkyExpress légitársaságban.

Vancev erről a Kommerszant című üzleti lapnak nyilatkozott, de arról nem ejtett szót, hogy a tervezett vásárlásban részt vennének-e vnukovói partnerei, többek között a moszkvai városi kormányzat, illetve annak légitársasága, az Atlant-Sojus.

Tulajdonos-e még Abramovics?

Annyit azonban elmondott, hogy a SkyExpress akkor sem válik a Rostechnologii állami korporáció által egyebek között az AiRUnion társaságai és az Atlant-Sojus egyesítésével létrehozandó légitársaság részévé, ha résztulajdont vesznek. Marina Bukalova, a SkyExpress vezérigazgatója megerősítette, hogy valóban terveznek részvénykibocsátást, de részletekbe nem kívánt bocsátkozni.

Vancev azt mondta, a részvényvásárlásra a SkyExpress részvényesei hívták fel, de nem Alekszander és Borisz Abramovics. Hozzátette, hogy tudomása szerint az Abramovics-fivérek már nem rendelkeznek résztulajdonnal a társaságban, más tulajdonosok viszont úgy informálták a Kommerszantot, hogy a SkyExpress 25 százaléka változatlanul Abramovicsék birtokában van.  

A SkyExpress harminc százalékos pakettjének értékéről Vancev szintén nem nyilatkozott. Szakértők azonban rámutattak, hogy a légitársaságok értéke jelentősen csökkent, az Aerofloté például év eleje óta felére esett. Ilyen körülmények között a SkyExpress harminc százalékát mintegy ötvenmillió dollárra becsülték, s úgy vélték, hogy Vancevnek, Vnukovónak és a moszkvai kormányzatnak aligha van ennyi pénze e célra, hiszen az AiRUnion alapján létrehozandó új társaság költségeit is fedezniük kell.

A SkyExpress értékét tovább csökkenthetnék a Roszaviacija civil légi közlekedési főhatósággal kapcsolatos problémái. A Roszaviacija vezetője a minap azt állította, hogy a társaságnak jelentős adósságai vannak a vnukovói repülőtérrel szemben, s ezért hamarosan leállítják. Ezt a társaság nyomban, Vancev pedig csütörtökön cáfolta, s aznap a Vnukovó repülőtér is közleményben tudatta, hogy aggasztja az egyik stabil orosz légitársaságot érintő hitelrontás.

 A SkyExpress az első orosz fapados légitársaság (a Red Wings később alakult), a legutóbbi információk szerint legnagyobb részvényese 25 százalékkal Borisz Abramovics - ő az AirBridge Zrt. 49 százalékának tulajdonosaként közvetve a Malév résztulajdonosa is -, húsz százalék az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banké. A fennmaradó hányad az amerikai Altima Partners és más alapkezelők, továbbá magánszemélyek tulajdonában van. A társaság tavaly 680 ezer utast szállított 8 útvonalon.

Mi lesz az AiRUnionnal?

Az már az elmúlt héten kiderült, hogy a Vnukovóban társtulajdonos és a moszkvai kormányzat tulajdonában lévő Atlant-Sojus társaság lett a Rostechnologii állami korporáció partnere az AiRUnion alapján létrehozandó majdani légitársaságban, s addig is biztosítja csőd szélén álló három AiRUnion társaság utasainak szállítását, s szeptember 4-30. között fedezi az üzemeltetési költségeket.

Három AiRUnion társaság - a KrasAir, a DAL és a Samara - adósságainak fedezésére az Atlant-Sojus a kiadott közlemény szerint - a Rostechnologii és a moszkvai kormányzat garanciáival - hitelt vesz fel.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!