A Ford és General Motors amerikai autógyár erőteljes, két számjegyű forgalomnövekedést ért el januárban az egy évvel korábbihoz képest, a Toyota viszont 1999 óta a legrosszabb eladási mutatót könyvelte el. A Ford járműveiből 25, a GM autóiból 14,1 százalékkal több fogyott, a Toyota viszont 15,8 százalékos visszaesést regisztrált 2009 januárjához viszonyítva. Piaci elemzők szerint az amerikai gyártók sikerében része volt annak, hogy a Ford és a GM tekintélyes falatot harapott ki a Toyota piacából, miután a japán cég a gyártás és forgalmazás leállítására kényszerült nyolc népszerű modelljénél a gázpedál-beragadási probléma miatt.
Az amerikai autópiac az év első hónapjában egészében 6,3 százalékos fellendülést mutatott. Ebből a többi nagy gyártó vegyesen profitált, a Nissan például 16,1 százalékkal tudta növelni forgalmát, a Honda és a Chrysler azonban 5, illetve 8,1 százalékkal kevesebb autót adott el.
Részben tehát a Toyota körüli botránynak köszönhetően tudta a GM és a Ford erősíteni piacvezető pozícióját 146 ezer, illetve 116 ezer eladott járművel, a harmadik a Toyota volt 98 ezres adattal. A japán autógyár piaci részesedése az Egyesült Államokban 14,1 százalékra esett vissza az egy évvel korábbi 17,9 százalékról; 1999 óta először fordult elő, hogy egy hónap alatt 100 ezernél kevesebb kocsit tudott értékesíteni.
A Toyota a korábbi eladási tervétől 23 százalékkal maradt el. A márkakereskedők átmenetileg nem árusítják a két legnépszerűbb modellt, a Camryt és a Corollát sem, a készletek 60 százalékát ez a két modell teszi ki.
Mint Alexander Edwards, a Strategic Vision piackutató cég elemzője rámutatott: a korábban legalább öt balesetet okozó gázpedál beszorulása miatt a Toyota-vevők egyelőre kivárnak. Az ügy érzékeny csapás a cégre, mivel vásárlói azok közül kerülnek ki, akik számára éppen a biztonság és a megbízhatóság a legfontosabb szempont.
A Toyota-botrány valószínűleg nem ér véget azzal, hogy a gyártó minden költséget átvállalva kijavítja a visszahívott több millió kocsin a gázpedál problémáját (a veszélyes súrlódást megszüntető fémlemez behelyezése félórás szerelési művelet). A Toyotát akár 16,4 millió dollár büntetésre bírságolhatják, amiért nem reagált kellő időben a gázpedállal kapcsolatos gondokra, későn kezdte el visszahívni az érintett modelleket.
A pénzbüntetés ugyanakkor apró tétel ahhoz képest mekkora veszteséget lesz kénytelen elkönyvelni a világ vezető autógyártója. Az elmúlt években a megbízhatósága miatt a legnagyobb értékesítési volument elérő társaság iránti bizalom megrendült, amiért óriási árat fizethet a társaság. Elemzői becslések szerint, melyről a BBC számolt be, 2 milliárdos kár érheti a Toyotát.
MTI/Menedzsment Fórum