3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A rekordmértékű visszahívási akcióra kényszerült Toyotának a műszaki hiba 2 milliárd dollárjába kerülhet, ami részben az akció költségei, részben az értékesítés visszaesése okoz. A műszaki hiba után az újabb pofon már megérkezett, az amerikai konkurensek értékesítése látványosan nőtt, miközben a japán társaság eladásai évtizedes mélypontra zuhantak.

A Ford és General Motors amerikai autógyár erőteljes, két számjegyű forgalomnövekedést ért el januárban az egy évvel korábbihoz képest, a Toyota viszont 1999 óta a legrosszabb eladási mutatót könyvelte el. A Ford járműveiből 25, a GM autóiból 14,1 százalékkal több fogyott, a Toyota viszont 15,8 százalékos visszaesést regisztrált 2009 januárjához viszonyítva. Piaci elemzők szerint az amerikai gyártók sikerében része volt annak, hogy a Ford és a GM tekintélyes falatot harapott ki a Toyota piacából, miután a japán cég a gyártás és forgalmazás leállítására kényszerült nyolc népszerű modelljénél a gázpedál-beragadási probléma miatt.

Az amerikai autópiac az év első hónapjában egészében 6,3 százalékos fellendülést mutatott. Ebből a többi nagy gyártó vegyesen profitált, a Nissan például 16,1 százalékkal tudta növelni forgalmát, a Honda és a Chrysler azonban 5, illetve 8,1 százalékkal kevesebb autót adott el.

Részben tehát a Toyota körüli botránynak köszönhetően tudta a GM és a Ford erősíteni piacvezető pozícióját 146 ezer, illetve 116 ezer eladott járművel, a harmadik a Toyota volt 98 ezres adattal. A japán autógyár piaci részesedése az Egyesült Államokban 14,1 százalékra esett vissza az egy évvel korábbi 17,9 százalékról; 1999 óta először fordult elő, hogy egy hónap alatt 100 ezernél kevesebb kocsit tudott értékesíteni.

A Toyota a korábbi eladási tervétől 23 százalékkal maradt el. A márkakereskedők átmenetileg nem árusítják a két legnépszerűbb modellt, a Camryt és a Corollát sem, a készletek 60 százalékát ez a két modell teszi ki.

Mint Alexander Edwards, a Strategic Vision piackutató cég elemzője rámutatott: a korábban legalább öt balesetet okozó gázpedál beszorulása miatt a Toyota-vevők egyelőre kivárnak. Az ügy érzékeny csapás a cégre, mivel vásárlói azok közül kerülnek ki, akik számára éppen a biztonság és a megbízhatóság a legfontosabb szempont.

A Toyota-botrány valószínűleg nem ér véget azzal, hogy a gyártó minden költséget átvállalva kijavítja a visszahívott több millió kocsin a gázpedál problémáját (a veszélyes súrlódást megszüntető fémlemez behelyezése félórás szerelési művelet). A Toyotát akár 16,4 millió dollár büntetésre bírságolhatják, amiért nem reagált kellő időben a gázpedállal kapcsolatos gondokra, későn kezdte el visszahívni az érintett modelleket.

A pénzbüntetés ugyanakkor apró tétel ahhoz képest mekkora veszteséget lesz kénytelen elkönyvelni a világ vezető autógyártója. Az elmúlt években a megbízhatósága miatt a legnagyobb értékesítési volument elérő társaság iránti bizalom megrendült, amiért óriási árat fizethet a társaság. Elemzői becslések szerint, melyről a BBC számolt be, 2 milliárdos kár érheti a Toyotát.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!