Az ünnepségen az Európai Unió részéről Balázs Péter, az EU közlekedésfejlesztési programja (TEN) 17. számú projektjének koordinátora volt jelen; e tervezet keretében a Párizs-Bécs-Pozsony vasútvonalat nagy sebességű szakasszá fogják átalakítani, melynek a bécsi főpályaudvar fontos eleme lesz.
Az új főpályaudvar az elavult, lebontandó Südbahnhof (Déli pályaudvar) helyén épül meg 886 millió euró költséggel. Naponta mintegy ezer szerelvény és 145 ezer utas fog áthaladni rajta. Az építkezés intenzív szakasza 2009-ben, a labdarúgó EB után indul meg, és az új pályaudvar, mely átveszi a Südbahnhof és Westbahnhof jelenlegi szerepét, a tervek szerint 2012-re készül el.
A Hauptbahnhofnak köszönhetően a Bécs-Salzburg szakasz menetideje alig több mint két órára rövidül le, Münchenbe pedig három óra alatt lehet majd eljutni Bécsből. Ezzel az ÖBB a rövid távú külföldi célpontok esetében komoly versenytársa lesz az olcsó légitársaságoknak.
A főpályaudvar mellett 11 toronyház és egy új, húszezer négyzetméteres bevásárlóközpont létesül. Az új városrészben összesen 5500 új lakást alakítanak ki, amelyekhez további 550 ezer négyzetméter irodaterület kapcsolódik. Az új városrész a tervek szerint 2015-re készül el és 1,2 milliárd euróba kerül.
A keddi alapkőletétel voltaképpen a nagy építkezés első szakaszának, a Südtiroler Platz átépítésének a kezdetét jelenti. A tér átépítése két év alatt fejeződik be, és ez idő alatt zajlanak a főpályaudvar és a hozzá kapcsolódó új városrész környezetvédelmi vizsgálatai.