Tavaly júniusban írták alá a szerződést az Elektronikus Fizetés Elszámoló Rendszer (EFER) kiépítéséről a győztes Getronics vállalattal, akkor a szakemberek azt ígérték, hogy idén áprilistól mindenki gyorsabban és egyszerűbben intézheti hivatalos ügyeit. A hosszadalmas egyeztetések miatt most néhány hónapot csúszik a rendszer bevezetése, várhatóan nyáron kezdődhet a próbaidőszak.
Több milliárdért
Az EFER kialakítása az összesen négymilliárdos uniós támogatásból megvalósuló elektronikus fizetés projekthez kapcsolódik, a Getronics összesen bruttó kétmilliárd forintért fejleszti ki a központi rendszert. "Az EFER egy lehetőség, amihez később tudnak csatlakozni a közigazgatási intézmények. A rendszer a Magyar Államkincstáron belül fog működni, a Magyar Nemzeti Bank szakértőit is bevontuk a kiépítésébe" - vázolta fel Szántó Tamás, a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ (PMISZK) elnökhelyettese.
Az új elektronikus fizetési rendszerrel első körben az APEH és a VPOP irodáiban, valamint az ország minden okmányirodájában lehet majd bankkártyával fizetni, illetve az Ügyfélkapun keresztül az interneten is megoldott lesz az elektronikus fizetés. A szakemberek abban bíznak, hogy később több hivatal is csatlakozik majd a rendszerhez.
"Ezt a rendszert minden olyan esetre ki lehet terjeszteni, ahol az ügyintézéshez szükség van fizetésre. Így például a későbbiekben akár a földhivatalokban vagy a cégbíróságon is bevezethető" - emelte ki Szántó Tamás.
A PMISZK szakembere hozzátette: a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) idei akciótervébe már bekerült egy pályázat, melyben az elektronikus rendszerhez csatlakozni kívánó hivatalok kapnának támogatást. A pályázat még nem került kiírásra, az NFÜ honlapján található akcióterv szerint összesen egymilliárd forintot szán a kormány idén erre a célra.
Kinek lesz jó?
Sok helyen (például az APEH irodáiban) már jelenleg is lehet bankkártyával fizetni, azonban jelenleg a terminálok közvetlenül a bankba vannak bekötve, nem csatlakoznak egy központi rendszerhez. A PMISZK szakembere szerint nyártól annyiban érezhetően könnyebb lesz az ügyfeleknek, hogy ha például több összeget kell egyidőben befizetniük, akkor elég lesz egyszer használni a kártyájukat, hiszen a rendszer automatikusan szétosztja a levont összeget.
Az okmányirodák többségében jelenleg még okmánybélyeggel lehet fizetni, ezt is kiváltja majd az új rendszer, azaz nem kell a postára szaladni bélyegért, majd vissza az irodába. A szakemberek várakozásai szerint így hatékonyabb lesz az ügyintézés, mivel egy-egy ügyfélre kevesebb időt kell fordítani a hivataloknak. Emellett a befizetett összeg a jelenleginél gyorsabban folyik majd be a célszámlákra.
"Elképzelhető, hogy sokan a tranzakciós díj miatt ódzkodnak majd a bankkártyás fizetéstől, éppen ezért a tervek szerint minden kártyás fizetés esetében az állam állja majd a tranzakciós díjat" - emelte ki Szántó Tamás. A PMISZK elnökhelyettese hangsúlyozta: a rendszer hibájából az ügyfeleknek semmilyen kára nem keletkezhet.
Hosszú volt az egyeztetés
"Jelenleg a két tervezési mérföldkő lezárult, az infrastruktúra összes hardverét és külső szoftverét átadtuk, megkezdődött a végleges infrastruktúra kialakítása" - mondta el az újságíróknak Palotás Zoltán, a Getronics üzletág vezetője. A szakember hozzátette: a jelenlegi tervek szerint nyáron kezdődik a próbaüzem, melynek során élesben tesztelik majd a rendszert fokozott felügyelet mellett.
A kivitelező cég szakembere hozzátette: a teljes költségvetés 70 százalékát magyar szakemberek munkájára fordítják, 30 százalék pedig a technológia import, a hardverek és szoftverek beszerzése.
A rendszert építő cég új fizetési csatornák bevezetésére is felkészült, a tervek szerint a későbbiekben akár mobiltelefonon keresztül is fizethetünk majd a hivatalokban. Emellett a későbbiekben több bank ajánlatait versenyeztetnék, ettől azt remélik, hogy csökkennek majd a tranzakciós díjak. A rendszer kezdetben egy bank részvételével indul, a céget a közeljövőben közbeszerzésben fogják kiválasztani.
"Az elmúlt hónapokban voltak olyan döntések, melyek többszörös egyeztetést igényeltek, ennek köszönhető a néhány hónapos csúszás" - mondta el az mfor.hu kérdésére Palotás Zoltán.
Beke Károly
Menedzsment Fórum