Az egykor szebb napokat látott magyarországi buszgyártás felvirágoztatását tűzte ki célul a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter, amely a mai napon jött létre mintegy 19 iparági vállalat részvételével.
Magyar útra magyar buszt
A szerveződés célja, hogy a magyar gyártók együttműködésük és összefogásuk révén a jelenleginél nagyobb eséllyel indulhassanak a jövőbeni tendereken. Mester Zoltán versenyképességért felelős szakállamtitkár szerint elsősorban a hazai megrendelések elnyerése a cél, ami lökést adhat a sikeres szerepléshez a nemzetközi színtéren is.
A klaszternek a kormány anyagi segítséget nem ad, emelte ki újságírói kérdésre Dr. Fórián István. A miniszterelnöki megbízott szerint ehelyett a szerveződés felkarolásával, valamint a külföldi gyártókhoz viszonyított "egyenlő feltételek megteremtésével", "a magyar buszok előnybe részesítésével" tudnak segítséget nyújtani - igaz, a kormánynak a megrendelésekre nem lehet ráhatása, jegyezte meg.
Fórián István szerint a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) közlekedés-fejlesztési hitelprogramja segítségével remélhetőleg a keresleti oldal is hamarosan beindul. Mint ismert, az MFB mintegy 50 milliárd forint keretű hitelprogramot indít a hazai közösségi közlekedési közszolgáltatást végző vállalatok számára megöregedett járműparkjuk megújítására, ami akár ezer busz lecserélésére is elegendő forrást nyújthat.
Ideje lenne váltani
A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint egyébként jelenleg mintegy 9 ezer autóbusz fut a közösségi közlekedésben. A járműpark megújítására 5-6 évre lenne szükség, ami évi 700-800 busz lecserélését jelentené.
Tekintve, hogy a hazai cégek összesen 1500 busz legyártására lennének képesek egy esztendőben, az itthoni tenderek elnyerésével kapacitásaik felét le lehetne kötni.
A buszok egy részének cseréje már csak azért is időszerű lenne, mivel - Fórián István tájékoztatása szerint - a magyar autóbuszállomány átlagéletkora összességében 10-11 év, a BKV-nál pedig 17 év.
Bajban az Alfa Busz
A magyar gyártók nehéz helyzetét jelzi, hogy az egyik legnagyobb szereplő, a székesfehérvári Alfa Busz március első felében csődvédelmet kért. A cég mintegy 250-260 millió forint szállítói, valamint ugyanekkora APEH-tartozást halmozott fel, és korábbi hírek szerint mintegy száz dolgozójának kénytelen felmondani.
Az Alfa Busz egyébként indult a Volánbusz hatvan busz beszerzésére kiírt tenderén is, azonban ajánlatát érvénytelenítették, és a kínai XIAMEN King Long United Automotíve Industry Co-t hirdettéki ki győztesnek.
Igaz, a Volánbusz az eljárást jóváhagyó közbeszerzési döntőbizottsági határozat ellenére végül elállt a szerződéskötéstől a kínai céggel, és a közeljövőben új, egyfordulós tendert ír ki a beszerzésre.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum