3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Összefognának a magyar buszgyártók és alvállalkozóik annak érdekében, hogy a jövőben nagyobb eséllyel indulhassanak a hazai, majd pedig a nemzetközi tendereken. A magyar buszgyárak összességében évi 1500 jármű előállítására lennének képesek – ideális esetben ennek mintegy felét lehetne itthoni megrendelésekkel lekötni. Mfor.hu tudósítás.

Az egykor szebb napokat látott magyarországi buszgyártás felvirágoztatását tűzte ki célul a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter, amely a mai napon jött létre mintegy 19 iparági vállalat részvételével.

Magyar útra magyar buszt

A szerveződés célja, hogy a magyar gyártók együttműködésük és összefogásuk révén a jelenleginél nagyobb eséllyel indulhassanak a jövőbeni tendereken. Mester Zoltán versenyképességért felelős szakállamtitkár szerint elsősorban a hazai megrendelések elnyerése a cél, ami lökést adhat a sikeres szerepléshez a nemzetközi színtéren is.  

A klaszternek a kormány anyagi segítséget nem ad, emelte ki újságírói kérdésre Dr. Fórián István. A miniszterelnöki megbízott szerint ehelyett a szerveződés felkarolásával, valamint a külföldi gyártókhoz viszonyított "egyenlő feltételek megteremtésével", "a magyar buszok előnybe részesítésével" tudnak segítséget nyújtani - igaz, a kormánynak a megrendelésekre nem lehet ráhatása, jegyezte meg.

Fórián István szerint a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) közlekedés-fejlesztési hitelprogramja segítségével remélhetőleg a keresleti oldal is hamarosan beindul. Mint ismert, az MFB mintegy 50 milliárd forint keretű hitelprogramot indít a hazai közösségi közlekedési közszolgáltatást végző vállalatok számára megöregedett járműparkjuk megújítására, ami akár ezer busz lecserélésére is elegendő forrást nyújthat.

Ideje lenne  váltani

A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint egyébként jelenleg mintegy 9 ezer autóbusz fut a közösségi közlekedésben. A járműpark megújítására 5-6 évre lenne szükség, ami évi 700-800 busz lecserélését jelentené.

Tekintve, hogy a hazai cégek összesen 1500 busz legyártására lennének képesek egy esztendőben, az itthoni tenderek elnyerésével kapacitásaik felét le lehetne kötni.

A buszok egy részének cseréje már csak azért is időszerű lenne, mivel - Fórián István tájékoztatása szerint - a magyar autóbuszállomány átlagéletkora összességében 10-11 év, a BKV-nál pedig 17 év.



Bajban az Alfa Busz

A magyar gyártók nehéz helyzetét jelzi, hogy az egyik legnagyobb szereplő, a székesfehérvári Alfa Busz március első felében csődvédelmet kért. A cég mintegy 250-260 millió forint szállítói, valamint ugyanekkora APEH-tartozást halmozott fel, és  korábbi hírek szerint mintegy száz dolgozójának kénytelen felmondani.

Az Alfa Busz egyébként indult a Volánbusz hatvan busz beszerzésére kiírt tenderén is, azonban ajánlatát érvénytelenítették, és a kínai XIAMEN King Long United Automotíve Industry Co-t hirdettéki ki győztesnek.

Igaz, a Volánbusz az eljárást jóváhagyó közbeszerzési döntőbizottsági határozat ellenére végül elállt a szerződéskötéstől a kínai céggel, és a közeljövőben új, egyfordulós tendert  ír ki a beszerzésre. 

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!