A Rupert Murdoch médiamogul érdekeltségébe tartozó News Corporation és a Microsoft szövetségre kíván lépni egymással az online tartalomszolgáltatás terén, értesült a Financial Times. A tervezett együttműködés lényege, hogy a News Corporation által kiadott újságok híreit a jövőben a Google helyett csak a Microsoft keresőjével, a Binggel lehessen elérni.
Az eddig kiszivárgott hírek szerint a tárgyalások egyelőre kezdeti fázisban vannak. Az egyik legnehezebb kérdés, milyen rendszer alapján fizet majd a Microsoft a News Corporationnek a "szívességért". Utóbbihoz olyan újságok tartoznak, mint például a Wall Street Journal és a Sun.
Rupert Murdoch egyébként már a nyáron bejelentette, hogy fizetőssé kívánja tenni a birodalmához tartozó médiumok online hírszolgáltatását. Ennek részeként a Google és más keresők, illetve hírgyűjtő oldalak csak akkor jeleníthetnék meg tartalmaikat, ha fizetnek érte. A Microsofttal tervezett szövetség gyakorlatilag szintén ebbe az irányba mutat.
A Yahoo már a Microsoft oldalán
Mint ismert, a Microsoftnak korábban már sikerült egy szövetségesre szert tennie a Google ellen indított háborúban: a Yahoo a nyáron jelentette be, hogy a Binget használja majd a jövőben.
"Lehetséges, hogy a Google-nak rövid- vagy akár hosszabb távon is piaci részesedésvesztést okozhat a Microsoft-Yahoo szövetség. Összességében viszont felpiszkál és további innovációra késztet minket (…) A felhasználók számára pedig egyértelműen jó hír a Bing erősödése, hiszen így nagyobb lesz a választék" – mondta el korábban az mfor.hu-nak ezzel kapcsolatban Peresztegi Zoltán, a Google magyarországi vezetője.
A Financial Times szerint egyébként az amerikai szoftveróriás más kiadókkal is tárgyalásokat folytat annak érdekében, hogy ne legyenek elérhetőek tartalmaik a Google keresőjével. A Microsoft célja, hogy ezen megállapodások segítségével a Google ellenében növelje a Bing részesedését a keresők piacán.
Tíz százalékon a Bing
Mint arról korábban beszámoltunk, az idén júniusban útjára indított Bing bevezetése után egyre népszerűbb lett az Egyesült Államokban. A comScore felmérése szerint június második hetében az amerikai internetezők 12,1 százaléka már ezt használta. Igaz, a lendület ezután megtört: októberben a Wall Street Journal szerint mintegy tíz százalékos részesedése volt az amerikai piacon – szemben a Google 65 százalékával.
A Google egyébként itthon is toronymagasan vezeti a keresők piacát. 2008-ban a keresők részesedése az online reklámpiacon itthon 17 százalék volt, ami 3,7 milliárd forintos bevételt jelent.
W. B.
Menedzsment Fórum