4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A korábban bezárt 14 vasúti szárnyvonal után a GKM szerint további 38 esetében mutatták ki a minisztérium felmérései, hogy nem a MÁV-nak kellene azokat üzemeltetni. A most megjelölt szakaszok esetében a tárca azt javasolja, hogy vagy a térségi önkormányzatok vegyék át az üzemeltetést, vagy a vonalat szüntessék meg.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) honlapján most közzétett szakmai tanulmány szerint a tavasszal már Volán-busszal kiváltott 14 vasúti szárnyvonalon kívül további 38-nál nem indokolt, hogy a MÁV működtesse azokat - ismertette Felsmann Balázs, a tárca szakállamtitkára.

Ez nem azt jelenti - hangsúlyozta az államtitkár -, hogy a viszonylatok felszámolását javasolják, mert ha a térség önkormányzatai vállalják a további racionális működtetést, akkor ehhez ugyanúgy megkaphatják az állami támogatást. Ez a támogatás csak akkor nem vehető igénybe, ha a további használat turisztikai célokat szolgál.

23 személy egy-egy járaton

Felsmann Balázs elmondta: a szakmai munka során 64 alacsony kihasználtságú vasúti viszonylatot vizsgáltak. Ezek a viszonylatok átlagban naponta 345 utast szállítanak, egy-egy járaton átlagban 23 személy utazik, illetve egy utaskilométerre 12 személy jut. Az ilyen alacsony kihasználtsággal nem tarthatók fenn gazdaságosan a vonalak. Ezért javasolják, hogy a vizsgált összesen 2617 kilométernyi vasúti szakaszból 2065 kilométernél vagy a térségi önkormányzatok vegyék át az üzemeltetést, vagy a vonalat szüntessék meg. Ugyanakkor 12 viszonylatnál, 555 kilométernyi szakaszon érdemesnek tartják továbbra is a vasúti közlekedés fenntartását.

Van ahol a Volán járatokat szüntetnék meg

Az államtitkár szólt arról is, hogy szakmai munkájuk eredményeként lesznek olyan javaslataik is, hogy bizonyos területeken a vasút fejlesztését kell előnyben részesíteni, és ezeken a szakaszokon inkább a Volánbusz járatot kell megszüntetni. Az igen kis kihasználtságú vonalak racionálisabb üzemeltetésével vagy megszüntetésével - a tavasszal már megszüntetett vonalakkal együtt - az évi költségmegtakarítás 6-9 milliárd forintra becsülhető. De ezen felül a szűkös fejlesztési forrásokat is olyan vonalakra lehet majd felhasználni, ahol nagyobb a kihasználtság.

Nem hoztak megtakarítást a bezárt vonalak?

A Levegő Munkacsoport közleménye szerint miközben a magyar kormány évi néhány száz millió forint vélt megtakarításért bezárja a vasúti mellékvonalakat, évente sok milliárd forinttal támogatja az adófizetők pénzéből, hogy a külföldi kamionok tömegei keresztülmenjenek az országon. A környezetvédelmi szervezet szerint kérdés, hogy a csütörtöki esemény után a tárca a civil szervezetek, érdekképviseletek és önkormányzatok véleményét figyelembe veszi-e, mert mindegyik felszólaló a vasútvonalak megtartását és fejlesztését szorgalmazta.

A Levegő Munkacsoport értesülései szerint az idén tavasszal bezárt vasútvonalak nemhogy megtakarítást jelentettek volna az államnak, hanem már eddig is több százmillió forint veszteséget okoztak. A pályákat továbbra is fenn kell tartani, csökkent az utasszám a csatlakozó fővonalakon, és a Volán társaságoknak is nőttek a veszteségei. Így például csak a Kisalföldi Volánnak éves szinten 30 millió forint veszteséget hoznak a vonatpótló járatok.

Megismételjük a nyugatiak hibáját

A közleményben felhívták a figyelmet az idén júniusban az Országházban tartott konferencia állásfoglalására, amely a vasúti mellékvonalak megtartását és fejlesztését szorgalmazta. A Levegő Munkacsoport úgy véli, nem szabad megismételni a Nyugat-Európában elkövetett hibát, ahol korábban sok mellékvonalat bezártak, most pedig hatalmas ráfordításokkal igyekeznek azokat újjáéleszteni. A mellékvonalakról hozott döntések során a GKM azt sem veszi figyelembe, hogy a környezeti problémák súlyosbodása, az energiaválság, a szorító gazdasági körülmények a jövőben az autózási lehetőségek szűküléséhez és a vasúti személyszállítás felértékelődéséhez vezetnek.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!