A végső fázisba értek a tárgyalások a General Motors (GM) és a Spyker között a Saab eladásáról, a megegyezést már a napokban bejelenthetik, adták hírül svéd lapok. Victor Muller, a holland sportkocsigyártó cég vezére vasárnap azt nyilatkozta a Svenska Dagbladetnak, hogy valószínűleg hétfőn lesz bejelentés, és vállalati forrásokra hivatkozva hasonló információt közölt a vasárnapi Financial Times is.
500 millióért vinnék
Helyi médiajelentések szerint a Spykernek újabb, a GM által is elfogadott befektetőt sikerült maga mögé állítania, ami a megegyezés irányába mutat. A holland cég legutóbb állítólag mintegy 500 millió dollárt ajánlott a Saabért – ez már elég lehet a sikerhez, hiszen Ed Whitacre, a GM főnöke 450 millió dollárt kért a cégért.
A GM a Spyker mellett a Formula 1 ura, Bernie Ecclestone nevével fémjelzett csoporttal, valamint egy svéd befektetői társasággal is tárgyalt a Saab eladásáról. Az alacsony ajánlati ár, az ajánlatok állítólagos koncepciónélkülisége és a hosszútávú finanszírozás hiánya miatt azonban eddig elutasította azokat, bejelentette a Saab felszámolását, és megbízott egy tanácsadó céget annak lebonyolításával. Ezzel párhuzamosan azonban tovább folytatta a tárgyalásokat a vevőjelöltekkel, és így egy utolsó utáni esélyt adott a svéd cégnek.
A GM már így is keresett a Saabon
A svéd autógyártóban sok évtized alatt felhalmozódott know how egy részét már pénzzé tette a GM: tavaly év végén a kínai BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co.) ugyanis 200 millió dollárért vette meg a GM-től háromféle Saab-alváz és két autómotor jogát. A megvásárolt szellemi tulajdon kiterjed a Saab 9-5-ös és 9-3-as szedánjára és a gyártásukhoz szükséges berendezésekre is.
Az 1937-ben alapított Saabot 1990-ben szerezte meg a GM, amely azonban helyi elemzők szerint nem tudta kihasználni az autógyárban rejlő lehetőségeket. Ezt jelzi, hogy az amerikai konszern csaknem két évtizedes uralma alatt a Saab mindössze egyetlen évben, 2001-ben volt képes nyereséget termelni.
Nyolcezer állás veszélyben
2006-ban 133 ezer, tavalyelőtt viszont már csak 94 ezer autót értékesített – ez a GM globális eladásainak mindössze 1,1 százaléka. Nettó vesztesége 2008-ban hárommilliárd koronára (akkori árfolyamon számítva 341 millió dollárra) rúgott, miközben új modellel utoljára 2001-ben rukkolt elő.
A Saab bezárása nyomán 3400 dolgozó veszítené el állását a gyár svédországi központjában, Trollhättanban, a beszállítókat és a kereskedőket is beszámítva pedig összesen 8 ezer munkahely tűnne el.
W. B.
Menedzsment Fórum