2p

Miközben újabb öngyilkosság történt a Renault egyik telephelyén, a munkafelügyelet jelentése szerint a francia autógyár egyik üzemében nyomásgyakorlással akadályozzák meg az alkalmazottakat abban, hogy munkahelyi balesetet követően betegállományba vonuljanak - adták hírül pénteken a francia lapok.

A Renault vezetősége szerdán jelezte, hogy egy 48 éves, Aubevoye-ban található telepén alkalmazásban álló technikus öngyilkos lett, de annak körülményeit nem közölte. A háromgyermekes apa szeptember 6. óta volt betegállományban. A francia autóiparban 2006 októbere óta ez volt a tizedik öngyilkosság: a Renault Párizs közelében található technikai fejlesztő központjában hárman lettek öngyilkosok, a Peugeot-Citroen-nél (PSA) pedig hatan vettek véget életüknek az év eleje óta.

A francia munkafelügyelet szeptember 19-én nyújtotta át jelentését a Renault vezetőségének, amelyben a szakszervezetek kérésére május és szeptember között történt vizsgálat következtetései olvashatóak. Eszerint a cléoni telephelyen "a munkahelyi balesetet szenvedett és betegállományba utalt alkalmazottakkal szemben szervezett nyomásgyakorlás folyik annak érdekében, hogy teljes egészében vagy részben ne vegyék igénybe a betegállományt".

A vizsgált öt hónap alatt a Renault-nál 41-en szenvedtek munkahelyi balesetet, akik közül 26 személyt írt ki kórház - és nem a házi orvos - betegállományba. Még a baleset napján vagy a kórházi kezelés végén közülük 22-öt megkeresett a felettese és könnyített munkával új posztot ajánlott a cégen belül, amiért cserébe 17-en beleegyeztek, hogy lemondanak a betegállományról. A legtöbb esetben az érv az volt: a betegállomány nem tenne jót az alkalmazott karrierjének és túl sokba kerülne a cégnek. A szakszervezet szerint többen gipszben vagy mankóval jártak be dolgozni.

A munkafelügyelet szerint az alkalmazottak alapvető jogaival ellentétes szervezett nyomásgyakorlást a közvetlen hierarchia hajtotta végre, de nagy részben a cégvezetés határozta meg annak részleteit.

A munkahelyi baleseti statisztika szervezett csökkentésének pénzügyi okai vannak. Ha kevesebb a munkahelyi baleset, a cég is kevesebb hozzájárulást fizet az állami egészségpénztár munkahelyi baleseti kasszájába. A Renault cléoni gyára tavaly 2,56 millió eurót illetéket fizetett ezen a címen.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!