Múlt héten a Stadler hivatalosan is kézhez kapta a MÁV további harminc FLIRT lehívására vonatkozó opciólevelét, mondták el az mfor.hu kérdésére a Stadler Trains Magyarország Kft.-nél.
Újabb 35 milliárdos üzlet
Az opció mielőbbi lehívására azért volt szükség, mert a svájci cég csak az első harmincas blokk részét képező tizedik vonat érkezéséig, azaz július 28-ig garantálta a magyar vasúttársaságnak a kedvezményes árat. Ez azt jelenti, hogy a MÁV 4,72 millió eurót (mintegy 1,2 milliárd forintot) fizet majd egy vonatért, azaz összesen 141,6 millió euróért (mintegy 35 milliárd forintért) kapja majd meg a harminc szerelvényt.
Mint ismert, a MÁV-nak az első harminc darab Stadler-vonat ennél árnyalatnyival többe, 144,6 millió euróba került. (Ez csak a beszerzési ár, amihez hozzájönnek még a karbantartási és egyéb költségek.) Az első "turnusból" a szerződésnek megfelelően eddig tíz vonat érkezett meg a vasúttársasághoz, amelyeket a cég folyamatosan állít forgalomba a Budapest-Pusztaszabolcs-Dunaújváros szakaszon.
A harmincadik vonatot egyébként legkésőbb 2008 márciusáig kell leszállítani, a most lehívott újabb harminc FLIRT pedig várhatóan 2009-ig kerül majd a vasúttársaság birtokába.
Hármas verseny a finanszírozásért
A tender jelenleg az ajánlattételi szakaszban van: a MÁV három pályázóval (a Calyon Bank vezette, hat bankból álló konzorciummal, a Raiffeisen Bankkal és a WestLB-vel) folytat több fordulós tárgyalásokat, mondták el kérdésünkre a vasúttársaság sajtóosztályán.
A módosított és a szerződéses feltételek tekintetében kötelező érvényű ajánlatokat augusztus 15-ig lehet beadni. Az ártárgyalásra szeptember 3-án kerül majd sor, eredményt pedig szeptember 7-én hirdetnek. Várhatóan ekkor fogják megkötni a finanszírozásról szóló szerződést is.
Érdekesség, hogy a most is pályázó Calyon Bank - a CIB-bel és az MFB-vel közösen indulva - nyerte meg az első harminc darab FLIRT kifizetését biztosító hitelre kiírt tendert: a hármassal még 2006 márciusában állapodott meg a MÁV.
Akkor ezzel az aktussal lépett életbe a Stadler és a vasúttársaság között - emlékezetes jogi csatározások után - 2005. augusztus 15-én feltételesen létrejött szerződés harminc plusz harminc FLIRT beszerzésére.
Az hivatalosan egyébként továbbra sem dőlt el, hogy Szolnokon vagy az esélyesebbnek tartott Székesfehérváron építi fel a Stadler a mintegy ötszáz munkahelyet teremtő, már tavaly nyáron beharangozott vonatgyárát.
Bár Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója korábban úgy nyilatkozott, hogy az opciólevél kézhezvételének másnapján bejelentik a helyszínt, a mostani állás szerint ezzel megvárják a finanszírozási tender eredményhirdetését.
A svájci cég egyébként már májusban megvetette lábát Magyarországon, amikor felavatta új karbantartóbázisát Pusztaszabolcson. A három hónap alatt felhúzott egység fő feladata az elővárosi vonalakon április óta közlekedő FLIRT szerelvények tisztítása és karbantartása.
Wéber BalázsMenedzsment Fórum