Összesen 14,7 milliárd forint értékben emeli meg a Malév tőkéjét a magyar állam - az erről szóló javaslatot a légitársaság mai közgyűlése elfogadta, közölte péntek délután a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.
Hitelkonverzió, készpénz, újabb hitel
A tőkeemelésen belül 9,4 milliárd forintot tesz ki a hitelkonverzió (tőke és kamatok), míg 5,3 milliárd forintot készpénz formájában juttat a vállalat számára az MNV.
Ezzel egyidőben a Vagyonkezelő újabb 5,7 milliárd forintos hitelt nyújtott a társaság számára "likvid forrásainak megfelelő mértékű biztosítása érdekében”, derül ki a közleményből.
A kormány a Malév örökölt pénzügyi helyzetével, az iparágat világszerte sújtó recesszió kedvezőtlen hatásaival, köztük a kerozin drasztikus áremelkedésével és az utasforgalom csökkenésével indokolta a pénzügyi akciót. AZ MNV szerint a légitársaság zavartalan működése így továbbra is biztosított.
A Bajnai-kormány is besegített
Mint ismert, az év eleje óta ismét többségi állami tulajdonban lévő légitársaság már hosszabb ideje kritikus pénzügyi helyzetben van, így több alkalommal is közvetett vagy közvetlen állami mentőövre szorult. Legutóbb, idén áprilisban a Bajnai-kormány szavazott meg 8,1 milliárd forint keretösszegű tulajdonosi kölcsönt számára, amit a cég le is hívott. Sőt, a Figyelő információi alapján 1,1 milliárd forinttal túl is lépte ezt a keretet - augusztus végéig bezárólag összesen 9,2 milliárd forint tulajdonosi kölcsönben részesült az idei évben.
A Malév 2009-ben rekordszintű, 26,8 milliárd forint veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, a Figyelő információi szerint adóssága jelenleg hárommilliárd forintra rúg. Bár az utasszám a válság közepette is nőni tudott hat százalékkal, a bevételek komoly mértékben, 23 százalékkal visszaestek.
A mínuszok csökkentése érdekében a menedzsment már tavaly komoly átszervezésbe és fogyókúrába kezdett: tavaly 20 milliárd forinttal kevesebbet fordított üzemelési kiadásokra 2008-hoz képest, az idei első félévben pedig további 4,7 milliárd forintot sikerült megspórolni.
A működés racionalizálásának keretében a járatok száma 16 százalékkal csökkent az első félévben, a kihasználtság növekedése miatt azonban sikerült szinten tartani az utasszámot 2009 első feléhez képest.
Wéber Balázs
mfor.hu